Aantal spelers: 1-5
Speelduur: 25-125 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: Matt Mundy
Uitgever: Sea Cow Games
Jaar: 2024
Als je kippen hebt thuis, weet je dat je best een goede omheining zet rond hun kot. Er liggen altijd roofdieren op de loer die wel zin hebben in een lekker kippetje. Maar wat gebeurt er als het kippenkot niet beschermd wordt door mensen? Wel, dan moeten de kippen zelf in actie schieten! Dat is exact wat in dit spel de rode draad is.
Spelverloop
Het is lente en er zijn 4 roofdieren die het kippenkot bedreigen. De kippen moeten samenwerken om voor de winter het gevaar af te weren. Er zijn in de drie seizoenen (lente, zomer en herfst) telkens 7 beurten om verschillende acties uit te voeren. Na 21 beurten is het spel onherroepelijk afgelopen. De kippen winnen het spel van zodra alle roofdieren verslagen zijn en alle kippen nog in leven zijn. Het spel is echter verloren van zodra alle kippen dood zijn of de winter start en er nog minstens 1 roofdier het kippenkot bedreigt.
Bij de start van het spel zijn er 3 roofdieren die we kunnen zien, het vierde roofdier zit nog verstopt in de struiken en komt pas tevoorschijn (in zijn sterkste vorm) als alle andere roofdieren het loodje hebben gelegd. Elk seizoen dat passeert maakt alle nog levende roofdieren sterker, waardoor je tegenstand steeds zwaarder zal worden.
Elke speler (of kip) heeft per beurt standaard 2 acties te doen, waarbij ze als team moeten afwegen wat voor het algemeen belang van het kippenkot het beste zal zijn. Spelers kunnen uit 8 verschillende acties kiezen die zijn opgedeeld in de locatie waar ze deze actie kunnen doen.
In het kippenkot:
- Ei leggen: Kippen kunnen eieren leggen om ze op bepaalde momenten te wisselen tegen eten of om andere kippen terug tot leven te wekken.
- Genezen: Als je tegen een roofdier vecht of bijvoorbeeld tijdens een onweer buiten bent, kan je levens verliezen. Deze actie zorgt ervoor dat je in ruil voor eten een of meerdere levens kan genezen.
- Broeden: Je kan een ei uitbroeden als een andere kip overleden is om die speler weer in het spel te brengen (met een andere kip dan de gestorven kip).
Overal:
- Bewegen: Er zijn verschillende locaties op het speelbord en met deze actie kan je je kip verplaatsen van de ene naar de andere plek op het bord.
- Kaart trekken: Je trekt een bonus kaart die je zal helpen in bepaalde situaties. Deze bonus kaarten kunnen allerlei effecten hebben en zijn erg nuttig om achter de hand te houden voor wanneer de nood hoog is.
- Aanvallen: Als je op de locatie van een roofdier staat, kan je dit roofdier aanvallen met het aantal pootjes dat jij op je spelersbordje hebt. Per pootje waarmee je wilt aanvallen moet je wel een voedseltoken afgeven. Het roofdier verliest dan een aantal levens volgens het aantal aanvalspunten dat je hebt gedaan, maar pas op! Elk roofdier zal je ook terug aanvallen waardoor jijzelf levens zal verliezen.
Buiten het kippenkot:
- Eten: Als je kip eet, verplaats je de voedseltoken van de voedselvoorraad naar de maaltijd teller. Als je genoeg maaltijden hebt gegeten (dit staat op je spelersboekje) kan je de kip sterker maken. Zo krijg je extra eigenschappen en wordt je kippetje sterker.
- Verzamelen: Je zag hierboven al enkele keren dat ik “voedseltokens” vermeldde. Deze voedseltokens kan je verkrijgen door te gaan verzamelen. Dit is dus ook een erg belangrijke actie, want zonder voedsel, is je kip gedoemd te verliezen.
Zo, nu ken je de verschillende acties en kan je eigenlijk zo goed als starten met het spel. Er is echter een twist, waarbij er om de 2-3 beurten een nieuwe weerkaart getrokken wordt. Deze kaart zorgt voor extra variatie, want zo kan het zijn dat je niet je beurt mag eindigen op dezelfde locatie als een andere kip omdat je anders de vogelgriep krijgt. Dit zorgt ervoor dat je goed moet afspreken met de andere kippen om jullie beurten zo goed mogelijk te gebruiken.
Dit klinkt misschien als erg ingewikkeld maar in feite is het spel heel gemakkelijk aangeleerd omdat de acties duidelijk op je spelersbordje staan.
Start het spel en wees op je hoede voor de roofdieren. Laat je niet verrassen, want voor je het weet zijn de roofdieren te sterk voor de gelimiteerde tijd die je nog rest.
Spelmechanisme
Zoals al duidelijk was (hoop ik) van mijn vorige uitleg, is dit spel natuurlijk een coöperatief spel. Spelers moeten echt samenwerken om uiteindelijk het laatste roofdier te kunnen verslagen. Op sommige momenten zal je een dobbelsteen moeten rollen voor een bepaalde uitkomst te kunnen verkrijgen en dit is dus “dice rolling”.
Elke kip heeft zijn eigen kracht en dit zorgt voor veel variatie en wordt meestal “variable player powers” genoemd.
Mijn bescheiden mening
Het spel heeft om te beginnen prachtige artwork van Andrew Bosley en dit wordt gecombineerd met erg fijne woordmopjes voor de namen van de roofdieren of kippen. Ik ben erg fan van dit soort humor en wil dit absoluut niet verstoppen. 😉
Naast de humor en fijne tekeningen is dit een heel erg leuk coöperatief spel met eenvoudige acties.
Wat maakt Flock Together zo sterk?
- Prachtige artwork: de stijl van tekeningen spreekt me persoonlijk erg aan en zorgde er ook (samen met het thema) voor dat ik dit spel in tweede druk heb gekocht via crowdfunding.
- Eenvoudig te leren: De acties zijn eenvoudig en staan duidelijk op elk spelersbordje waardoor je heel snel een spel kan starten met nieuwe spelers.
- Spannend: Het is al meerdere malen gebeurd dat we dit spel pas op de laatste paar beurten hebben gewonnen. Wat ook voorkomtis verliezen terwijl we slechts enkele beurten meer nodig hadden. Het is dus niet zo dat het spel veel sneller gewonnen wordt en dit maakt het steeds opnieuw spannend.
- Variatie: Ik kan dit spel blijven spelen door de enorme variatie die je in het spel kan aanbrengen. Zo zijn er een heleboel verschillende kippen en roofdieren met elks verschillende eigenschappen om uit te kiezen waardoor het spel altijd anders voelt, maar ook de weerkaarten voegen steeds extra mogelijkheden of moeilijkheden toe. Tenslotte is een heel deel van de speelstijl afhankelijk van het aantal spelers, want de roofdieren krijgen natuurlijk meer levenspunten als je met meer speelt.
- Spelersinteractie: Je zal goed moeten samenwerken en afspreken om het spel te kunnen winnen.
Is het alleen maar positief?
Wat mij betreft is er veel meer positief dan negatief aan dit spel. Ik weet dat er veel gemengde meningen over dit spel bestaan, maar ik vind het een erg fijn spel. Een klein puntje van kritiek is dat het bord erg groot is en daarbovenop krijgt elke speler nog eens een spelersbordje. Je moet wat zoeken om het op een tafel te krijgen, maar als het lukt is het een heel fijne spelbeleving.
Conclusie
Flock Together stond op mijn radar toen de eerste Kickstarter voltooid was. Ik zag toen de prijs en dacht, ik houd hem gewoon lekker in mijn gedachten tot hij eens daalt in prijs. Toen kwam plots de Kickstarter voor de “eggspansion” en tweede druk. Heel even twijfelde ik nog omdat hij niet goedkoop was, maar de tekenstijl en thema spraken me zo aan dat ik hem toch maar heb gebacked. Een dik half jaar later kwam het spel dan eindelijk aan in onze brievenbus en bij het eerste spelletje waren we meteen verkocht. Nu hebben we hem al met verschillende spelersaantallen gespeeld en hij blijft stijgen in mijn favorieten lijst. Ik vind het een erg fijn spel en ben heel enthousiast om hem vaker op tafel te brengen. Om deze redenen geef ik Flock Together een prachtige 8.5/10!
Flock Together
Players: 1-5
Time: 25-125minutes
Age: 10+
Author: Matt Mundy
Publisher: Sea Cow Games
Year: 2024
If you have chickens at home, you know it’s best to put a good fence around their coop. There are always predators lurking, eager to get their hands on a tasty chicken. But what happens when the coop isn’t protected by humans? Well, then the chickens have to take action themselves! That’s exactly the theme of this game.
Gameplay
It’s spring, and four predators are threatening the chicken coop. The chickens must work together to ward off the danger before winter arrives. There are seven turns in each of the three seasons (spring, summer, and autumn) to perform various actions. After 21 turns, the game ends irrevocably. The chickens win the game once all predators are defeated and all chickens are still alive. However, the game is lost once all chickens are dead or winter begins and at least one predator still threatens the chicken coop.
At the start of the game, there are three visible predators. The fourth predator is still hiding in the bushes and only emerges (in its most powerful form) once all the other predators have been killed. Each passing season makes all the surviving predators stronger, making your opposition increasingly tougher.
Each player (or chicken) has two standard actions per turn, during which they must decide as a team what is best for the overall good of the chicken coop. Players can choose from eight different actions, categorized by the location where they can be performed.
In the Chicken Coop:
- Lay Egg: Chickens can lay eggs to exchange them for food at certain times or to revive other chickens.
- Heal: When fighting a predator or being outside during a thunderstorm, for example, you can lose lives. This action allows you to heal one or more lives in exchange for food.
- Hatch: You can hatch an egg if another chicken has died to bring that player back into play (with a different chicken than the one that died).
Everywhere:
- Move: There are various locations on the board, and with this action you can move your chicken from one place to another on the board.
- Draw Card: You draw a bonus card that will help you in certain situations. These bonus cards can have various effects and are very useful to have on hand for when you need them most.
- Attack: If you’re on a predator’s location, you can attack it with the number of legs you have on your player board. For each leg you attack, you must spend a food token. The predator will then lose a number of lives based on the number of attack points you’ve earned, but be careful! Each predator will also attack you back, causing you to lose lives.
Outside the chicken coop:
- Eat: When you eat a chicken, move the food token from the food supply to the meal counter. Once you’ve eaten enough meals (this is indicated on your player card), you can make the chicken stronger. This gives you extra abilities and makes your chicken stronger.
- Collect: You’ve already seen me mention “food tokens” a few times above. You can obtain these food tokens by collecting. This is also a very important action, because without food, your chicken is doomed to fail.
So, now you know the different actions and can practically start playing. There’s a twist, however: every 2-3 turns, a new weather card is drawn. This card adds extra variety, as you might not end your turn in the same location as another chicken, otherwise you’ll catch bird flu. This means you’ll need to coordinate with the other chickens to make the most of your turns.
This might sound complicated, but the game is actually very easy to learn because the actions are clearly marked on your player board.
Start the game and be on the lookout for predators. Don’t get caught off guard, because before you know it, the predators will be too powerful for the limited time you have left.
Game Mechanics
As was already clear (I hope) from my previous explanation, this game is, of course, a cooperative one. Players must truly work together to ultimately defeat the last predator. At times, you’ll need to roll a die to obtain a specific outcome, which is called “dice rolling.”
Each chicken has its own power, creating a lot of variety and is often referred to as “variable player powers.”
My Humble Opinion
The game features beautiful artwork by Andrew Bosley, combined with some really great puns about the names of the predators and chickens. I’m a huge fan of this kind of humor and definitely don’t want to hide it. 😉
Besides the humor and lovely drawings, this is a really fun cooperative game with simple actions.
What makes the game so strong?
- Beautiful artwork: I personally really like the drawing style and (along with the theme) it was the reason I bought this game in its second edition through crowdfunding.
- Easy to learn: The actions are simple and clearly labeled on each player board, allowing you to quickly start a game with new players.
- Exciting: We’ve won this game several times in the last few turns. Losing even though we only needed a few more turns also happens. So, the game isn’t won much faster, which makes it exciting again and again.
- Variety: I can keep playing this game because of the enormous variety you can add to the gameplay. There are tons of different chickens and predators to choose from, each with different characteristics, which gives the game a different feel every time. The weather cards also add extra possibilities or challenges. Finally, a significant part of the playing style depends on the number of players, as the predators naturally get more health points the more you play.
- Player Interaction: You will need to cooperate and coordinate well to win the game.
Is it all just positive?
For me, there’s far more positive than negative about this game. I know there are many mixed opinions about it, but I think it’s a really enjoyable game. One minor criticism is that the board is quite large, and on top of that, each player gets a player board. It takes some searching to get it onto the table, but when you do, it’s a very enjoyable experience.
Conclusion
Flock Together was on my radar when the first Kickstarter was completed. I saw the price and thought, “I’ll just keep it in mind until it drops in price.” Then suddenly came the Kickstarter for the “eggspansion” and second edition. I hesitated for a moment because it wasn’t cheap, but the art style and theme appealed to me so much that I backed it anyway. A good six months later, the game finally arrived in our mailbox, and we were instantly hooked after the first play. Now we’ve played it with various players, and it keeps climbing my favorites list. I think it’s a really great game and am very excited to bring it to the table more often. For these reasons, I give Flock Together a fantastic 8.5/10!

