Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 30-40 minuten
Leeftijd: 8+
Auteur:
Uitgever:  Phase Shift Games
Jaar: 2024

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl

Boblin is terug met een sluw plan!
Hij heeft al zijn goblins bijeengebracht om in opstand te komen tegen de goblin-koning en zijn trollen.
Help Boblin bij het trainen van een leger Stalkers, Stabbers, Slingers, Sparklers en Screamers om zo de kerker terug te veroveren.

Eerste indruk

Boblin’s Rebellion zit in een relatief klein kubusvormig doosje. Ondanks de redelijk gewelddadige illustraties op het doosje, heeft het geheel toch een ‘schattige’ uitstraling.
Het kubusvormige doosje is misschien niet zo’n handig formaat voor mensen met een Obsessief ingerichte kast, maar maakt het wel ontzettend handzaam én origineel (ik zal zelden eerder een kubusvormig doosje)
Een eerste blik in het regelboekje leert mij dat Boblin’s Rebellion een engine-builder is… Daar gaan we al, ik speel veel spellen, maar veel van het vakjargon is mij (nog) onbekend.
Dus googelde ik ‘engine-builder’ om een idee te krijgen wat voor soort spellen dit zijn. Ik kwam vooral veel (voor mij) onbekende spellen tegen, blijkbaar speel ik niet zoveel engine-builders.
Maar in de lijst kwam ik ook Splendor, Fantastic Factories & Machi Koro tegen. Die speelde ik allemaal wel al eens eerder, nu had ik i.i.g. een idee wat een engine-builder is.
Het thema van Boblin’s rebellion is niet per se een thema dat me meteen aanspreekt (vechtende goblins) desondanks werd ik wel erg getrokken door de, op één of andere manier, schattige uitstraling van het geheel.

Hoe wordt Boblin’s Rebellion gespeeld?

*Ik begin met het uitleggen van het basisspel, later zal ik iets vertellen over de solo-variant, de mini-uitbreidingen én het verhogen van de moeilijkheid.

Schud de drie stapels met kerker-kaarten (IJs, vuur en steen) en plaats de 3 stapels gedekt op het midden van de tafel.
Draai van elke stapel de bovenste drie kaarten open en plaats die op tafel.
Geef elke speler een goblin-kampkaart, hierop plaatsen zij allemaal één goblin-blokje op de 0 van het scorespoor.
De speler die als laatst iets heeft vernietigd is de startspeler, deze krijg 1 goblin-blokje en plaatst deze in zijn Sticklers-gebied.
De volgende speler met de klok mee krijgt 2 goblin-blokjes en zo verder.

Op je goblin-kampkaart staan naast het scorespoor ook je verzamelde goblins. Aan de linkerkant je ongetrainde goblins (Sticklers & Screamers) en aan de rechterkant je getrainde goblins.
Op het bordje staat aangegeven hoeveel van elk je kunt bezitten.

Nu ben je klaar om te beginnen.
Elke beurt mag je 2 acties uitvoeren, Hierbij heb je keuze uit de volgende acties; (je mag 2x dezelfde actie uitvoeren)

Goblins Werven; plaats 3 goblins in je stickler-gebied óf plaats 2 screamers in het screamer-gebied
Veroveren; Neem een open kaart uit het midden van de tafel door de kosten te betalen. (Draai hierna meteen een nieuwe kaart van de stapel open op tafel)
Verkennen; Bekijk de bovenste 3 kaarten van één van de stapels. Indien gewenst, mag je één van deze kaarten veroveren door de kosten te betalen
Activeren; Activeer het effect van één van de kaarten in jouw gebied (die je al eerder veroverd hebt)

Let op; wanneer je een kaart veroverd plaats je een blokje op het eerste vakje op de kaart, elke keer als je deze activeert schuift het blokje één plek naar rechts. Wanneer de X bereikt wordt de kaart vernietigd.
Er zijn ook kaarten met een passief effect. Dit wil zeggen dat je ze krijgt in navolging van een andere actie; dit kan zowel bij jezelf als bij een ander zijn.
Bijvoorbeeld; Als je buurman een kaart vernietigd krijg jij een bepaald effect, óf als jij zelf de ‘Goblins Werven’ actie gebruikt, krijg je een bepaald effect.
Ook hier moet je elke keer als het effect geactiveerd wordt, het blokje één vakje naar rechts opschuiven.

Wanneer een speler 27 punten heeft behaald, heeft hij/zij gewonnen en is het spel direct afgelopen.
Het kan ook gebeuren dat het aanbod op tafel niet meer kan worden aangevuld, in dat geval stopt het spel ook en wint de speler die op dat moment de meeste punten heeft.

Hoe werkt dat dan, zo’n engine bouwen?

Grofweg kun je zeggen dat de verschillende soorten kerkers ook verschillende functies hebben.
Steenkerkers kun je kopen met ongetrainde goblins. Wanneer je ze activeert kun je ongetrainde goblins trainen.
Vuurkerkers koop je met getrainde goblins. Wanneer je ze activeert kun je getrainde goblins inruilen voor punten.
Ijskerkers hebben verschillende kosten, maar leveren passieve effecten op.

Het is dus de bedoeling dat je je gebied gaat bebouwen met verschillende kerkers, het liefst zodanig dat je de effecten van de ene kerker kunt gebruiken voor de andere kerker.
Misschien kun je, door het slim uit te kienen, zelfs wel een kettingreactie veroorzaken.

Mini-uitbreidingen

In het kleine doosje zitten ook twee (mini)uitbreidingen; de helden & de trollen.
De namen zeggen het al; de helden kunnen je helpen in het spel, de trollen werken je tegen.
Het toevoegen van de helden is heel simpel. Naast de 3 soorten kerker-kaarten, plaats je ook de Helden stapel op tafel en draait de bovenste 3 kaarten open.
Ook deze kaarten kun je nu veroveren door de kosten te betalen. (De kosten voor een Helden kaart is altijd 2 verschillende vernietigde kerker-kaarten)
Je krijgt bij het veroveren van een helden kaart direct overwinningspunten, daarnaast hebben de Helden (meestal passieve) effecten, die permanent zijn. Helden-kaarten worden dus niet vernietigd.

Wanneer je de Trollen-uitbreiding wilt spelen, voeg je ook de trollen-blokjes toe aan het spel.
Daarnaast wordt het goblin-kampbord omgedraaid. Deze zijde van het bord is bijna hetzelfde als de standaard kant, met de volgende uitzonderingen; elke 4 punten staat er op het scorespoor een trol afgebeeld; elke keer als je voorbij een trollen-vakje komt, moet je een trol op je kampbord plaatsen. Je mag zelf weten op welk vak je dit doet, maar elk vak zorgt voor een bepaalde moeilijkheid. De trol zorgt er bijvoorbeeld voor dat je nog maar 2 Stabbers in je Stabber-gebied kunt herbergen i.p.v. 4, óf je moet elke keer als je een kaart wilt veroveren een extra Stickler betalen.
Je kunt in jouw beurt ook een trol verslaan. Dit kost je één getrainde goblin (en een actie), maar levert je ook 2 overwinningspunten op.

Solospel

Je kunt Boblin’s Rebellion ook Solo spelen.
Je volgt eigenlijk dezelfde regels als het spel met meer spelers met de volgende aanpassingen;
-Voor het begin van het spel worden uit elke kerker-stapel 3 kaarten verwijderd.
-Alle passieve kaarten hebben altijd effect als jij de actie uitvoert (oftewel, negeer de eventuele ‘medespeler-pijlen’)
-Na elke beurt worden de meest rechtse kaarten van de kerker-kaarten verwijderd uit het spel, alle kaarten schuiven nu op naar rechts, en links wordt weer aangevuld.

Het solospel win je ook als je 27 punten hebt behaald. Je verliest wanneer het aanbod niet meer kan worden aangevuld.

Moeilijkheid verhogen;

Vooral bij het Solospel kan het interessant zijn om de moeilijkheid te verhogen. Dit doe je simpelweg door aan het begin van het spel niet 3 kaarten per kerker, maar 4, 5 of zelfs meer kaarten per stapel te verwijderen.

Wat vinden wij ervan?

Boblin’s Rebellion heeft mij verrast. Hoewel ik inmiddels heb geleerd je niet meteen te laten afschrikken door een bepaald thema, merk ik dat ik toch vaak ‘afknap’ op een spel waarin (veel) geweld zit.
Dat heb ik bij Boblin’s rebellion helemaal niet. Het Artwork vind ik persoonlijk eerder leuk (en misschien zelfs een beetje schattig) dan agressief. Verder ben je in het spel ook eigenlijk niet echt aan het vechten. Ja, je traint je goblins, en daarmee worden het bijvoorbeeld Stabbers. Maar eigenlijk zijn deze getrainde Goblins meer een soort betaalmiddel, er wordt niet daadwerkelijk gevochten.

Wat ik een ontzettend groot pluspunt aan Boblin’s Rebellion vind, zijn de iconen. Het spel bevat geen tekst, maar er is overal gebruik gemaakt van iconen. Wat mij betreft zijn al deze iconen ontzettend duidelijk. Elke kaart heeft meteen inzichtelijk wat je ervoor moet betalen (links boven), wat je moet inleveren om ze te activeren en wat het effect is.
Op de goblin-kampkaart staat ook duidelijk aangegeven (middels iconen) welke actie je per beurt uit mag voeren.
Daar valt helemaal niets op aan te merken….
Behalve dat de actie ‘activeren’ niet als actie op de kampkaart staat, zowel niet op de basis-kant als op de trollen-kant.

Het spel speelt ontzettend makkelijk. Het is snel duidelijk wat de bedoeling is. Er zijn genoeg keuzes, maar niet te veel.
Je kunt, als je het spel goed speelt een hele mooie engine bouwen.
Tijdens een spel dat ik speelde met anderen, had één van mijn tegenstanders een zodanige engine met passieve effecten gebouwd dat toen ik een kaart vernietigde, hij een hele kettingreactie aan acties en effecten bij zichzelf activeerde.
Hier ligt wel een aandachtspuntje voor de spelers; Het is nodig om te benoemen wat je doet, welke actie je onderneemt en wat hiervan het resultaat is. Want andere spelers kunnen dan bekijken of zij hiermee een passief effect krijgen.

Het feit dat kerkers worden vernietigd nadat ze een bepaald aantal keer zijn geactiveerd, zorgt ervoor dat het spel klopt; Je kunt een goede engine bouwen, maar deze vernietigd zichzelf op een gegeven moment. De kunst is dus om ervoor te zorgen dat je nog dingen achter de hand hebt, of je bouwt gewoon weer opnieuw.

Het basis-spel, zonder uitbreidingen is een prima spel, maar wel simpel. Ideaal om te spelen met beginnende spelers of kinderen (vanaf een jaar of 8).
Mét Trollen-uitbreiding is Boblin’s Rebellion echt een compleet spel. Ik zou dan ook aanraden om, als je niet met kinderen speelt, eigenlijk altijd met de trollen te spelen.
De helden kunnen toegevoegd worden, voor een wat ‘vriendelijker’ spel, maar dat is niet noodzakelijk.

De soloversie van Boblin’s Rebellion is ook meer dan prima. Ik speelde hem inmiddels een paar keer en wist wel elke keer te winnen, dus het wordt tijd om wat kaarten uit het spel te halen voor een wat moeilijker spel.
Leuk aan de soloversie is, is dat je de passieve effecten dus altijd krijgt, hiermee kun je echt gaan puzzelen. Hiermee wordt het wat meer een puzzel spel

Heel klein minpuntje; de goblin- en trollen blokjes zijn (heel) klein schuiven makkelijk op de kampkaart. Een hoestbui of een tik tegen tafel kan ervoor zorgen dat ze ineens ergens anders liggen. Ideaal zou het zijn geweest als de kampkaarten verdiepte of uitgesneden vakjes hadden.

Conclusie; leuk solospel, leuk gezinsspel én leuk met spellen-vrienden!

 

Boblin's Rebellion

Players: 1-4
Time: 30-40
Age: 8+
Author:
Publisher:  Phase Shift Games
Year: 2024

Boblin is back with a cunning plan!
He has gathered all his goblins to rebel against the Goblin King and his trolls.
Help Boblin train an army of Stalkers, Stabbers, Slingers, Sparklers and Screamers to recapture the dungeon.

First Impression.

Boblin’s Rebellion comes in a relatively small cube-shaped box. Despite the fairly violent illustrations on the box, the whole thing still has a “cute” look to it.
The cube-shaped box may not be a convenient size for people with obsessively decorated closets, but it does make it incredibly handy as well as original (I will rarely see a cube-shaped box before)
A first look at the rulebook tells me that Boblin’s Rebellion is an engine-builder…. There we go already, I play a lot of games, but much of the jargon is unfamiliar to me (yet).
So I googled “engine-builder” to get an idea of what kind of games these are. I mostly came across many (to me) unknown games, apparently I don’t play that many engine-builders.
But in the list I also came across Splendor, Fantastic Factories & Machi Koro. All of which I did play before, at least now I had an idea what an engine-builder is.
The theme of Boblin’s rebellion is not necessarily one that immediately appeals to me (fighting goblins) nevertheless I was very drawn to the, somehow, cute look of it all.

How is Boblin’s Rebellion played?

*I’ll start by explaining the base game, later I’ll talk about the solo variant, the mini expansions as well as increasing the difficulty.

Shuffle the three stacks of dungeon cards (Ice, Fire and Stone) and place the 3 stacks face down in the middle of the table.
Turn over the top three cards from each pile and place them on the table.
Give each player a goblin camp card, on this they all place one goblin cube on the 0 of the scoring track.
The player who destroyed something last is the starting player, they get 1 goblin cube and place it in their Sticklers area.
The next player clockwise gets 2 goblin cubes and so on.

Your goblin camp map shows your collected goblins in addition to the score track. On the left side your untrained goblins (Sticklers & Screamers) and on the right side your trained goblins.
The map shows how many of each you can possess.

Now you are ready to begin.
Each turn you may perform 2 actions, Here you have a choice of the following actions; (you may perform the same action twice)

Acquire; place 3 goblins in your stickler area or place 2 screamers in the screamer area.
Conquer; Take an open card from the center of the table by paying the cost. (After this, immediately turn open a new card from the pile on the table)
Scout; Look at the top 3 cards from one of the piles. If desired, you may conquer one of these cards by paying the cost
Activate; Activate the effect of one of the cards in your area (that you have previously conquered)

Note; when you conquer a card place a cube on the first square on the card, each time you activate it the cube moves one spot to the right. When it reaches X the card is destroyed.
There are also cards with a passive effect. That is, you get them following another action; this can be either with yourself or with another person.
For example; If your neighbor destroys a card you get a certain effect, or if you use the ‘Goblins Recruit’ action yourself, you get a certain effect.
Again, each time the effect is activated, you must move the cube one square to the right.

When a player reaches 27 points, he/she has won and the game ends immediately.
It can also happen that the supply on the table can no longer be replenished, in which case the game also stops and the player who has the most points at that time wins.

So how does that work, building such an engine?

Let’s start at the beginning; you need goblins to conquer dungeons.
Roughly speaking, you can say that different types of dungeons also have different functions.
Stone dungeons you can buy with untrained goblins. When you activate them, you can train untrained goblins.
Fire dungeons you buy with trained goblins. When you activate them you can trade trained goblins for points.
Ice dungeons have different costs, but provide passive effects.

So the idea is to build up your area with different dungeons, preferably in such a way that you can use the effects of one dungeon for another.
Perhaps, by cleverly figuring it out, you can even cause a chain reaction.
Mini expansions

The small box also contains two (mini) expansions; the heroes & the trolls.
The names say it all; the heroes can help you in the game, the trolls work against you.
Adding the heroes is very simple. In addition to the 3 types of dungeon cards, you also place the Heroes pile on the table and turn open the top 3 cards.
You can now conquer these cards as well by paying the cost. (The cost for a Hero card is always 2 different destroyed dungeon cards.)
You get victory points immediately upon conquering a Hero card, in addition, Hero cards have (mostly passive) effects, which are permanent. Hero cards are therefore not destroyed.

When you want to play the Troll expansion, you also add the troll cubes to the game.
In addition, the goblin camp board is flipped over. This side of the board is almost the same as the standard side, with the following exceptions; every 4 points a troll is shown on the score track; every time you pass a troll square, you must place a troll on your camp board. You can choose which square you do this on, but each square provides a certain difficulty. For example, the troll means that you can only place 2 Stabbers in your Stabber area instead of 4, or you have to pay an extra Stickler each time you want to conquer a card.
You can also defeat a troll on your turn. This costs you one trained goblin (and an action), but also earns you 2 victory points.

Solo play

You can also play Boblin’s Rebellion Solo.
You basically follow the same rules as the multi-player game with the following modifications;
– Before the start of the game, 3 cards are removed from each dungeon pile.
– All passive cards always have effect if you perform the action (in other words, ignore any “fellow player arrows”)
– After each turn, the rightmost dungeon cards are removed from play, all cards now move to the right, and the left is replenished.

You win the solo game even when you reach 27 points. You lose when the supply can no longer be replenished.
Increase difficulty;

Especially with the Solo game it can be interesting to increase the difficulty. You do this simply by removing at the beginning of the game not 3 cards per dungeon, but 4, 5 or even more cards per deck.

What do we think?

Boblin’s Rebellion surprised me. Although I have since learned not to be immediately put off by a certain theme, I find that I still often “turn away” from a game that contains (a lot of) violence.
This is not the case with Boblin’s rebellion. I personally find the artwork fun (and maybe even a little cute) rather than aggressive. Furthermore, in the game you’re not really fighting at all either. Yes, you train your goblins, and thus they become Stabbers, for example. But actually, these trained Goblins are more like currency, there is no actual fighting.

What I think is an incredibly big plus about Boblin’s Rebellion are the icons. The game contains no text, but icons are used throughout. As far as I’m concerned, all of these icons are incredibly clear. Each card has immediate insight into what you have to pay for it (top left), what you have to put in to activate it and what the effect is.
The goblin camp card also clearly indicates (by icons) which action you may perform per turn.
There is absolutely nothing to criticize about that….
Except that the action ‘activate’ is not listed as an action on the camp card, neither on the basic side nor on the troll side.

The game plays incredibly easy. It is quickly clear what the intent is. There are plenty of choices, but not too many.
You can, if you play the game well, build a very nice engine.
During a game I played with others, one of my opponents had built an engine with passive effects such that when I destroyed a card, he activated a whole chain of actions and effects on himself.
Here lies a point of attention for players; It is necessary to name what you do, what action you take and what the result of this is. Because other players can then see if this gives them a passive effect.

The fact that dungeons are destroyed after they have been activated a certain number of times ensures that the game is correct; You can build a good engine, but it destroys itself at some point. So the trick is to make sure you have things left behind, or you just rebuild again.

The base game, without expansions is a fine game, but simple. Ideal to play with beginners or children (8 years and older).
With Troll expansion, Boblin’s Rebellion is really a complete game. I would therefore recommend that, if you are not playing with children, actually always play with the trolls.
The heroes can be added, for a more “friendly” game, but it is not necessary.

The solo version of Boblin’s Rebellion is also more than fine. I played it a few times now and did manage to win every time, so it’s time to take some cards out of the game for a more difficult game.
The nice thing about the solo version is that you always get the passive effects, so you can really start puzzling. This makes it more of a puzzle game.

Very small downside; the goblin and troll cubes are (very) small and slide easily on the camp map. A cough or a tap on the table can cause them to suddenly be somewhere else. It would have been ideal if the camp cards had deepened or cut-out squares.

Conclusion; fun solo game, fun family game ánd fun with gaming friends!