Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 60 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: Leo Colovini, Alessandro Zucchini
Uitgever: KOSMOS
Jaar: 2024


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Quizvraag: In dit spel zit een Australische golfstroom, schilpadden en clownvissen. Aan welke film doet je dit denken? Niet zo moeilijk toch? Tuurlijk is dat Finding Nemo. De makers hadden waarschijnlijk niet de rechten van de film, maar meerdere onderdelen in Australis doen je wel aan Finding Nemo denken.
In Australis probeer je punten te pakken door acties te kiezen met dobbelstenen. Wie na 5 rondes de meeste punten heeft, heeft gewonnen.
Componenten en opzet van het spel.
Er is een mooi hoofdboord met een groot slingerend spoor voor de schildpadden, een scorespoor langs de rand en diverse plekken voor dobbelstenen, koraalgebieden en kaarten. Verder krijgt elke speler een schildpad, voedselblokjes, koraalblokjes en scoresteen. Allemaal van hout. Er zijn nog clownvisjes van karton in 2 maten: de kleine zijn van waarde 1 en de iets grotere van waarde 3. Deze maten verschillen niet veel van elkaar, je moet goed opletten. De dobbelstenen in verschillende kleuren zijn met speciale symbolen voor dit spel gemaakt. Alles is van prima kwaliteit, ik had alleen de 2 soorten clownvissen iets onderscheidener gemaakt. De leeftijd van 10+ is wat overdreven, daar kan wel een paar jaar vanaf. Er zit veel interactie in het spel. Australis is met 3 of 4 spelers leuker dan met 2.
De opzet is simpel, het is geen moeilijk spel. Leg het hoofdboord neer, dobbel de dobbelstenen en leg deze op hoofdboord, schud de kaarten en leg een aanbod van 6 kaarten neer. Elke speler legt zijn schildpad en scoresteen op hoofdboord en pakt een spelersbordje. Op spelersbordje leg je 1 voedsel en je bent klaar.
Hoe speel je het spel
In je beurt pak je een dobbelsteen van het hoofdboord en voer je de actie van de dobbelsteen uit. Daarna pakt de volgende speler een dobbelsteen en dit gaat zo door totdat iedereen 4 dobbelstenen heeft gepakt. Dan volgt er een dobbelwedstrijd en is de ronde afgelopen. Na 5 rondes is het spel afgelopen.
De dobbelstenen zijn er in 5 kleuren:
Wit: Op deze dobbelsteen kunnen stippen en rechthoeken staan. De stippen zijn punten, die mag je meteen scoren op het scorespoor. De rechthoeken zijn kaarten, je mag kaarten uit het aanbod pakken. De kaarten bestaan uit 2 soorten: upgrades voor de dobbelstenen of een voordeel in de dobbelwedstrijd. De upgrades van de dobbelstenen werkt als volgt: leg de upgrade kaart bij de juiste kleur van de dobbelsteen onder je spelersbord. Bijvoorbeeld: een gele upgrade kaart leg je onder het symbool van de gele dobbelsteen van je spelersboord. Op de upgrade staat een extra bonus actie. Dus bij de volgende keer dat je een gele dobbelsteen pakt, mag je de acties van de dobbelsteen zelf doen plus de actie van de upgrade. Je mag maximaal 3 upgrades per kleur hebben en geen dubbele bonusacties binnen een kleur.
Geel: Dit zijn de clownvissen. Pak het aantal vissen wat op de dobbelsteen staat en leg dit bij het voedsel op je spelersbord. Als je genoeg voedsel hebt voor je vissen en je hebt een mooi aantal vissen dan scoor je daarmee punten.
Blauw: Dit zijn stappen met je schildpad op het schildpadspoor.
Paars: Plaats een koraal van jouw kleur in een koraalgebied op het hoofdboord. De meeste koralen per gebied scoren punten.
Rood: De rode dobbelsteen geeft je het starttoken voor de volgende beurt. Verder is er geen actie voor rood, maar rood is erg goed in de dobbelsteenwedstrijd.
Nadat elke speler in totaal 4 dobbelstenen heeft gepakt, begint er een scoringsfase. In deze scoringsfase worden de koralen gescoord op meeste koraaltokens per kleur per koraalgebied. Daarna worden de vissen per spelers gescoord waar genoeg voedsel voor is en tenslotte scoren de schildpadden de punten op hun spoor. Alles tel je meteen bij de punten en je hebt een tussenstand.
En dan begint de dobbelwedstrijd. Het toetje. Pak van de 4 dobbelstenen die hebt alleen de dobbelstenen met cijfers en rol deze. Iedereen doet dat gelijktijdig. Het laagste getal van alle dobbelstenen op tafel wordt bekeken en alle dobbelstenen van dit laagste getal gaan weg. Is bijvoorbeeld de 2 is het laagste gedobbelde getal, dan gaan alle tweeën weg. Als je geen dobbelstenen meer hebt, lig je uit de wedstrijd. Dan worden de overgebleven dobbelstenen weer gegooid en weer verdwijnt het laagste getal. De rode dobbelsteen heeft de hoogste getallen en bij de kaarten zijn er voordeelkaarten die het getal van een dobbelsteen verhogen. Dit herhaal je totdat er een speler overblijft, die wint de wedstrijd en mag een mooie bonus (veel punten) uitzoeken. Er is ook een prijs voor de tweede speler.
Tijdens het spel kunnen bij koraaltellingen en de dobbelwedstrijd gelijkspel situatie ontstaan, dan wordt er gekeken wie het verst is met zijn/haar schildpad. Na 5 complete rondes is Australis afgelopen.
Wat vind ik ervan?
Australis is een leuk en toegankelijk instap spel. Een echt familiespel, het duurt niet te lang en regels zijn vrij simpel. Je scoort op verschillende manieren en je kan niet overal vooruit lopen. De scoring van alle onderdelen klopt prima, de punten van de spelers liggen dicht tegen elkaar en de dobbelwedstrijd wordt dan extra spannend. Ik heb het niet met 2 personen gespeeld en kan me niet voorstellen dat het met 2 leuker is. Australis is meer geschikt voor 3-4 personen. Australis zal hier dan ook vaker op tafel komen en ook op mijn bordspelclub zal het ook worden gespeeld. Gewoon leuk voor af en toe en niet te vaak achter elkaar. Ik geeft het een 7,5

Australis
Players: 2-4
Time: 60 minutes
Age: 10+
Author: Leo Colovini, Alessandro Zucchini
Publisher: KOSMOS
Year: 2024


Quiz question: In this game there’s an Australian current, turtles and clownfish. Which film does this remind you of? Not too difficult, right? Of course, it’s Finding Nemo. The creators probably didn’t have the rights to the film, but several elements in Australis do remind you of Finding Nemo.
In Australis, you try to score points by choosing actions with dice. Whoever has the most points after five rounds wins.
Components and game setup.
There’s an attractive main board with a large winding track for the turtles, a scoring track around the edge, and various spaces for dice, coral areas and cards. Additionally, every player receives a wooden turtle, food cubes, coral cubes and a scoring stone. There are also cardboard clownfish in two sizes: the small ones are worth 1 point and the slightly larger ones are worth 3. These sizes don’t differ much, so you need to pay close attention. The dice in various colours are specially made for this game, featuring unique symbols. Everything is of good quality, though I would have made the two types of clownfish a bit more distinctive. The recommended age of 10+ is a bit exaggerated; you could easily shave a few years off. There’s plenty of interaction in the game. Australis is more fun with 3 or 4 players than with 2.
The setup is simple; it’s not a difficult game. Place the main board, roll the dice and place them on the board, shuffle the cards and put out a selection of 6 cards. Each player puts their turtle and scoring stone on the main board and takes a player board. On your player board, place 1 food cube and you’re ready to begin.
How to play the game
On your turn, you take a die from the main board and perform the action shown on the die. Then the next player takes a die, and this continues until everyone has picked four dice. After that, there’s a dice contest and the round ends. After five rounds, the game is finished.
The dice come in five colours:
White: This die shows either dots or rectangles. Dots are points, which you can immediately score on the scoring track. Rectangles are cards, which you may take from the available selection. The cards come in two types: upgrades for the dice or advantages in the dice contest. Dice upgrades work as follows: place the upgrade card under the matching colour on your player board. For example, a yellow upgrade card goes under the yellow die symbol on your board. The upgrade grants an extra bonus action. So, next time you pick a yellow die, you perform both the die’s action and the upgrade’s action. You may have a maximum of three upgrades per colour and no duplicate bonus actions within a colour.
Yellow: These are the clownfish. Take the number of fish shown on the die and place them with the food on your player board. If you have enough food for your fish and a decent number of fish, you score points.
Blue: These are steps for your turtle along the turtle track.
Purple: Place a coral of your colour in a coral area on the main board. The player with the most corals in each area scores points.
Red: The red die grants you the start token for the next turn. There’s no other action for red, but it’s very strong in the dice contest.
After each player has taken four dice, a scoring phase begins. In this phase, corals are scored based on who has the most tokens per colour in each coral area. Then fish are scored per player, provided there’s enough food, and finally the turtles score points based on their position on the track. Add everything up for an interim score.
Then the dice contest begins – the dessert. Take only the dice you have showing numbers and roll them. Everyone does this simultaneously. The lowest number showing on all dice is identified, and all dice showing this lowest number are removed. For example, if 2 is the lowest number rolled, all dice showing 2 are taken away. If you’re left without dice, you’re out of the contest. The remaining dice are rolled again and, once more, the lowest number is removed. The red die has the highest numbers, and some cards provide bonuses to increase the value of a die. Repeat this process until only one player remains; that player wins the contest and may select a handsome bonus (lots of points). There’s also a prize for the runner-up.
During the game, ties can occur in coral scoring and the dice contest. In this case, the player whose turtle is furthest along the track wins. After five complete rounds, Australis ends.
What do I think of it?
Australis is a fun and accessible gateway game. A true family game, not too long and with fairly simple rules. You score in various ways and you can’t excel in everything. The scoring of all elements works well, the scores of all players are quite close, and the dice contest adds extra excitement. I haven’t played it with two players and cannot imagine it being more enjoyable that way. Australis is better suited to three or four players. I expect it will hit the table often at home and at my board game club. Simply enjoyable now and then, though not too frequently in succession. I give it a 7.5.