Aantal spelers: 1-5
Speelduur: 45-60 minuten
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Auteurs: David Gordon en Michael O’Connell
Uitgever: 999 Games
Jaar: 2025


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor Bordspelwereld.nl.
Als wetenschappelijk duiker ontdek je vissen in de oceaan en ga je ze bestuderen vanop verschillende duiksites. Kom jij de interessantste vissen tegen naarmate je dieper en dieper duikt? Dan win je Finspan!
Elke speler start het spel met zijn eigen stukje oceaan in de vorm van een individueel spelbord met daarop reeds 3 voorgedrukte vissen. Op het spelbord bevinden zich 3 duiksites en 3 leefzones: de zonlichtzone, de schemerzone en de diepzee. De spelers starten het spel met 6 duikers in de eigen spelerskleur, 2 start-viskaarten, 3 getrokken viskaarten, 2 eitjes en 1 klein visje (op een vastgelegde plaats). De viskaarten zijn allemaal uniek, maar eigenschappen durven wel eens terugkomen bij verschillende vissen. Elke vis kan in 1 of meerdere zones leven en komt op 1 duiklocatie voor.
Het spel wordt in 4 weken/rondes gespeeld. Aan het einde van elke week wordt berekend wie welke score behaalde bij het einde-week-doel van die week. Spelers zijn met de klok mee aan de beurt en na elke ronde schuift het startspelerfiche door naar de volgende speler. De speler die aan de beurt is, neemt een duiker en zet die op 1 van de 4 actie-sporen: een vis spelen of duiken op de blauwe, paarse of groene duiklocatie.
een vis spelen: kies een viskaart uit je hand, betaal de kosten, leg de vis volgens de plaatsingsregels en voer de eventuele “als gespeeld”-vaardigheid uit.
de blauwe duiklocatie: daal af in de blauwe duiklocatie en controleer, in afdaalvolgorde, de duiklocatiebonussen, de bonussen van je “als geactiveerd”-kaarten van de blauwe duiklocatie en de blauwe bodembonus. Wanneer je hier duikt, kan je voornamelijk viskaarten bekomen.
de paarse duiklocatie: daal af in de paarse duiklocatie en controleer, in afdaalvolgorde, de duiklocatiebonussen, de bonussen van je “als geactiveerd”-kaarten van de paarse duiklocatie en de paarse bodembonus. Wanneer je hier duikt, kan je voornamelijk viseieren bekomen. Elke vis kan slechts 1 eitje hebben.
de groene duiklocatie: daal af in de groene duiklocatie en controleer, in afdaalvolgorde, de duiklocatiebonussen, de bonussen van je “als geactiveerd”-kaarten van de groene duiklocatie en de groene bodembonus. Wanneer je hier duikt, kan je voornamelijk viseieren laten uitkomen tot kleine visjes en vissen verplaatsen. Wanneer 3 kleine visjes samenkomen op 1 locatie vormen ze automatisch een school. Op elke locatie kan slechts 1 school voorkomen.
Nadat alle duikers door iedereen zijn ingezet tijdens de 4e week, eindigt het spel. Iedere speler heeft dan ook evenveel beurten gehad. Alle spelers activeren nu hun “einde spel”-vaardigheden die geen “einde spel”-punten opleveren in een volgorde naar keuze. De scores van de spelers worden nu geteld. De speler met de meeste punten wint Finspan! In Finspan kan je op verschillende manieren punten verzamelen:
Vissen: tel de punten op van de zichtbare vissen in je oceaan.
“Einde spel”-punten: tel de punten op die je scoort met de “einde spel”-kaarten die punten opleveren. Je moet wel aan de voorwaarden op de kaart voldoen om de punten te krijgen.
Einde-week-doelen: tel de punten op die je scoorde op het einde van elke week met de einde-week-doelen.
Eieren: elk eitje dat nog bij een vis ligt, is 1 punt waard.
Jongen: elk jong dat nog in de oceaan rondzwemt, is 1 punt waard.
Scholen: elke school vissen is 6 punten waard.
Geconsumeerde vissen: elke vis (ook de 3 voorgedrukte vissen) die onder een zichtbare vis ligt, is 1 punt waard.
Mijn mening over Finspan?
Uiteraard ga je, wanneer je de doos ziet en de titel leest, er van uit dat Finspan een spel is in de stijl van Wingspan. Er staat zelfs “een Wingspan-spel” op de doos! En het is ook effectief een spel in dezelfde stijl. Maar niet meer of niet minder dan dat bijvoorbeeld “Het Stenen Tijdperk” heel gelijkaardig is aan “De Kathedraal” qua mechanisme. Als dit spel een andere titel en een andere doos had gekregen, dan hadden heel wat minder mensen de vergelijking gemaakt. Slim van de makers om mee te liften op de Wingspan-sneltrein! (Wyrmspan heb ik nog nooit gespeeld, nvdr)
U moet mij dus vergeven wanneer ik enkele vergelijkingen tussen beide spellen maak. Finspan speelt voor mij heel aangenaam. Het heeft heel wat minder restricties die bij Wingspan soms voor wat stroefheid kunnen zorgen, zoals bvb de kosten om dieren te spelen of de tussendoelen die op het einde van elke ronde dienen behaald te worden. Die kosten en tussendoelen zijn er wel, maar met heel wat minder beperkingen. Ik heb de indruk dat de makers van Finspan heel goed geluisterd hebben naar de meningen over Wingspan en dan geprobeerd hebben om de onvolmaaktheden van Wingspan zoveel mogelijk weg te werken. En het is hen nog grotendeels gelukt ook!
Bij Wingspan ervaren veel mensen dat het moeilijk is om steeds aan de juiste voedselfiches te geraken om bepaalde vogels te kunnen spelen. Hiervoor ben je immers afhankelijk van dobbelstenen die je niet altijd even gunstig gezind zijn. Bij Finspan betaal je met kaarten uit je hand (je kiest zelf welke) en/of met viseitjes (je kiest zelf welke) en/of met kleine visjes (je kiest zelf welke). Je leest het goed: de kosten die je moet betalen om een vis in je oceaan te spelen, zijn wel bepaald, maar net iets vrijer te kiezen dan bij Wingspan. Het is dus makkelijker om bij Finspan vissen te spelen dan bij Wingspan vogels te spelen. Je mag deze vissen ook grotendeels vrij in je oceaan uitzetten ipv mooi in een rijtje te blijven (er zijn wel plaatsingsregels).
Een minpuntje is wel dat je nog steeds op je eigen bordje (lees: oceaan) aan het spelen bent, maar er is wel interactie door het feit dat een aantal acties door alle spelers gedaan mogen worden. Bij Wingspan mag je soms een actie doen als iemand anders een bepaalde actie effectief uitvoert. Bij Finspan mag je deze voor-alle-spelers-actie sowieso doen, of de actieve speler de actie nu uitvoert of niet. Elkaar hinderen doe je bij dit spel niet, dus dat is wel zo fijn voor mensen die dat niet leuk vinden. Door het feit dat er minder restricties zijn, had ik ook de indruk dat iedereen net iets minder lang moest nadenken tijdens zijn beurt om de puzzel juist en interessant gelegd te krijgen. Dat maakt dat Finspan dus heel vlot speelt, minder down-time heeft en in zijn geheel niet zo heel lang duurt.
Als je in het thema geïnteresseerd bent, zal je ook opmerken dat het echt wel klopt. Je hebt 3 dieptezones waarin verschillende vissen voorkomen: dat is in het echt ook zo. Je hebt verschillende duiklocaties waar je dieper en dieper kan duiken om zo de vissen die je één voor één tegenkomt, te bestuderen. Je hebt viseitjes die bij de vissen blijven, uitkomen tot kleine visjes die dan scholen kunnen vormen en kunnen rondzwemmen. Wat de viskaarten betreft: het artwork is heel aantrekkelijk en bij elke vis staan weetjes gedrukt. Dat is leuk! Finspan is voor mij een fijne engine-builder waarbij het thema echt tot in de puntjes uitgewerkt is!
Als je Wingspan (of Wyrmspan) al in je bezit hebt, weet ik niet of het interessant is om Finspan ook nog aan te schaffen. Maar voor mensen die nog geen enkel spel uit de Wingspan-reeks hebben, is Finspan volgens mij wel de betere optie. Laagdrempelig en instapklaar als het ware. Tenzij je natuurlijk een fervente vogelaar bent!

Finspan
Players: 1-5
Time: 45-60 minutes
Age: 10+
Authors: David Gordon en Michael O’Connell
Publisher: Stonemaier Games
Year: 2025


This is a republication of a review that I wrote for Bordspelwereld.nl.
As a scientific diver, you try to study the fish in the ocean from various dive sites. Do you come across the most interesting fishes the deeper you dive? Then you win Finspan!
Each player starts the game with their own piece of ocean in the form of an individual game board with 3 pre-printed fish on it. On the game board there are 3 dive sites and 3 life zones: the sunlight zone, the twilight zone and the deep sea. The players start the game with 6 divers in their own player colour, 2 starting fish cards, 3 regular fish cards, 2 eggs and 1 small fish (in a fixed place). The fish cards are all unique, but characteristics sometimes recur in different fishes. Each fish can live in one or more zones and appears at one dive site.
The game is played in 4 weeks/rounds. At the end of each week, a calculation is made of who achieved which score for that week’s end-of-week goal. Players take turns in a clockwise direction and after each round, the starting player token is passed on to the next player. The player whose turn it is takes a diver and places it on one of the four action tracks: play a fish or dive at the blue, purple or green dive site.
Play a fish: choose a fish, pay the costs, place the fish according to the placement rules and perform any ‘if played’ actions.
The blue dive site: descend into the blue dive site and check, in descending order, the dive site bonuses, the bonuses from your ‘if activated’ cards from the blue dive site and the blue seabed bonus. When you dive here, you can mainly obtain fish cards.
the purple dive site: descend into the purple dive site and check, in descending order, the dive site bonuses, the bonuses from your ‘if activated’ cards from the purple dive site and the purple seabed bonus. When you dive here, you can mainly obtain fish eggs. Each fish can only have one egg.
the green dive site: descend into the green dive site and check, in descending order, the dive site bonuses, the bonuses from your ‘if activated’ cards from the green dive site and the green seabed bonus. When you dive here, you can mainly hatch fish eggs and move fishes. When 3 fishes gather in one location, they automatically form a school. Only one school can exist in each location.
The game ends after all divers have been deployed by everyone during the fourth week. Everyone has had an equal number of turns. All players now activate their ‘end game’ abilities that do not yield ‘end game’ points in an order of their choice. The players’ scores are now counted. The player with the most points wins Finspan! In Finspan you can collect points in different ways:
Fishes: add up the points of the visible fishes in your ocean.
‘End game’ points: add up the points you score with the ‘end game’ cards that earn you points. You must meet the condition on the card to get the points.
End-of-week goals: add up the points you scored at the end of each week with the end-of-week goals.
Eggs: each egg still attached to a fish is worth 1 point.
Young: each young still swimming in the ocean is worth 1 point.
Schools: each school of fishes is worth 6 points.
Consumed fishes: each fish (including the pre-printed fishes) under a visible fish is worth 1 point.
My opinion on Finspan?
Of course, when you see the box and read the title, you assume that Finspan is a game in the style of Wingspan. It even says ‘a Wingspan game’ on the box! And it is indeed a game in the same style. But no more or less than, for example, ‘Stone Age’ is very similar to ‘The Pillars of the Earth’ in terms of mechanism. If this game had been given a different title and a different box, far fewer people would have made the comparison. Smart of the developers to hitch a ride on the Wingspan express! (I have never played Wyrmspan, ed.)
So you will have to forgive me if I make a few comparisons between the two games. I find Finspan very enjoyable. It has far fewer restrictions that can sometimes make Wingspan a bit more difficult, such as the cost of playing animals or the intermediate goals that must be achieved at the end of each round. These costs and intermediate goals are there, but with far fewer restrictions. I have the impression that the developers of Finspan have listened very carefully to the opinions about Wingspan and have tried to eliminate as many of Wingspan’s imperfections as possible. And they have largely succeeded!
Many Wingspan players find it difficult to get hold of the right food tokens to play birds. This is because you are dependent on dice that are not always favourable to you. In Finspan, you pay with cards from your hand (you choose which ones) and/or fish eggs (you choose which ones) and/or fish (you choose which ones). That’s right: the costs you have to pay to play a fish in your ocean are fixed, but you have slightly more freedom of choice than at Wingspan. So it is easier to play fish at Finspan than to play birds at Wingspan. You can also release these fish freely in your ocean instead of having to keep them in a nice row (there are placement rules).
One downside is that you are still playing on your own little board (read: ocean), but there is interaction due to the fact that a number of actions can be done by all players. In Wingspan, you can sometimes perform an action if someone else is actually performing a certain action. In Finspan, you can perform this all-players action regardless of whether the active player performs the action or not. You don’t get to hinder each other in this game, which is nice for people who don’t like that. Due to the fact that there are fewer restrictions, I also had the impression that everyone had to think just a little less during their turn to get the puzzle laid out correctly and interestingly. That makes Finspan very smooth to play, has less down time and, as a whole, doesn’t take that long.
If you are interested in the theme, you will also notice that it is really accurate. There are three depth zones with different fish species in them: that is also the case in nature. There are various diving sites where you can dive deeper and deeper to study the fishes you encounter one by one. There are fish eggs that stay with the fishes, hatch into small fishes that can then form schools and swim around. As for the fish cards, the artwork is very attractive and facts are printed for each fish. That’s fun! For me, Finspan is a fine engine builder where the theme has really been worked out down to the last detail!
If you already own Wingspan or Wyrmspan, I don’t know if it’s worth buying Finspan as well. But for people who don’t yet have any games from the Wingspan series, I think Finspan is the better option. Ready to play, as it were. Unless, of course, you are an avid birdwatcher!