Aantal spelers: 1-6
Speelduur: 20-30 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: , 
Uitgever:  Alley Cat Games
Jaar: 2022

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl

Ambulances rijden af en aan met patiënten. Het is een drukte van jewelste. Weet jij alle patiënten een plekje te geven in je ziekenhuis?
Zorg ervoor dat je je patiënten goed verdeelt, want wanneer je geen geschikte plek meer hebt voor een net binnengebrachte patiënt, ben je helaas genoodzaakt deze patiënt in het mortuarium onder te brengen.

Toen wij hoorden dat er een review geschreven moest worden voor Dice Hospital ER: Emergency Roll werden wij meteen enthousiast.
Roll & Writes doen het hier in huis bijna altijd goed en zelf heb ik een voorliefde voor de medische wereld en de televisieserie ER is een favoriet uit mijn tienertijd.

Dice Hospital ER: Emergency Roll heeft iets meer elementen dan de klassieke Roll & Write, wat ervoor zorgt dat je dus ook iets meer moet opzetten.
Uiteraard krijgt elke speler een scoreformulier, waarover later meer. Naast het scoreformulier wordt er op tafel een gedekte stapel met ambulance-kaarten gelegd.
Daarnaast zijn er ook nog opdrachtenkaarten. Deze opdrachten worden gegeven door verschillende medische specialisten.
De cardioloog geeft opdrachten waarmee alleen de eerste* die de opdracht behaalt punten scoort. De radioloog en epidemioloog geven opdrachten waarmee aan het eind punten gescoord kunnen worden (door iedereen).

*Als je met meer dan 2 spelers speelt, scoort ook de speler die als tweede de opdracht behaalt.

Het scoreformulier ziet het op het eerste gezicht ontzettend vol en druk uit, precies zoals het er op de SEH aan toe kan gaan na een groot ongeval.
De bovenste helft van het scoreformulier is het ziekenhuis, met verschillende zalen waar je je patiënten moet gaan onderbrengen. Je begint altijd met het bed het dichtst bij de ingang. Sommige bedden hebben een kleur, in dat geval mag je alleen patiënten met dezelfde kleur in dit bed plaatsen. Daarnaast moet een volgende patiënt in dezelfde zaal altijd een hoger cijfer hebben dan de patiënt daarvoor.

De onderste helft van het scoreformulier bestaat uit bonussen, het mortuarium en de score-berekening.
De bonussen bestaan uit stethoscopen en bloedzakken. Met stethoscopen kun je het getal van een patiënt veranderen, elke stethoscoop is daar bij -1 of +1 waard.
Met een bloedzak kun je ofwel de kleur van een patiënt veranderen, ofwel dezelfde patiënt kiezen als de startspeler.

Verder staan er verpleegsters op het scoreformulier; deze kun je verdienen wanneer je een patiënt kiest uit een ambulance waar ook een verpleegster in meerijdt.
Als laatste station hebben we het mortuarium; als het je niet lukt een patiënt onder te brengen in jouw ziekenhuis, belandt de patiënt in het mortuarium.

De startspeler begint met het omdraaien van een ambulance-kaart. Op deze ambulancekaart staan 3 ambulances in verschillende kleuren (rood, geel en groen). Elk van deze ambulances heeft ook een speciale actie.
Daarna werpt de speler de dobbelstenen (ook rood, geel en groen) die de patiënten voorstellen en legt de geworpen dobbelstenen bij de bijbehorende ambulance.
Nu mag deze speler een patiënt kiezen die hij in zijn ziekenhuis plaatst. De overige spelers kiezen uit de overgebleven patiënten (of gebruiken een bloedzak om dezelfde dobbelsteen als de startspeler te kiezen).

De ambulances op de kaarten hebben allemaal een speciale functie. Zo kun je bijvoorbeeld bloedzakken of stethoscopen verdienen, maar ook het gebruik van een scherm is erg handig. Hiermee isoleer je een patiënt, wat wil zeggen dat de patiënt erna weer elk getal mag hebben (en dus niet hoger hoeft te zijn dan de vorige patiënt). Er zijn ook ambulances die een extra patiënt meehebben en ambulances die een verpleegster meehebben.

Na elke beurt wordt er gekeken of er een speler is die één of beide opdrachten van de cardioloog al heeft voltooid.
Daarna is de volgende speler aan de beurt.

Als alle ambulances zijn aangereden en hun patiënten hebben afgeleverd is het spel afgelopen. Dan kan de eindscore bepaald worden.

Emergency Hopsital ER: Emergency Roll is een erg geslaagde Roll & Write.
De ambulancekaarten geven het spel net wat anders dan de klassieke Roll & Write.
Maar vooral de opdrachtenkaarten maken het spel afwisselend en leuk. Er zijn veel verschillende opdrachten, waardoor je elk spel met andere opdrachten speelt. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je niet alleen op je eigen scoreformuliertje bezig bent. Dit zorgt voor wat extra moeilijkheid, maar hiermee kun je ook je tegenstander dwars zitten. Als je ziet dat hij één van de opdrachten bijna gehaald heeft, kun je een patiënt voor zijn neus wegkapen.
Wel zorgen deze extra opdrachten en de hoeveelheid verschillende score-opties ervoor dat het spel de eerste keer wat overweldigend kan zijn voor de niet-zo-ervaren speler. De meer ervaren speler herkent elementen uit andere (bord)spellen en zal dit wat sneller overzien.

Dice Hospital ER: Emergency Roll heeft voor mij precies de goede balans tussen geluk in je worp, logisch nadenken, het inzetten van ‘veranderaars’ en puzzelen.
Het spel heeft een grote herspeelbaarheid; de opdrachten zijn elke keer anders, de ambulances komen in een andere volgorde binnen en je kunt op verschillende manieren scoren.

Het spel krijg van mij extra pluspunten voor het helemaal doorgevoerde thema. Alles klopt, het scoreformulier, de ambulances, de opdrachten van de cardioloog, de kritieke patiënten en het mortuarium, het klopt gewoon helemaal.

Het enige minpunt voor ons is de doorlopende achtergrond op de invul-vakjes, hierdoor wordt het visueel wat minder overzichtelijk. Ik zag dat in de testversie van het spel de achtergronden van de invul-vakjes wel wit waren, dat had ik persoonlijk bij deze uiteindelijke versie ook prettiger gevonden.
Maar misschien is dat een beetje muggenziften, want we hebben ons uitzonderlijk goed vermaakt en deze komt hier zeker vaker op tafel!

Dice Hospital: ER - Emergency Roll

Players: 1-6
Time: 20-30 minutes
Age: 10+
Author: , 
Publisher:  Alley Cat Games
Year: 2022

Ambulances drive back and forth with patients. It’s a hustle and bustle. Can you accommodate them all in your hospital?
Make sure you distribute your patients well, because if you don’t have a suitable place left for a patient you have just brought in, you will unfortunately be forced to transfer this patient to the morgue.

When we heard that a review was to be written for Dice Hospital ER: Emergency Roll we immediately got excited.
Roll & Writes almost always do well here at home and I myself have a fondness for the medical world and the television series ER is a favorite from my teenage years.

Dice Hospital ER: Emergency Roll has a little more elements than the classic Roll & Write, which ensures that you therefore also have to set up a little more.
Of course, each player is given a score sheet, about which more later. In addition to the score sheet, a deck of ambulance cards is placed on the table.
In addition, there are also assignment cards. These assignments are given by different medical specialists.
The cardiologist gives assignments that score points only for the first one* who achieves the assignment. The radiologist and epidemiologist give assignments with which points can be scored at the end (by everyone).

*If you play with more than 2 players, the player who achieves the assignment second also scores.

At first glance, the score sheet looks incredibly crowded and busy, exactly what it can be like in the emergency room after a major accident.
The top half of the score sheet is the hospital, with different rooms where you have to go to house your patients. You always start with the bed closest to the entrance. Some beds have a color, in which case you may only place patients of the same color in this bed. In addition, the next patient in the same room must always have a higher grade than the patient before.

• The bottom half of the score sheet consists of bonuses, the mortuary and the score calculation.
• The bonuses consist of stethoscopes and blood bags. With stethoscopes you can change a patient’s number, each stethoscope is worth -1 or +1 at that.
• With a blood bag, you can either change the color of a patient or choose the same patient as the starting player.

Furthermore, there are nurses on the score sheet; you can earn these when you choose a patient from an ambulance that also has a nurse riding in it.
The last station is the mortuary; if you don’t manage to place a patient in your hospital, the patient ends up in the mortuary.

The starting player begins by turning over an ambulance card. This ambulance card shows 3 ambulances in different colors (red, yellow and green). Each of these ambulances also has a special action.
Then the player rolls the dice (also red, yellow and green) representing the patients and places the rolled dice at the corresponding ambulance.
Now this player may choose a patient to place in his hospital. The other players choose from the remaining patients (or use a blood bag to choose the same die as the starting player).

The ambulances on the cards all have special functions. For example, you can earn blood bags or stethoscopes, but using a screen is also very useful. With this you isolate a patient, which means that the patient after it may have any number again (and therefore does not have to be higher than the previous patient). There are also ambulances that carry an extra patient and ambulances that carry a nurse.

After each turn, we check to see if any player has already completed one or both of the cardiologist’s tasks.
Then it is the next player’s turn.

When all ambulances have hit and delivered their patients, the game is over. Then the final score can be determined.

Emergency Hopsital ER: Emergency Roll is a very successful Roll & Write. The ambulance cards give the game something just a little different from the classic Roll & Write.
But especially the assignment cards make the game varied and fun. There are many different assignments, so you play each game with different assignments. In addition, this ensures that you are not only working on your own score sheet. This adds some extra difficulty, but it also allows you to thwart your opponent. If you see that he has almost passed one of the tasks, you can steal a patient from him.
However, these extra tasks and the amount of different scoring options make the game a bit overwhelming the first time for the not-so-experienced player. The more experienced player recognizes elements from other (board) games and will get over this a bit faster.

For me, Dice Hospital ER: Emergency Roll has just the right balance between luck in your roll, logical thinking, the use of ‘changers’ and puzzling.
The game has great replayability; the missions are different each time, the ambulances come in in a different order and you can score in different ways.

The game gets extra plus points from me for the all the way through theme. Everything is right, the score sheet, the ambulances, the cardiologist’s assignments, the critical patients and the morgue, it just totally fits.

The only downside for us is the continuous background on the fill-in boxes, this makes it a bit less visually clear. I noticed that in the test version of the game the backgrounds of the fill-in boxes were white, I personally would have liked that more in this final version as well.
But maybe that’s a bit of nitpicking, because we had an exceptionally good time and this one will definitely be on the table here more often!