Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 45-60 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: Samuele Tabellini Ferrari, Vieri Masseini
Uitgever: 999 Games
Jaar: 2024
Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Wanneer er een nieuw spel op de markt komt waarin planten en bloemen zitten of schattige diertjes, zijn er altijd een hoop mensen die mij linkjes doorsturen of me tippen. In mijn vriendengroep sta ik er wel om bekend dat dergelijke spellen al snel in mijn kast belanden. Zeker wanneer het een workerplacement betreft. Want dan heb je eigenlijk wel een hele goede combi.
Dit moeten Samuele Tabellini Ferrari en Vieri Masseini ook gedacht hebben toen zij Botanicus bedachten. Want hoe laat je een botanische tuin floreren en zorg je dat deze het meeste waard is? Nou, door zoals het een goede worker placement betaamt, slim om te gaan met de elementen der dingen en deze op het juiste moment op de juiste manier in te zetten. Mits een actie beschikbaar is, want de makers waren niet voor één gat te vangen en vonden een originele manier om de beschikbaarheid van acties nóg moeilijker en nog belangrijker te maken. Gemeen hè? En dat nog wel in zo’n uberschattig en mierzoet vormgegeven spel, waar natuurspelliefhebbers als ik van gaan kwispelen.
Doel van het spel
In Botanicus werk je op je persoonlijke bordje aan je eigen tuin, waarin je in een grid planten gaat planten en gaat laten groeien. Welke planten is afhankelijk van de opdrachten die je naast de rijen hebt liggen op je persoonlijke bordje. Elke rij heeft twee opdrachten, die je in een vaste volgorde afwerkt. Een opdracht geeft aan welke planten je in deze rij moet hebben om te scoren. Afgewerkte opdrachten leveren punten op. En als je tot de laatste rij/lijn geraakt en niet alleen rijen, maar daardoor ook kolommen in je tuin weet te vullen levert dit extra bonuspunten op bij de eindtelling.
Die planten groeien en bloeien natuurlijk niet vanzelf. Die moeten worden geplant, hebben water nodig om te groeien, een tuinman die dit allemaal voor je doet (en die is niet gratis, dus heb je inkomen nodig!) en een goede tuin heeft ook diertjes nodig voor een goedwerkend ecosysteem en voor het plezier van je gasten. Je snapt dat dit dus de taken zijn die je moet uit gaan voeren.
Het gezamenlijke bord in het midden laat jou je opties zien. Omringt door het scorespoor zie je allereerst drie sporen, die je gedurende het spel zal bewandelen afhankelijk van welke actie je kiest. Daaronder zie je het actieveld waarin per ronde/beurt is bepaald welke acties er die ronde mogelijk zijn. Niet alle acties zijn elke beurt (voor iedereen) beschikbaar en ook niet in dezelfde mate. Ook zie je een klein spoortje dat bij houdt hoeveel dieren je al hebt, en hoeveel punten je hiervoor krijgt.
Verloop van het spel
De spelers volgorde verandert per beurt. Per ronde begint persoon die de bovenste actie heeft gekozen uit de kolom met acties die voor de vorige ronde beschikbaar waren. Enkel voor de eerste beurt spreek je dus een volgorde af. In je beurt kun je:
1. Verplaatsen van de tuinman en/of een tuinkaart spelen
Aan het begin van je beurt mag je je tuinman op je eigen bordje verplaatsen. Deze actie kost je wel geld, namelijk één munt per stapje. Je verplaatst je tuinman van kruispunt naar kruispunt waardoor die altijd de beschikking/toegang heeft tot vier planten.
Daarnaast mag je maximaal één kaart spelen. Deze bevatten bonussen en extra acties en kun je verwerven in eerdere beurten.
Deze actie is optioneel en hoef je dus niet te doen. Wel is het belangrijk dat deze actie gebeurt vóór actie twee. Wanneer je eenmaal aan actie twee bent begonnen kun je niet meer voor deze actie kiezen.
2. Jouw bloem verzetten en de afgebeelde actie uitvoeren
Op het bord zie je per beurt een kolom met beschikbare acties. Met jouw bloem, je werker, geef je aan welke actie je kiest, door het op het bloemenveld voor de actie te leggen. Hierna volg je de bijbehorende actie uit. Hierbij zijn een aantal dingen belangrijk:
- Bij sommige acties staat op het bloemenveld een extra bonus. Enkel de persoon die als éérste zijn actie token op dat veld legt krijgt ook deze bonus.
- Je mág je bloem boven op een bloem leggen van een andere speler. Je kiest dan dus een acties die reeds gekozen is. Dit kost je echter wel drie munten, en je ontvangt niet de bonus van het lege bloemen veld, die heeft je medespeler reeds ontvangen. Bij het bepalen van de nieuwe spelersvolgorde, is de speler die bovenop ligt en dus als tweede of zelfs derde de actie koos eerder aan de beurt.
- Wanneer er met twee spelers gespeeld wordt is er ook een neutrale speler in het spel. Dit is een extra bloem die een van de actieplekken zal innemen. De speler die als eerste aan de beurt is mag deze neutrale bloem verplaatsen.
De acties
- Tuinman verplaatsen: Je mag je tuinman alsnog gratis de aangegeven aantal stapjes verplaatsen.
- Geld: Je krijgt het aangegeven bedrag.
- Planten planten: Planten in dit spel hebben de waardes I II III of IV. Een geplaatste plant kun je niet meer verwijderen. Je kan een plant bewateren en zo per gietertje water een getal/plant ophogen, óf je kan het vervangen door de plant die je verkrijgt bij de actie, in plaats van deze op een lege plek te leggen.
- Planten water geven: Je mag per aangegeven gietertje een plant opwaarderen.
- Een tuinkaart trekken: Let op, dit is alleen trekken. Je kan deze kaart pas weer spelen in een volgende beurt, bij actie één.
- Dieren: Bij deze actie krijg je een dier, deze leg je in je tuin. Deze is direct overwinningspunten waard. Elk nieuw dier dat je verwerft is steeds meer punten waard.
- Overwinningspunten
Het actiebord bestaat uit acht kolommen met acties. Deze kolommen werk je in totaal twee keer af, waarna iedereen als extra actie nog één stap mag zetten op een willekeurig spoor. Met je laatste geld kun je ook nog stapjes bijkopen.
De sporen
De acties waarbij je geld krijgt, water geeft of een plant plant kan je op twee manieren verkrijgen. Of je krijgt hierin een directe actie, óf je mag een aantal stappen op het spoor zetten op het spelersbord. Deze acties wisselen in waarde en een aantal van de sporen lopen ook in meerdere routes waardoor je zelf invloed hebt op je bonus. Soms leveren zij naast de beoogde actie extra planten, dieren, punten of geld op, óf kosten ze extra geld wanneer je een extra stapje wilt doen op het spoor. Dit kán echter toch lucratief zijn omdat de bonus dan hoger is. Aan het einde van het spoor liggen ook bonussen te wachten in de vorm van overwinningspunten, die gedurende het spel afnemen in waarde. Je zal dus op de verschillende sporen graag als eerste het einde bereiken. Dit kan overigens prima, want na het bereiken van het einde begin je gewoon weer opnieuw aan het spoor. Wanneer je er voor kiest om minder stapjes te zetten dan toegestaan, krijg je één overwinningspunt per niet gezette stap.
Puntentelling
De puntentelling van Botanicus gebeurt gedurende het spel. Zodra je een opdracht afrondt (door de juiste bloemen in een rij te spelen), puntenfiches verdient, een dier speelt of op een andere manier punten behaald, dan zet je deze stapjes direct op het scorespoor. Als extra bonus krijg je punten voor elke kolom die je volledig hebt weten te vullen met bloemen. Hierbij wordt gekeken naar de bloem met de hoogste waarde in die kolom. Hoe hoger de waarde hoe meer bonuspunten. Daarnaast leveren elke drie overgebleven munten nog één punt op De speler met de meeste punten wint het spel.
De Expertmodus
Wanneer je bekent bent met de basis, kun je er voor overstappen naar de expert modus. Het spel heeft het mijn inziens in de basis niet persee nodig, maar kan wel uitdagender zijn voor de meer ervaren speler, of kan boeiender zijn wanneer je zin hebt in nét iets meer uitdaging of zwaarte in het spel.
De expertmodus heeft een aantal aanpassingen ten opzichte van het basisspel
- Je gebruikt de andere kant van het algemene spelersbord
- Naast de tuinkaarten komen er ook “einde spel-kaarten” in het spel, die voor jou een extra eindtelling verzorgen, afhankelijk van de kaart
- Je ontvangt een nieuw (moeilijker) tuintableau met aan andere nieuwe tuin, je ziet meerdere startlocaties voor je tuinman.
- Er is een extra tuinman die in de tweede ronde in het spel komt, waardoor je dus op twee verschillende locaties aan het werk kan.
- De dieren hebben een compleet andere functie en leveren geen punten op zoals in het basisspel. Je dieren liggen verspreid in je tuin en houden perkjes bezet waar je tuinmannen niet kunnen planten zolang je het dier niet hebt weggespeeld. Zodra je ze hebt weggespeeld hebben ze allemaal een andere bonus/voordeel. Hierdoor moet je dus strategisch zijn met het wegspelen van de dieren. Heb je ruimte nodig voor een plant, of jaag je op een specifieke bonus?
Wat vind ik er van?
Botanicus is wat mij betreft een degelijke solide niet te hoogdravende worker placement. Niet te zwaar of bijzonder, maar wel genoeg diepte om interessant te zijn. De acties zijn gebalanceerd en goed uitgedacht. De vormgeving is mooi, fleurig, soms zelfs mierzoet. De diertjes zijn schattig. De iconografie helder. Het doet gewoon wat het moet doen en zal in geen enkele kast misstaan. Ik denk dat mensen die niet specifiek voor dit genre gaan je zelfs enthousiast kan krijgen, door de toegankelijkheid. De spelersinteractie zou iets hoger mogen, maar ik speel het met veel plezier en het doet het ook goed bij mijn vrienden. Het komt makkelijk op tafel.
Toch is er ook iets wat me niet helemaal grijpt en wat me niet over doet gaan tot superlatieven als fantastisch of geweldig, of waardoor ik het zal scharen onder mijn favorieten die je er altijd wel bij pakt. Voor mij wordt dit zo’n spel die ik er gewoon eens in de zoveel tijd met heel veel plezier bij pak en waar ik dan ook met volle teugen weer eens van zal genieten. Maar dat is het dan ook. Een soort Volkswagen Golf onder de spellen. Altijd goed, zeer degelijk en geliefd, maar ook wat conservatief, standaard en niet énorm bijzonder of out standing. Maar wellicht wordt dát vleugje nog toegevoegd met de aangekondigde uitbreiding. Ik hou mijn ogen zeker open.
Botanicus
Players: 2-4
Time: 45-60 minutes
Age: 10+
Author: Samuele Tabellini Ferrari, Vieri Masseini
Publisher: Hans im Glück
Year: 2024
When a new game featuring plants, flowers, or cute animals comes out, there are always a lot of people who send me links or tip me off. In my circle of friends, I am known for quickly adding such games to my collection, especially when it comes to worker placement games. That’s because it’s a really good combination.
Samuele Tabellini Ferrari and Vieri Masseini must have thought so too when they came up with Botanicus. How do you make a botanical garden flourish and ensure it is worth the most? Well, as befits a good worker placement game, by cleverly using the elements and deploying them in the right way at the right time. Provided an action is available, because the creators were not to be outdone and found an original way to make the availability of actions even more difficult and even more important. Mean, huh? And that in such an uber-cute and saccharine game that nature lovers like me go crazy for.
Goal of the game
In Botanicus, you work on your personal board to create your own garden, where you plant and grow plants in a grid. Which plants you plant depends on the tasks listed next to the rows on your personal board. Each row has two tasks, which you complete in a fixed order. A task indicates which plants you need to have in that row to score points. Completed tasks earn you points. And if you reach the last row/line and manage to fill not only rows but also columns in your garden, you earn extra bonus points in the final score.
Of course, those plants don’t grow and bloom by themselves. They need to be planted, they need water to grow, a gardener to do all this for you (and that’s not free, so you need income!), and a good garden also needs animals for a well-functioning ecosystem and for the enjoyment of your guests. You most likely understand that these are the tasks you have to carry out.
The shared board in the middle shows you your options. Surrounded by the score track, you will first see three tracks, which you will follow during the game depending on which action you choose. Below that, you’ll see the action field, which determines which actions are possible in each round/turn. Not all actions are available every turn (for everyone) and not to the same extent. You will also see a small track that keeps track of how many animals you already have and how many points you get for them.
How the game is played
The order of play changes each turn. Each round, the player who chose the top action from the column of actions available in the previous round starts. You only agree on the order for the first turn. On your turn, you can:
1. Move the gardener and/or play a garden card
At the start of your turn, you may move your gardener on your own board. This action costs you money, namely one coin per step. You move your gardener from intersection to intersection so that he always has access to four plants. In addition, you may play a maximum of one card. These contain bonuses and extra actions and can be acquired in previous turns.
This action is optional and therefore not mandatory. However, it is important that this action is taken before action two. Once you have started action two, you can no longer choose this action.
2. Move your flower and perform the action shown
On the board, you will see a column with available actions for each turn. With your flower, your worker, you indicate which action you choose by placing it on the flower field in front of the action. Then you perform the corresponding action. A few things are important here:
Some actions have an extra bonus on the flower field. Only the first person to place their action token on that field receives this bonus.
You may place your flower on top of another player’s flower. You then choose an action that has already been chosen. However, this costs you three coins, and you do not receive the bonus from the empty flower field, as your fellow player has already received it. When determining the new player order, the player who is on top and therefore chose the action second or even third is the next to play.
When playing with two players, there is also a neutral player in the game. This is an extra flower that will occupy one of the action spaces. The player whose turn it is first may move this neutral flower.
The actions
• Move gardener: You may move your gardener the indicated number of steps for free.
• Money: You receive the indicated amount.
• Planting plants: Plants in this game have values of I, II, III, or IV. Once a plant has been placed, it cannot be removed. You can water a plant and increase its value by one number/plant per watering can, or you can replace it with the plant you receive from the action, instead of placing it on an empty space.
• Watering plants: You can upgrade one plant per watering can.
• Drawing a garden card: Please note that this is only drawing. You can only play this card again in your next turn, during action one.
• Animals: This action gives you an animal, which you place in your garden. This is immediately worth victory points. Each new animal you acquire is worth more points.
• Victory points
The action board consists of eight columns with actions. You complete these columns twice, after which everyone may take one extra turn on any track. You can also use your last money to buy additional turns.
The tracks
The actions that earn you money, water, or a plant can be obtained in two ways. Either you receive a direct action, or you may take a number of steps on the track on the player board. These actions vary in value, and some of the tracks also run in multiple routes, allowing you to influence your bonus.
Sometimes, in addition to the intended action, they yield extra plants, animals, points, or money, or they cost extra money if you want to take an extra step on the track. However, this can still be lucrative because the bonus is then higher. At the end of the track, bonuses in the form of victory points await, which decrease in value during the game. So you’ll want to be the first to reach the end of the various tracks. This is perfectly possible, because once you reach the end, you simply start again at the beginning of the track. If you choose to take fewer steps than allowed, you receive one victory point for each step not taken.
Scoring
Scoring in Botanicus takes place during the game. As soon as you complete a task (by playing the correct flowers in a row), earn point tokens, play an animal, or score points in any other way, you immediately place these steps on the score track. As an extra bonus, you receive points for each column you manage to fill completely with flowers. The flower with the highest value in that column is taken into account. The higher the value, the more bonus points you receive. In addition, every three remaining coins earn you one point. The player with the most points wins the game.
Expert mode
Once you are familiar with the basics, you can switch to expert mode. In my opinion, the game does not necessarily need this, but it can be more challenging for the more experienced player, or more exciting if you feel like a little more challenge or difficulty in the game.
Expert mode has a number of changes compared to the basic game:
• You use the other side of the general player board.
• In addition to the garden cards, there are also “end game cards” that provide you with an extra final score, depending on the card.
• You receive a new (more difficult) garden board with a different garden, and you see multiple starting locations for your gardener.
• There is an additional gardener who enters the game in the second round, allowing you to work in two different locations.
• The animals have a completely different function and do not earn points as in the basic game.
• Your animals are scattered throughout your garden and occupy flower beds where your gardeners cannot plant anything until you have removed the animal. Once you have removed them, they all have a different bonus/advantage. This means you have to be strategic about removing the animals. Do you need space for a plant, or are you chasing a specific bonus?
What do I think?
In my opinion, Botanicus is a solid, not overly pretentious worker placement game. Not too heavy or unusual, but with enough depth to be interesting. The actions are balanced and well thought out. The design is beautiful, colorful, sometimes even saccharine. The animals are cute. The iconography is clear. It just does what it’s supposed to do and won’t look out of place in any game collection. I think people who aren’t specifically into this genre might even get excited about it because of its accessibility. The player interaction could be a little higher, but I enjoy playing it and it goes down well with my friends. It’s easy to get on the table.
Still, there’s something that doesn’t quite grab me and prevents me from using superlatives like fantastic or amazing, or from adding it to my list of favorites that you always pick up. For me, this is one of those games that I’ll pick up every once in a while with great pleasure and enjoy to the fullest. But that’s about it. It’s like the Volkswagen Golf of games. Always good, very solid and well-loved, but also a bit conservative, standard, and not particularly special or outstanding. But maybe that little something extra will be added with the announced expansion. I’ll definitely keep my eyes open

