Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur:
Uitgever:  999 Games
Jaar: 2024

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl 

Baas! Welke moet ik nu doorknippen?! John keek angstig naar de zeer grote bom in de lege ruimte. Een bom zo sterk dat de hele stad eraan gaat. De teller van de bom tikt af…veel te snel voor John….20, 19, 18. Eh, doe maar het blauwe draadje. Het angstzweet stroomt van het gezicht van John af. Baas! Weet je het zeker?! Het bleef stil aan de andere kant van de lijn en John zag de teller al weer op 5 springen. Blauw dus…..

In Bomb Busters speel je met de medespelers samen om een bom onschadelijk te maken. Elke speler heeft een aantal draadjes die doorgeknipt moeten worden. Doe je dat verkeerd? Dan verliest iedereen meteen.

Componenten en opzet

In de doos zit een hoofdboord met een reeks getallen, ruimte voor hulpkaarten en een draaicirkel om aantal fouten aan te geven. Elke speler heeft een standaard waarop kleine draadtokens komen. Deze standaard lijkt op die van Rummikub. Verder zit er in de doos draadtokens, heel veel draadtokens. In diverse kleuren: heel veel blauwe en nog wat gele en rode.

Bomb Busters speel je volgens scenario’s oftewel levels. Je begint met het spelen van een potje level 1 en daarna potje level 2. Het wordt steeds een klein beetje moeilijker. Totaal zijn er maar liefst 66 levels in de doos. Dat is een hoop. Een potje duurt 15-30 minuten. De eerste 8 levels zijn uitleglevels en vanaf level 9 wordt het geheimzinnig. Vanaf level 9 komen er nieuwe elementen bij die in aparte doosjes goed opgeborgen zitten. Je mag ze pas eruit halen als je het level bereikt hebt. Als je het doosje level 9-19 openmaakt, krijg je………ha, dat is geheim. Ga ik dus niet verklappen. Nee, echt niet.

Hoe speel je het spel

Allereerst lees je het scenario en bereid je dit voor. In de basis komt het erop neer dat elke speler een flink aantal draadtokens op zijn bordje heeft staan. Vrijwel allemaal blauwe en soms een gele of rode. Deze tokens hebben een getal van 1 tot 12 en elk getal zit 4 keer in het spel. Ze worden gedekt geschud en uitgedeeld. Elke speler sorteert zijn draadtokens op zijn spelersbalkje van klein naar groot. Je mag tijdens het spel niets zeggen over de getallen of kleuren die je hebt. Ook geen stiekeme aanwijzingen, etc.

De bedoeling is dat je gezamenlijk alle blauwe en gele tokens wegspeelt zodat alleen de rode overblijft. De rode draadtoken is namelijk fout. Als die in het spel komt voordat alle anderen weg zijn, heeft iedereen verloren. De bom is dan ontploft en de stad verloren.

In je beurt moet je 1 actie kiezen uit 2 mogelijkheden:

  • De Duoknip. Dit is de meest gebruikte actie. Wijs een draadje op een bord van een tegenstander aan en raad het getal van het draadje. Je moet het getal zelf ook hebben. Dus heb je bijvoorbeeld een 9, dan wijs je een draadje aan bij een medespeler en zeg je dat dat ook een 9 is. Heb je gelijk? Joehoe, beide draadjes zijn goed doorgeknipt en worden open op tafel gelegd. Er zitten van elke getal vier exemplaren in het spel en zodra deze 4 stuks op tafel liggen, wordt dit op hoofdbord aangegeven. Iedereen kan dan makkelijk zien dat het getal niet meer in het spel zit. Heb je het mis? Oh jee, dan draai je de draaischijf een stapje verder op hoofdbord en de medespeler mag aangeven wat het getal dan wel was. Heb je het rode draadje aangewezen? Zoek dekking! De bom is ontploft en iedereen heeft verloren.
  • De soloknip. Als je zeker weet dat jij alle overgebleven exemplaren van een getal hebt, kan je geen duoknip meer doen. Je doet dan een soloknip. Leg jouw exemplaren open op tafel en op hoofdbord wordt aangegeven dat het getal uit het spel is.
  • Rode draad tonen. Dit is een actie die je pas op het laatst mag doen. Als je alleen nog maar het rode draadje op je bordje hebt liggen, mag je die veilig open spelen. De missie is geslaagd !

Iedereen doet steeds 1 actie en dit blijft doorgaan totdat het rode draadje veilig op tafel komt (derde actie = winst) of totdat iemand het rode draadje aanwijst (=verloren).

Wat vind ik van het spel

Bomb Busters is zeer vermakelijk. De spelregels zijn simpel en toch is elke missie weer uitdagend. Een paar keer per missie moet je toch echt gokken omdat er geen logica meer is en omdat er geen hints meer zijn. Je kan dan hulpkaarten inschakelen met speciale eigenschappen om verder te gaan. Een potje kan elk moment fout aflopen en dat maakt het tot het einde toe spannend. Het duurt ook niet zo lang, ongeveer 15-30 minuten per potje en dus is de verleiding zeeeeer groot om nog een potje te doen en voor je het weet, ben je een paar uur verder. Omdat je niets mag zeggen over je draadjes is er geen kans voor een alpha speler in dit coöperatieve spel. Dat is een groot voordeel.

Bomb Busters is een verslavend goed spel met simpele regels. Het enige nadeel is, dat als je bijvoorbeeld in level 34 zit met je vaste groepje en er komt een nieuw iemand bij. Dan wordt het voor de nieuwe persoon wel lastig. Maar verder een topspel! Ik geef het graag een 8.

 

Bomb Busters

Players: 2-5
Time: 30 minutes
Age: 10+
Author:
Publisher:  Cocktail Games
Year: 2024

Boss! Which one should I cut now?! John looked anxiously at the enormous bomb in the empty space. A bomb so powerful it would destroy the whole city. The bomb’s counter ticked down…way too fast for John…20, 19, 18. Uh, I’ll take the blue wire. John’s face was sweating. Boss! Are you sure?! There was silence on the other end of the line, and John saw the counter jump back to 5. Blue, then…
In Bomb Busters, you play together with your fellow players to defuse a bomb. Each player has a number of wires to cut. Get it wrong? Everyone loses immediately.
Components and Setup
The box contains a main board with a series of numbers, space for help cards, and a rotating circle to indicate the number of mistakes. Each player has a stand on which small wire tokens are placed. This stand is similar to the one used in Rummikub. The box also contains wire tokens, lots of wire tokens. In various colors: lots of blue and some yellow and red.
Bomb Busters is played according to scenarios, or levels. You start by playing a game of level 1 and then level 2. It gets progressively more difficult each time. There are a whopping 66 levels in the box. That’s a lot. A game takes 15-30 minutes. The first 8 levels are tutorials, and from level 9 onward, things get more mysterious. From level 9 onward, new elements are added, carefully stored in separate boxes. You can only take them out once you’ve reached the level. When you open the level 9-19 box, you get…ha, that’s a secret. So I’m not going to reveal it. No, really.
How to play the game
First, you read the scenario and prepare for it. Basically, each player has a significant number of wire tokens on their board. Almost all of them are blue, and sometimes a yellow or red one. These tokens have numbers from 1 to 12, and each number appears four times in the game. They are shuffled face down and dealt out. Each player sorts their wire tokens on their player track from smallest to largest. You are not allowed to say anything about the numbers or colors you have during the game. This also includes no secret clues, etc.
The goal is to collectively remove all blue and yellow tokens so that only the red one remains. The red wire token is incorrect. If it comes into play before all the others have gone, everyone loses. The bomb has exploded, and the city is lost.
On your turn, you must choose one action from two options:
– The Duo-Snip. This is the most commonly used action. Point to a wire on an opponent’s board and guess its number. You must also have the number yourself. So, for example, if you have a 9, point to a wire on another player’s board and say that it is also a 9. Are you right? Yay! Both wires have been cut correctly and are placed face up on the table. There are four of each number in play, and as soon as these four are on the table, this is indicated on the main board. Everyone can then easily see that the number is no longer in play. Did you get it wrong? Oh dear, then you turn the spinner one space further on the main board, and the other player can then point out what the number was. Did you point out the red wire? Take cover! The bomb has exploded, and everyone loses.
– The solo cut. If you are certain that you have all the remaining copies of a number, you can no longer do a duo cut. You then do a solo cut. Place your copies face up on the table, and the main board will indicate that the number is no longer in play.
– Reveal red wire. This is an action you can only do at the last minute. If you only have the red wire left on your board, you can safely play it face up. Mission accomplished! Everyone takes one action at a time, and this continues until the red wire is safely placed on the table (third action = win) or until someone points out the red wire (= lost).
What do I think of the game?
Bomb Busters is very entertaining. The rules are simple, yet each mission is challenging. A few times during each mission, you have to make a real guess because there’s no logic and no hints. You can then call in help cards with special properties to continue. A game can go wrong at any time, which makes it exciting right up to the end. It also doesn’t take very long, about 15-30 minutes per game, so the temptation to play another game is incredibly strong, and before you know it, you’ve spent a few hours. Because you can’t say anything about your wires, there’s no chance for an alpha player in this cooperative game. That’s a big advantage.
Bomb Busters is an addictively good game with simple rules. The only downside is that if you’re at level 34 with your regular group and someone new joins, it gets tough for the new player. But otherwise, it’s a great game! I’d give it an 8.