Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 60 minuten
Leeftijd: 10+
Auteur: Peter Ridgeway
Uitgever: Ares Games
Jaar: 2025
Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Builders of Sylvan Dale
Soms kan een spel je enorm verrassen. Dat je er langs loopt en denkt: “jeetje, wat kinderachtig”. Of: “Zal wel weinig om t lijf hebben”. Vroeder speelde ik een spel dan gewoon niet. Ik vertrouwde blind op mijn eigen vooringenomenheid. Echter, de laatste jaren speelde ik “per ongeluk” bij anderen toch wat van dat soort spellen en tikte mezelf daarna hevig op mijn eigen vingers. Had ik het toch mooi mis. Ik probeer nu dus met een open mind elk spel in te gaan. Dat lukt niet altijd. Bij The builders of Sylvan Dale ging dat bijna weer mis. Bijna gaf ik het spel geen kans omdat ik dacht dat het teveel om de gimmick van het bouwen zou draaien en te weinig om daadwerkelijk een goed spel. Boy, was I wrong. Want dit strategische bouwspel waarin we in het bos een door het noodlot getroffen open plek gaan renoveren zodat de originele Creatures er weer hun intrek kunnen nemen, bleek mijn hart zeer te kunnen bekoren. En zo wordt deze review dus vooral een promo-praatje voor dit spel en een pleidooi voor het vaker proberen van spellen die eigenlijk op het oog de ballotage niet door waren gekomen. Misschien word je dan wel net zo positief verrast als ik.
Wat gaan we doen?
We gaan bouwen!
Iedere speler krijgt in zijn of haar kleur verschillende soorten boomhuisjes. Deze leg je in twee gelijke stapels voor je neer. Er zijn vier verschillende soorten huisjes. Deze huisjes bouw je boven op de boomstronken die bij de start al klaar worden gezet op het speelbord. Daarnaast krijgt iedere speler vier kaarten in handen die aangeven wat voor soort huisje er gebouwd mag worden. Door slim te bouwen, en de juiste hoogte en combinaties te bereiken verdien je punten. Wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, die wint.
In je beurt voer je 3 stappen uit:
- Je speelt een kaart uit je hand. Op deze kaart staat óp welk huisje je mag bouwen, dus niet wélk huisje je mag bouwen.
- Je plaats je huisje boven op een boom/een eerder huisje. Het huisje wat je plaats is het bovenste huisje van de stapel huisjes die je gekregen hebt. Je mag dus níet uitzoeken.
- Je kiest een nieuwe kaart: uit de markt neem je een nieuwe kaart op handen.
Special Items:
Op de kaarten die je speelt staan symbooltjes afgebeeld. Na het spelen van een kaart leg je deze voor je neer. Wanneer je drie kaarten met hetzelfde symbool voor je hebt liggen, leveren deze extra items/acties op. Tijdens elke beurt mag je één zo’n special Item inzetten:
- Bijlen: Met een bijl, kun je een huisje van een boom verwijderen. Dit kan elke boomtop zijn
- Hamer: Hiermee mag je een van je huisjes die bovenaan een boom zijn gebouwd verplaatsen van de ene boom naar een andere boom
- Boomtop: Deze kun je boven op een boom plaatsen. Hiermee is de boom af en kan er niet verder gebouwd worden
- Bruggen: Dit is een touwbrug die je tussen twee bomen mag spannen. Deze levert direct punten op!
Hoe scoor je punten?
- Wanneer je een huisje in de boom plaatst waarvan er al twee in de boom zijn (positie en kleur maken niet uit) mag je een banner in de boom hangen. Deze levert direct 5 punten op.
- Wanneer je de meeste huisjes in een boom hebt ben je machtig. Wanneer je tussen twee bomen een brug bouwt, krijg je voor elke van die twee bomen waar je machtig bent 1 punt voor elke laag/elk huisje in die boom. Hierbij tellen dus ook de huisjes van je medespelers mee.
- Het spel wordt gespeeld in twee rondes gelijk aan de twee stapeltjes die je aan het begin hebt gekregen. Na de eerste stapel en dus ronde en de tweede stapel en dus laatste ronde vind er een telling plaats. Tijdens deze telling wordt er gekeken naar de meerderheid in gebieden en naar de hoogtes van de bomen:
- Hoogtes van de bomen: Elke boom wordt geteld. De speler met de meeste huisjes in de boom, krijgt punten gelijk aan de hoogte van de boom.
- Voorrang/Aanzien: Het speelbord is in verschillende districten verdeeld. Per district wordt gekeken wie er in de meeste bomen machtig is. De hoogte of waardes van bomen doen er niet toe. Twee boompjes van twee, kunnen machtiger zijn dan één boom van zes hoog. De speler die machtig is in de meeste bomen binnen één district, krijgt twee punten per boom in het district.
Wat vind ik er van?
Ik vind dit een ware wolf in schaapskleren! Het lijkt zo simpel. Boompjes bouwen. Maar je loopt tegen substantieel een aantal zaken aan, waar je strategisch goed mee om moet gaan. Het is echt een soort mindfuck dat je je te plaatsen boompje niet kan kiezen én dat ook nog bepaald/gelimiteerd wordt waar deze geplaatst mag worden. Wie denkt dat je even lekker makkelijk constructies op elkaar gaat stapelen komt bedrogen uit. Vervolgens wil je graag machtig worden in bomen, maar ook in de meeste bomen. Maar ja, als je driftig in de breedte doorbouwt, leg je ook het bouwen van banners als een gespreid bedje klaar voor je medespelers. En alles leuk en aardig die extra acties, maar als die icoontjes precies niet staan op de kaarten met de huisjes die je wilt dan is het een kwestie van kill your darlings. Dit is typisch zo’n spel waar je elke beurt de situatie opnieuw moet bekijken en het optimale moet halen uit de middelen die je voor handen krijgt. Zorg ik voor een banner, een special item, of dit het moment om machtig te worden in het gebied? Want tegelijkertijd moet je de lange termijn niet uit het oog verliezen aangezien tijdens de tussen en eind-telling de punten behoorlijk aan tikken. Merkbaar is dan ook dat de tweede helft aanvallender wordt gespeeld. Het is duidelijk hoe de kaarten op dat moment liggen en wat je te doen hebt om als winnaar uit de bus te komen. De extra acties komen dan vaak van pas. Ineens verdwijnen en wisselen er huisjes of worden er boomtoppen geplaatst om punten veilig te stellen.
Ik dacht dit spel kinderachtig te gaan vinden en ook een beetje donker. Maar niets is minder waar. Hoewel de doos wat grimmig aan doet zijn de kaarten en bomen in het spel prachtig en ook nog eens van een zeer mooie en prettige kwaliteit, die er voor zorgen dat je lang kan bouwen, zonder dat de onderdeeltjes gaan slijten of kapot gaan. Hier is duidelijk goed over nagedacht. En kinderachtig is het zeker niet, want ons strategisch brein wordt genoeg uitgedaagd door de dubbele lagen van dit spel. Ik ben fan!
Builders of Sylvan Dale
Players: 2-4
Time: 60 minutes
Age: 10+
Author: Peter Ridgeway
Publisher: Ares Games
Year: 2025
Builders of Sylvan Dale
Sometimes a game can surprise you enormously. You walk past it and think: “Gosh, how childish.” Or: “That can’t be very good.” In the past, I simply wouldn’t play a game like that. I blindly trusted my own preconceptions. However, in recent years, I “accidentally” played some of those kinds of games and then slapped myself on the wrist. I was so wrong. So now I try to approach every game with an open mind. It doesn’t always work. With The Builders of Sylvan Dale, it almost went wrong. I almost didn’t give the game a chance because I thought it would be too much about the building gimmick and not enough about actually being a good game. Boy, was I wrong. This strategic building game, in which we renovate a clearing in the forest that has been struck by disaster so that the original Creatures can return, turned out to appeal to me greatly. And so this review is mainly a promo pitch for this game and a plea to try games that didn’t make it through the ballot box at first glance more often. Maybe you’ll be as pleasantly surprised as I was.
What are we going to do?
We’re going to build!
Each player receives different types of tree houses in their color. You place these in two equal piles in front of you. There are four different types of houses. You build these houses on top of the tree stumps that are already set up on the game board at the start. In addition, each player receives four cards that indicate what type of house can be built. By building cleverly and achieving the right height and combinations, you earn points. The player with the most points at the end of the game wins.
On your turn, you perform 3 steps:
– You play a card from your hand. This card indicates on which house you may build, not which house you may build.
– You place your house on top of a tree/a previously built house. The house you place is the top house of the stack of houses you received. You may not choose which house to place.
– You choose a new card: you take a new card from the market.
Special Items:
The cards you play have symbols on them. After playing a card, you place it in front of you. When you have three cards with the same symbol in front of you, these give you extra items/actions. During each turn, you may use one such special item:
– Axes: With an axe, you can remove a house from a tree. This can be any tree top.
– Hammer: With this, you can move one of your houses built at the top of a tree from one tree to another.
– Tree top: You can place this on top of a tree. This completes the tree and no further building is possible.
– Bridges: This is a rope bridge that you can stretch between two trees. This earns you points immediately!
How do you score points?
– When you place a house on a tree where there are already two houses (position and color do not matter), you may hang a banner in the tree. This earns you 5 points immediately.
– When you have the most houses in a tree, you are powerful. When you build a bridge between two trees, you get 1 point for each of the two trees where you are powerful, for each layer/house in that tree. This also includes the houses of your fellow players.
– The game is played in two rounds, corresponding to the two stacks you received at the start. After the first stack and therefore the first round, and after the second stack and therefore the last round, the scores are counted. During this count, the majority in areas and the heights of the trees are taken into account:
o Heights of the trees: Each tree is counted. The player with the most houses in the tree receives points equal to the height of the tree.
o Priority/Prestige: The game board is divided into different districts. For each district, the player with the most power in the trees is determined. The height or value of the trees does not matter. Two trees with a height of two can be more powerful than one tree with a height of six. The player with the most power in the trees within a district receives two points per tree in that district.
What do I think?
I think this is a real wolf in sheep’s clothing! It seems so simple. Building trees. But you run into a number of issues that you have to deal with strategically. It’s really mind-boggling that you can’t choose which house you use and that it’s also determined/limited where it can be placed. Anyone who thinks they’re going to easily stack constructions on top of each other will be disappointed. Then you want to become powerful in trees, but also in most trees. But if you frantically build in width, you also make it easy for your fellow players to build banners. And all those extra actions are nice and well, but if those icons aren’t exactly on the cards with the houses you want, it’s a matter of killing your darlings. This is typically a game where you have to reassess the situation every turn and make the most of the resources you have at your disposal. Do I go for a banner, a special item, or is this the moment to become powerful in the area? At the same time, you must not lose sight of the long term, as the points add up considerably during the intermediate and final scoring. It is therefore noticeable that the second half is played more aggressively. It is clear where we’re at, at that moment and what you have to do to emerge as the winner. The extra actions often come in handy then. Suddenly, houses disappear and change places, or tree tops are placed to secure points.
I thought I would find this game childish and a bit dark. But nothing could be further from the truth. Although the box looks a bit grim, the cards and trees in the game are beautiful and also of a very nice and pleasant quality, which ensures that you can build for a long time without the pieces wearing out or breaking. This has clearly been well thought out. And it’s certainly not childish, because our strategic minds are challenged enough by the double layers of this game. I’m a fan!

