Aantal spelers: 4-6
Speelduur: 1-30 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: 佐藤 雄介 (Yusuke Sato)
Uitgever: 新ボードゲーム党 (New Board Game Party)
Jaar: 2014


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Ik zou de doos in de winkel hebben moeten laten staan. Het artwork is niet iets wat mij als een magneet aantrekt maar… wat een super leuk social deduction party spel is dit.
In (Don’t mess with) Cthulhu krijgt Iedereen een geheime rol. Dit kan een detective zijn of een cultist. Dit gebeurt door middel van een paar tegels die geschud worden en uitgedeeld worden in het begin van het spel. Dan kijkt ieder op zijn geheime tegel en weet welke rol hij/zij heeft. Er zitten bij 6 spelers bijvoorbeeld 2 cultisten in en 4 detectives.
De investigation kaarten
Er worden 30 (voor 6 spelers) kaarten verdeeld in 1 cultist kaart, 6 Elder Signs en de rest zijn lege investigation kaarten. De startspeler krijgt een zaklantaarn token.
De investigation kaarten worden verdeeld over de spelers en alle spelers kijken hun kaarten in. Dan schudden alle spelers hun eigen kaarten die ze hebben gekregen en net hebben bekeken en leggen deze naast elkaar in een rijtje neer. De speler weet dus niet waar welke kaart ligt. En dan komt het liegen en bedriegen!
De detectives willen de Elder Sign kaarten vinden. Wanneer zij deze hebben gevonden dan winnen zij. De Cultisten willen natuurlijk niet dat deze gevonden worden en het liefst willen ze hrt spel zo sturen dat de Cult kaart getrokken wordt want dan winnen de Cultisten.
De startspeler legt zijn zaklantaarn token op de kaart van de andere speler in de hoop dat dit een Elder Sign kaart is. Deze kaart (goed of niet goed) wordt in het midden gelegd.
Vervolgens is de speler die dan de zaklantaarn token heeft aan de beurt.
Tussendoor mag je iedereen zwart maken of de gang van zaken in de war sturen. MAAR… wanneer er 6 kaarten in het midden liggen, dan blijven die liggen. Vervolgens pakt iedereen zijn overgebleven stapel en worden deze weer samengevoegd met die van alle andere spelers. Alle kaarten worden geschud en weer verdeeld onder alle spelers.
Zo ga je de volgende ronde in, net zo lang tot alle 6 de Elder Sign kaarten zijn gevonden (dan winnen de detectives) of dat er een Cultist kaart wordt gevonden (dan winnen de Cultisten).
(Don’t mess with) Cthulhu is een superleuk gezelschapsspel dat lekker vlot speel. Bovendien zijn de regels supersimpel. We hebben het zeker drie maal achter elkaar gespeeld. Dat was super leuk! Of had ik dat al gezegd?

(Don't mess with) Cthulhu
Players: 4-6
Time: 1-30 minutes
Age: 10+
Author: 佐藤 雄介 (Yusuke Sato)
Publisher: 新ボードゲーム党 (New Board Game Party)
Year: 2014


I should have left the box in the store. The artwork is not something that attracts me like a magnet but… what a super fun social deduction party game this is.
In (Don’t mess with) Cthulhu, everyone gets a secret role. This could be a detective or a cultist. This is done by means of a few tiles that are shuffled and dealt out at the beginning of the game. Then everyone looks at their secret tile and knows what role they have. For example, with 6 players there are 2 cultists and 4 detectives.
The investigation cards
30 (for 6 players) cards are divided into 1 cultist card, 6 Elder Signs and the rest are empty investigation cards. The starting player receives a flashlight token.
The investigation cards are distributed among the players and all players look at their cards. Then all players shuffle their own cards that they have been dealt and have just looked at and place them in a row next to each other. So the player does not know where which card is located. And then comes the lying and cheating!
The detectives want to find the Elder Sign cards. When they find it, they win. The Cultists naturally do not want these to be found and they prefer to direct the game in such a way that the Cult card is drawn because then the Cultists win.
The first player places their flashlight token on the other player’s card in the hope that it is an Elder Sign card. This card (good or bad) is placed in the middle.
Then it is the turn of the player who has the flashlight token.
In between you can smear everyone or mess up the course of events. BUT… if there are 6 cards in the middle, they stay there. Then everyone takes their remaining pile and they are combined again with those of all other players. All cards are shuffled and distributed among all players.
You proceed to the next round in this way until all 6 Elder Sign cards have been found (then the detectives win) or a Cultist card is found (then the Cultists win).
(Don’t mess with) Cthulhu is a super fun board game that plays smoothly. Plus, the rules are super simple. We played it at least three times in a row. That was great fun! Or did I already say that?