Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 45-180 minuten
Leeftijd: Vanaf 14 jaar
Auteur: , 
Jaar: 2021

Stephen King: “Lovecraft … heeft de weg vrijgemaakt, zijn schaduw hangt over bijna alle belangrijke horrorfictie die sindsdien is verschenen”. Fantasy en horror schrijver H.P. Lovecraft leefde van 1890 tot 1937 en was tijdens zijn leven niet echt bekend, maar na zijn leven werden zijn verhalen meer gepubliceerd en werd hij de grondlegger van het horror genre. Vele andere schrijvers zijn door hem geïnspireerd en ook de bordspelwereld gebruikt Lovecraft als inspiratie. Cthulhu, Arkham Horror, Mansions of Madness, Elder Sign, allemaal voorbeelden van Lovecraft verhalen.

In deze review duik ik in Arkham Horror the Card Game Third Edition. Dit is het kaartspel. Er is ook een bordspelversie, maar dat is een heel ander spel en komt in deze review niet aan bod.

Arkham Horror heeft vele vele vele uitbreidingen met allemaal nieuwe originele verhalen gebaseerd op Lovecraft verhalen. Ik behandel in deze review alleen het basisspel. Deze heb je nodig voor elk ander verhaal omdat er een basisset aan tokens inzitten die voor elke uitbreiding nodig is.

Arkham Horror is een Living Card Game (LCG). Er komen steeds nieuwe uitbreidingen  / verhalen uit waardoor het totale Arkham Horror universum steeds groter wordt. De term LCG wordt vaak verward met TCG. TCG =  Trading Card Game, waarbij je kaarten koopt die je vooraf niet weet en vaak geruild worden, bijvoorbeeld Pokemon. Bij Arkham Horror weet je precies welke kaarten er in de uitbreiding / pakket zitten, zodat je een compleet verhaal kan spelen en je niet hoeft te ruilen.

Componenten en opzet

In de doos zitten verschillende soorten tokens, een zwarte stoffen zak en dus kaarten (ruim 350 stuks). Deze kaarten zijn voor de begin verhalen in deze doos. Er zit 1 verhaal in de basisdoos met daarin 3 Scenario’s. Je speelt steeds een scenario. De art op de kaarten is prachtig, maar verwacht geen lieve vlindertjes. De doos is ruim opgezet, dus je kan er een uitbreiding indoen…maar veel uitbreidingen samen zullen niet passen.

Opzet is redelijk simpel, maar kan tijdrovend zijn. Dit hangt af van het karakter (of meerdere karakters) die je speelt. Elk karakter heeft zijn eigen deck met kaarten. Alleen is dit deck niet gekenmerkt. Je moet het zelf samenstellen. In de handleiding zitten overzichten per karakter met een aan te raden deck. Dan staat er lijst van kaartnamen bij een karakter. Die kaarten (ongeveer 30 stuks) moet je dan uit de grote stapel zoeken en verzamelen. Dit is eerste keer wat werk, maar daarna stop je het deck apart in een zakje en kan je het volgende keer zo pakken.

Verder bestaat een scenario uit een scriptkaarten (agenda en act deck), locatiekaarten, scenariokaart en een monsterdeck. Nog wat token voor levens, mentale gezondheid, voorwerpen en aanwijzingen. Daarna nog de zwarte stoffen zak vullen met allerlei tokens en de opzet is compleet. Het zijn vrijwel alleen kaarten, geen hoofdbord en spelersbord.

Hoe wordt het spel gespeeld

Bij begin van een scenario lees je eerst een stuk tekst voor het verhaal. Het doel van het scenario wordt dan meteen duidelijk. Je moet vaak iets redden, overleven of ontdekken.

Elke scenario heeft 2 soorten kaarten met de voortgang van het spel:

-Act Deck: een klein stapeltje kaarten waarop staat wat je moet bereiken. Heb je de bovenste opdracht gehaald, dan ga je verder met de kaart eronder.

– Agenda Deck: een klein stapeltje kaarten waarop staat wat er gaat gebeuren. Dit is veelal slecht nieuws. Monsters komen tevoorschijn. Kamers gaan op slot. Etc. Dit deck zorgt voor druk om op te schieten. Je kan dit niet heel rustig aan spelen en lekker afwachten.

Lees de bovenste kaarten van beide stapels en ga in je locatie (=locatiekaart) aan de slag met acties. Je hebt 3 acties per karakter. Je kan kiezen uit verschillende mogelijke acties zoals kaart pakken van je deck, een grondstof pakken om iets te kopen, een eigenschap activeren, wegrennen van vijand, locatie onderzoeken, verplaatsen naar andere locatie, vechten, kaart spelen, etc. Het zijn er wat veel om te allemaal door te nemen en in bepaalde scenario’s kunnen ook weer nieuwe acties bijkomen.

 Je hoopt na je acties iets voltooid te hebben van het Act Deck, of dat je het overleefd hebt.

Na je actiefase komt de monsterfase. Monsters die bij een karakter staan, vallen aan. Of ze bewegen naar andere locaties.

Als laatste is er een kleine opschoonfase waarbij uitgeputte kaarten hersteld worden en elk karakter een nieuwe kaart van zijn deck kan pakken plus nog een grondstof.

Dit is de eerste totale ronde. Vanuit de tweede ronde, begint de ronde met een andere monsterfase waarbij per karakter de bovenste kaart van het monsterdeck gepakt wordt. Dit is heel spannend, want altijd slecht nieuws. Er komt een monster bij in een locatie, een spreuk zorgt voor narigheid, etc. Daarna begint weer je actiefase.

Totdat je de laatste opdracht van het Act Deck hebt voltooid. Als je dan nog levend bent, uiteraard. Zo niet….nog een keertje proberen. Een scenario duurt niet overdreven lang. Als je het spel kent, doe je een uurtje over een scenario.

Wat vind ik van het spel

Je kan denken een stapeltje kaarten, dat zal niet veel variatie brengen. Maar is het ongelofelijk hoe origineel de schrijvers zijn. Steeds weer nieuwe verhalen een ook nieuwe manieren om de verhalen te voltooien. Vaak wordt ik verrast en komt er nieuwe manier van spelen naar voren. Andere krachten, opbouw, volgorde, etc. Geen potje is hetzelfde. Er zijn ook verhalen waarin je een richting moet kiezen, het verhaal wat daarop volgt is dan ook weer anders.

In de doos zitten meerdere karakters waar je mee kan spelen. Uiteraard hebben die hun eigen speciale talenten.

De spanning zit er bij mij meteen al goed in. Vaak moet je aanvallen of testen uitvoeren. Dan pak je de zak erbij en haal je daar een fiche uit, dat jouw totale uitkomst beïnvloedt. Je weet de uitkomst van een gevecht of test niet helemaal zeker, het valt niet vooraf te programmeren. En daardoor gebeurt het ook genoeg dat je het niet overleeft, maar niet te vaak zodat het hopeloos wordt.

Arkham Horror The Card Game is geweldig, de variatie, de spanning, het artwork. Helaas is het ook wat duur, zeker als je losgaat met de uitbreidingen. Ik speel het vaak en geef het graag een 9.

 

Arkham Horror Card Game

Players: 1-4
Time: 45-180 minutes
Age: 14+
Publisher:  Fantasy Flight Games
Year: 2021

Stephen King: “Lovecraft… paved the way, his shadow cast over almost all significant horror fiction published since.” Fantasy and horror writer H.P. Lovecraft lived from 1890 to 1937 and was not particularly well-known during his lifetime, but afterward, his stories were published more widely, and he became the founder of the horror genre. Many other writers have been inspired by him, and the board game world also uses Lovecraft as inspiration. Cthulhu, Arkham Horror, Mansions of Madness, and Elder Sign are all examples of Lovecraftian stories.
In this review, I’ll delve into Arkham Horror the Card Game Third Edition. This is the card game. There’s also a board game version, but that’s a completely different game and won’t be covered in this review.
Arkham Horror has many, many, many expansions, all with new original stories based on Lovecraftian tales. In this review, I’ll only cover the base game. You’ll need this for every other story because it includes a basic set of tokens that are required for each expansion. Arkham Horror is a Living Card Game (LCG). New expansions/stories are constantly being released, expanding the entire Arkham Horror universe. The term LCG is often confused with TCG. TCG = Trading Card Game, where you buy cards you don’t know about beforehand and are often traded, such as Pokemon. With Arkham Horror, you know exactly which cards are in each expansion/pack, so you can play a complete story without having to trade.
Components and Setup
The box contains various types of tokens, a black cloth bag, and cards (over 350 in total). These cards are for the initial stories in this box. The base box contains one story with three scenarios inside. You play one scenario at a time. The art on the cards is beautiful, but don’t expect cute butterflies. The box is spacious, so you can fit an expansion in it…but many expansions together won’t fit.
The setup is fairly simple but can be time-consuming. This depends on the character (or characters) you’re playing. Each character has its own deck of cards. However, this deck isn’t marked. You have to build it yourself. The manual includes overviews for each character, along with a recommended deck. Then there’s a list of card names for each character. You then have to find and collect these cards (about 30 in total) from the large stack. This takes a bit of work the first time, but after that, you put the deck separately in a bag and can easily pick it up next time.
A scenario also consists of script cards (agenda and act deck), location cards, a scenario card, and a monster deck. There are also tokens for lives, mental health, items, and clues. Then, fill the black cloth bag with various tokens, and the setup is complete. It’s almost all cards; there’s no main board or player board.
How to Play:
At the start of a scenario, you first read a section of text for the story. The goal of the scenario then becomes immediately clear. You often have to rescue, survive, or discover something.
Each scenario has two types of cards that tell you how to progress through the game:
– Act Deck: a small stack of cards that outlines what you need to accomplish. Once you’ve completed the top task, you move on to the card below.
– Agenda Deck: a small stack of cards that outlines what’s going to happen. This is often bad news. Monsters appear. Rooms are locked. Etc. This deck creates pressure to hurry. You can’t just sit back and wait.
Read the top cards of both stacks and start performing actions in your location (=location card). You have three actions per character. You can choose from various possible actions, such as drawing a card from your deck, taking a resource to buy something, activating an ability, running away from an enemy, investigating a location, moving to another location, fighting, playing a card, etc. There are quite a lot of them to go through, and new actions may be added in certain scenarios.
After your actions, you hope to have completed something from the Act Deck, or that you’ve survived.
After your action phase, comes the monster phase. Monsters that are next to a character attack or move to other locations. Finally, there’s a short cleanup phase where exhausted cards are restored and each character can draw a new card from their deck plus an additional resource.
This is the first round. From the second round, the round begins with another monster phase where each character draws the top card from the monster deck. This is very exciting, because it’s always bad news. A monster appears in a location, a spell causes trouble, and so on. Then your action phase begins again.
Until you complete the last task from the Act Deck. If you’re still alive, of course. If not… try again. A scenario doesn’t last too long. If you’re playing