Aantal spelers: 4-6
Speelduur: 20 minuten
Leeftijd: Vanaf 7 jaar
Auteur: Vicky Trouerbach
Uitgever: Jolly Dutch Productions
Jaar: 2022

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder shreef voor bordspelwereld.nl

Heb je er altijd al van gedroomd om in een restaurant te werken?
Ben of was je fan van computerspelletjes zoals Dinner Dash en Burgershop?
Of is dit allemaal niet jouw ding, maar houd je van snelle reactie-spellen?
Doe je schort om (of niet ;)) en bereid je voor op een flinke portie keukenchaos.
Fast Food Fury is een semi-coöperatief reactiespel waarbij je probeert zo snel mogelijk de fastfood bestellingen van klanten te voltooien.

Hoe wordt Fast Food Fury gespeeld?

Fast Food Fury wordt in teams gespeeld. Je speelt dus bij voorkeur met 4 (2 tegen 2) of 6 (2 tegen 2 tegen 2 of 3 tegen 3).
Het spel kan ook met 2,3 of 5 personen gespeeld worden; dan speelt 1 persoon voor 2 personen. Maar dit heeft absoluut niet de voorkeur.

Het spel bestaat uit 110 kaarten;
103 Fastfood kaarten, met aan de ene zijde een bestelformulier en aan de andere zijde een (of meerdere) product(en)
1 prullenbak
6 saus-kaarten (waarover later meer)

Verdeel de spelers in teams. Haal de prullenbak-kaart uit de stapel en leg deze op tafel.
Haal alle saus-kaarten uit de stapel.
Uit de overgebleven kaarten haal je een vooraf bepaald aantal bestellingen, op basis van het aantal spelers (resp. 7, 8 of 9)
Deze worden met de product-kant naar boven op tafel gelegd; dit zijn de bestellingen die voltooid moeten worden.
Nu worden de sauskaarten door de stapel geschud.
De kaarten worden gelijkmatig over alle spelers verdeeld. Zij plaatsen de stapel met de bestelling-kant naar boven voor zich.

De bovenste 2 bestellingen worden opengedraaid en op tafel gelegd, bij voorkeur aan de andere kant van de tafel als daar waar de prullenbak en de nog gesloten bestellingen liggen.
Op de bestellingkaarten staan alle producten die er nodig zijn om de bestelling te voltooien.
Hierbij moet je rekening houden met het volgende;
Van elk product (pizza, burger, frisdrank, ijs & frietjes) zijn er 3 variaties, sommige van deze lijken erg op elkaar!
Wanneer er op de bestelling het silhouet van een product staat, maakt het niet uit welke van de 3 variaties je gebruikt voor deze bestelling.
Frietjes zijn speciaal, ze zijn er in S, M en L, waarbij 2 S frietjes óók een M zijn, 2 M frietjes een L, etc. dit geldt ook de andere kant op.

Nu kan het spel echt beginnen;

Alle speler draaien tegelijkertijd de bovenste kaart van hun stapel op en spelen deze open op tafel.
Dan slaan alle spelers op het product dat ze willen hebben. Elke speler mag maar 1 keer per ronde slaan, maar is niet verplicht om te slaan.

Nu wordt er per kaart gekeken of er goed of fout geslagen is.
Er is goed geslagen als het team wat de kaart geslagen heeft, de kaart kan gebruiken. Dat wil zeggen; het staat op één van twee open bestellingkaarten en het team heeft het betreffende product nog niet bij deze bestelling liggen.
De goed geslagen kaart mag nu bij de bestelling gelegd worden. Als het product bij beide bestelling geplaatst kan worden, mag er gekozen worden. Deze keuze is definitief en kan later niet meer veranderd worden.

Een kaart is fout geslagen als je een product hebt geslagen dat niet op de bestellingkaart staat óf als je het product al naast de bestelling hebt liggen.
NB: het kan ook zo zijn dat beide teamleden hetzelfde product slaan in één ronde. Als er maar 1 van dit product nodig is, telt ook één van deze 2 geslagen kaarten als een fout geslagen kaart.

Een fout geslagen kaart wordt naast de prullenbak geplaatst.
Wanneer er 3 of meer kaarten in de prullenbak liggen, moet die geleegd worden. Een van de eerder verzamelde producten moet worden afgelegd. Hiermee is de prullenbak geleegd.

Wanneer een team een bestelling heeft voltooid, krijgen zij de bestelling-kaart; De prijs van het bestelde ‘menu’ zijn de punten die het team voor deze kaart krijgt.
Als alle bestellingen zijn voltooid, tellen de teams hoeveel geld zij hebben verdiend, het team dat het meeste geld heeft verdiend, wint het spel.

En dan nog de sauskaarten;
In het spel zitten een aantal saus-kaarten, voor wat variatie in het spel. Een saus-kaart dient als joker, deze mag je willekeurig bij een bestelling leggen als (later te bepalen) product.
Je kunt een saus-kaart niet verdienen door er ‘gewoonweg’ op te slaan.
De sauskaart bevat een symbool, ditzelfde symbool staat op de achtergrond van een aantal producten. Wanneer er een sauskaart gedraaid wordt is het de bedoeling op de kaart(en) te slaan die hetzelfde achtergrond-symbool hebben als het symbool op de sauskaart. Het team dat de meeste overeenkomende symbolen weet te slaan, wint de joker.
(Wanneer er geen goede symbolen liggen, wint niemand de saus-kaart)

Wat vinden we ervan?

Hoewel de spelregels na de eerste keer lezen wat complex ogen, is Fast Food Fury eigenlijk een simpel spel wat makkelijk uit te leggen is.
Het artwork is top, de producten zijn realistisch getekend met een kleine twist.
De producten in dezelfde categorie lijken op elkaar, zoveel dat je je in de haast kunt vergissen. Maar het zijn geen minutieuze details;
Neem bijvoorbeeld de drankjes; alle drie de drankjes zitten in een blauw blikje, met een gele vrucht erop, maar die vrucht is een appel, citroen of ananas.
Dit is wel echt top aan het spel, eigenlijk zijn het duidelijke verschillen én toch lijken ze op elkaar, dat is knap gedaan!

De sauskaarten zijn een leuke afleidingsmanoeuvre in het spel. Het verdienen van een joker is een leuke bijkomstigheid, maar de ‘verwarring’ die ontstaat wanneer er een sauskaart op tafel komt (en je dus geen gewenst product meer moet slaan) is eigenlijk het leukste.

Er is heel goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid de kaarten dubbelzijdig te bedrukken;
In principe heb je maar een beperkt aantal bestellingen per spel nodig, maar omdat deze aan de achterzijde van de product-kaarten zijn gedrukt, zijn er dus ontzettend veel verschillende bestellingen. Dit maakt dat je elk spel andere bestellingen hebt om te voltooien.
Ondanks dat het een spel is met alleen maar kaarten, voelt het ‘compleet’.

Fast Food Fury is een typisch reactiespel en doet het dus goed in een gezellig omgeving; in een groep met familieleden of vrienden.
Uiteraard wordt er van de spelers wel enig enthousiasme en fanatisme verwacht, want dat maakt het spel.
Daarmee is het volgens mij een goed uitgevoerde party-game.
Dat maakt dat dit spel misschien niet voor iedereen/ voor elke groep even geschikt is, maar toch zou ik aanraden dit spel gewoon eens op tafel te leggen; om het ijs te breken, als spelletje tussendoor, of als afsluiter van de avond.
Als je niet met alleen maar zeurende (oude) mannen aan tafel zit, zal dit spelletje ongetwijfeld voor plezier aan tafel zorgen.
Ook binnen het gezin is dit prima te spelen. De spelregels zijn heel goed te begrijpen, alleen voor hele kleine kinderen in het snel reageren en het onderscheiden van de producten wat lastig. Vanaf een jaar of 6/7 kan dit spel prima (mee)gespeeld worden.

Fast Food Fury

Players: 4-6
Time: 20 minutes
Age: 7+
Author:  Vicky Trouerbach
Publisher: Jolly Dutch Productions
Year: 2022

Have you always dreamed of working in a restaurant?
Are or were you a fan of computer games like Dinner Dash and Burgershop?
Or is none of this your thing, but love fast-paced reaction games?
Put on your apron (or not ) and prepare for a good dose of kitchen chaos.

Fast Food Fury is a semi-cooperative reaction game where you try to complete customers’ fast food orders as quickly as possible.

How is Fast Food Fury played?

Fast Food Fury is played in teams. So you prefer to play with 4 (2 vs. 2) or 6 (2 vs. 2 or 3 vs. 3).
The game can also be played with 2,3 or 5 people; then 1 person plays for 2 people. But this is by no means preferred.

The game consists of 110 cards;
• 103 Fast food cards, with an order form on one side and one (or more) product(s) on the other side.
• 1 trash can
• 6 sauce cards (more on this later)

Divide the players into teams. Remove the trash card from the pile and place it on the table.
Remove all sauce cards from the pile.
From the remaining cards remove a predetermined number of orders, based on the number of players (7, 8 or 9, respectively).
These are placed product-side up on the table; these are the orders to be completed.

Now the sauce cards are shuffled through the deck.
The cards are distributed evenly among all players. They place the pile order-side up in front of them.
The top 2 orders are turned open and placed on the table, preferably on the opposite side of the table from where the trash can and the orders that are still closed are.

The order cards show all the products needed to complete the order.
Here you should keep in mind the following;
Of each product (pizza, burger, soda, ice cream & fries) there are 3 variations, some of these are very similar!
When there is the silhouette of a product on the order, it does not matter which of the 3 variations you use for this order.
Fries are special, they come in S, M and L, where 2 S fries are also an M, 2 M fries are an L, etc. this also applies the other way around.

Now the game can really begin;

All players simultaneously turn up the top card of their pile and play it face up on the table.
Then all players hit the product they want. Each player may only strike once per round, but is not obligated to strike.
Now each card is checked to see if it has been hit correctly or incorrectly.
A right hit is made if the team that hit the card can use the card. That is, it is on one of two open order cards and the team does not yet have the product on this order.
The well-minted card may now be placed with the order. If the product can be placed with either order, a choice may be made. This choice is final and cannot be changed later.

A card is misspelled if you have placed a product that is not on the order card or if you already have the product next to the order.
Note: it is also possible that both team members hit the same product in one round. If only 1 of this product is needed, one of these 2 captured cards also counts as an incorrectly captured card.

An incorrectly beaten card is placed next to the trash can.
If there are 3 or more cards in the garbage can, it must be emptied. One of the previously collected items must be discarded. This empties the garbage can.
When a team completes an order, they receive the order card; The price of the ordered “menu” are the points the team receives for this card.
When all orders are completed, the teams count how much money they have earned; the team that has earned the most money wins the game.

And then there are the sauce cards;

There are a number of sauce cards in the game, for some variety in the game. A sauce card serves as a joker, you may randomly place it with an order as a (later to be determined) product.
You cannot earn a sauce card by “simply” hitting it.
The sauce card contains a symbol, this same symbol is in the background of a number of products. When a sauce card is rotated, the goal is to hit the card(s) that have the same background symbol as the symbol on the sauce card. The team that manages to hit the most matching symbols wins the joker.
(When there are no good symbols, no one wins the sauce card)

What do we think?

Although the game rules look a bit complex after the first read, Fast Food Fury is actually a simple game that is easy to explain.
The artwork is top notch, the products are realistically drawn with a little twist.
The products in the same category look similar, so much so that you can be mistaken in the rush. But they are not minute details;
Take the drinks for example; all three drinks are in a blue can, with a yellow fruit on it, but that fruit is an apple, lemon or pineapple.
This is really great about the game, actually they are distinct differences AND yet they look alike, which is cleverly done!
The sauce cards are a nice distraction in the game. Earning a joker is a nice touch, but the ‘confusion’ that arises when a sauce card comes up (and so you don’t have to hit a desired item anymore) is actually the most fun.
Very good use has been made of the ability to print the cards double-sided;

Basically, you only need a limited number of orders per game, but because these are printed on the back of the product cards, so there are an awful lot of different orders. This makes you have different orders to complete each game.
Despite being a card-only game, it feels “complete.

Fast Food Fury is a typical reaction game and thus does well in a social setting; in a group with family members or friends.
Of course, players are expected to show some enthusiasm and fanaticism, because that’s what makes the game.
With that, I think it is a well-executed party game.

That makes this game perhaps not equally suitable for everyone/for every group, but still I would recommend just putting this game on the table; to break the ice, as a game in between, or as an end to the evening.
If you are not sitting at the table with only nagging (old) men, this game will undoubtedly provide fun at the table.
It is also great to play within the family. The game rules are very easy to understand, only for very small children in reacting quickly and distinguishing the products a bit tricky. From the age of 6/7 this game can be played very well.