Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 20-30 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: Steve van Bennekom
Uitgever: Wulfhorn Games
Jaar: 2025


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Avonturiers brengen hun slijmerige, vieze en vervloekte kledingstukken naar jouw wasserette om deze door jouw goblins te laten wassen. Probeer zoveel mogelijk punten te verzamelen door veel was te doen. Maar let op, neem je te veel risico, dan kan jouw wasmachine het niet aan en wordt er helemaal niets gewassen.
Goblin Laundromat is kaartspel voor 2-5 spelers, met hoog push-your-luck gehalte gecombineerd met een (klein) beetje tactiek.
Wat wij van Goblin Laundromat vinden? Dat lees je in deze preview.
Goblin Laundromat; een eerste indruk.
Goblin Laundromat is onderdeel van ‘seizoen 2’ van Amsterdam Board Game Design, die in Juni online komt op Kickstarter. Eerder dit jaar, op Ducosim sprak ik Ruud van Wulfhorn games en hij vertelde me over de spellen die eraan kwamen voor seizoen 2. Goblin Laundromat trok meteen mijn aandacht. Ik moest ontzettend lachen om het thema. En ondanks dat ik nog geen idee had van hoe het spel precies gespeeld zou worden, kon ik eigenlijk niet wachten om het spel uit te proberen.
En kijk daar; We kregen een prototype om te testen en ik mocht de ‘pre(re)view’ schrijven.
Het thema komt je tegemoet; stapels wasgoed, goblins en wasmachines. Ja, je bent hier duidelijk in een wasserette die bemand wordt door goblins.
De handleiding is duidelijk, de spelregels spreken voor zich en eigenlijk poppen er geen vragen of twijfels op. Na het lezen kan er dus meteen gespeeld worden.
Hoe wordt het gespeeld?
Goblin Laundromat heeft 4 verschillende soorten kaarten;
De Goblin kaart; elke speler krijgt aan het begin van het spel een goblin met wasmand. Deze heeft een kleur (en een symbool). Aan het eind van het spel kunnen extra punten verdiend worden, door schoon wasgoed van dezelfde kleur als de goblin.
De wonder-wasmiddel-kaart; elke speler krijgt aan het begin van het spel een wonder-wasmiddel-kaart. Hij kan deze tijdens het spel één keer inzetten om ervoor te zorgen dat de volgende gedraaide kaart geen vlekken meer heeft.
De wasmachine-kaarten; Elke speler krijgt 4 wasmachine kaarten (genummerd van 1-4). Deze wasmachine-kaarten geven ook de rondes aan. In ronde 1 wordt wasmachine-kaart 1 gespeeld, in ronde 2 kaart 2, etc.
Op de wasmachine-kaart vinden we veel informatie; de achtergrondkleur van de kaart geeft aan welke kleur vlekken in deze wasmachine meteen verdwijnen. Daarnaast staat op de kaart de speelrichting van de ronde aangegeven (deze verandert per ronde) en een wastemperatuur voor de spelersvolgorde.
Verder staat aangegeven hoeveel items er gewassen moeten worden om de opdracht te voltooien en hoeveel punten dat oplevert.
De wasgoed-kaarten; Op deze kaarten staat een kledingstuk afgebeeld, al dan niet met vlekken. Onderaan de kaart staat aangegeven hoe dit kledingstuk scoort aan het einde van het spel.
Het spel wordt in 4 ronden (wascycli) gespeeld, die allemaal hetzelfde verlopen.
Alle spelers draaien de eerstvolgende wasmachine-kaart open. Iedere speler trekt nu wasgoed-kaarten van de stapel, het aantal wordt bepaald door de ronde waarin men zich bevind.
De spelers kiezen nu een kaart uit hun hand die ze toevoegen aan hun wasmand (gedekt). De overgebleven kaarten worden doorgegeven aan de buurman. (in elke ronde verandert de doorgeefrichting). Dit gaat net zo lang door tot alle spelers nog maar één kaart overhebben. Deze laatste kaart wordt niet doorgegeven, maar (ongezien) op de stapel van de buurman gelegd.
Alle spelers schudden nu hun stapel wasgoed.
Tijd om de was te doen! De speler met de hoogste wastemperatuur mag beginnen.
De speler mag nu één voor één kaarten uit zijn wasmand opendraaien. Hierbij mag hij hoe dan ook nooit meer kaarten omdraaien dan in het midden van de wasmachine staat aangegeven.
Bij elke nieuw omgedraaide kaart wordt gekeken hoeveel vlekken de was inmiddels heeft. Wanneer er te veel vlekken zijn, is de was direct mislukt en verliest de speler de was én de wasmachine.
Zo niet, mag de speler ervoor kiezen om te stoppen met de was. De gewassen items mag hij houden, hiermee scoort hij bij de eindtelling. Wanneer het de speler gelukt is om precies zoveel kaarten open te draaien als aangegeven in het midden van de wasmachine (dan moet hij dus ook direct stoppen), dan mag hij naast de schone was ook de wasmachine-kaart behouden voor de eindtelling.
Zo worden er nog 3 rondes gespeeld, waarna het spel is afgelopen en er kan worden overgegaan tot de puntentelling.
Spelers krijgen punten voor voltooide wasmachine-kaarten en punten voor schone was in dezelfde kleur als de eigen goblin.
Het schone wasgoed scoort verschillend, dit staat aangegeven op de kaarten. Het grootste deel van het schone wasgoed scoort per stuk. Maar op bijvoorbeeld schone onderbroeken scoren alleen degene met de meeste en één-na-meeste onderbroeken punten. Sokken zijn een geval apart; daarvoor scoor je alleen punten als een schoon paar (in dezelfde kleur!) hebt.
Let op!: Wij kregen een prototype. Alles wat hierboven geschreven werd moet in dat licht gelezen worden. Het kan zijn dat de definitieve versie van het spel, in meer of mindere mate, verschilt van de versie waar ik over geschreven heb.
Wat vinden we van Goblin Laundromat?
Ik hou van spellen met een ‘verhaal’. Het is toch heerlijk als je een speluitleg kunt beginnen met; Je bent een goblin die in een wasserette werkt. Het is natuurlijk geen voorwaarde voor een goed spel, maar ik vind het toch zeker een meerwaarde. In Goblin Laundromat zit dat wel snor; het verhaal is grappig en goed uitgewerkt. Eigenlijk klopt het gewoon helemaal.
Goblin Laundromat heeft een (heel) hoog push-your-luck gehalte; iets wat het bij mijn kinderen goed doet. Ik kan me goed voorstellen dat dat in andere gezinnen net zo is. (Denk aan Kwakzalvers, of Happy Fox waar ik eerder over schreef) Maar ik zie het spel niet alleen bij gezinnen op tafel komen, ook onder vrienden of op de spellenclub is dit een prima spelletje, zeker voor tussendoor, want het spel wordt relatief snel gespeeld.
De regels zijn simpel en echt tactisch nadenken hoeft niet per se (je kan wel een poging doen ;)) waardoor het spel eigenlijk voor iedereen geschikt is; de doorgewinterde speler én zijn kleinzoon.
Ondanks dat Goblin Laundromat, wat mij betreft, voor iedereen geschikt is, is het geen ‘simpel’ spel; In die zin dat er veel leuke elementen in zitten. Het draften is een leuk mechanisme, maar vooral die kaart die je aan het eind blind krijgt, maakt het extra leuk. Dat geldt ook voor het feit dat je ongewassen kleding in de wasmand blijft liggen voor je volgende was. Heel leuk al die paarse vlekken die je dacht te wassen in ronde 3, maar in ronde 4 blijk je ineens een groene wasmachine te hebben….
Ook zo’n leuk element zijn de sokken. Een paar sokken levert maar liefst 10 punten op. Maar probeer ze maar eens bij elkaar te krijgen, SCHOON!..
Eigenlijk ben ik, normaal gesproken, meer van spellen waarbij je zelf meer invloed hebt, waar minder op geluk gevaren wordt. Maar door het thema, het verhaal en de leuke elementen, heeft Goblin Laundromat mij toch gegrepen.
Wanneer het spel daadwerkelijk te koop is, voeg ik het graag toe aan mijn spellenkast.

Goblin Laundromat
Players: 2-5
Time: 20-30 minutes
Age: 8+
Author: Steve van Bennekom
Publisher: Wulfhorn Games
Year: 2025


Adventurers bring their slimy, dirty and cursed garments to your laundromat to be washed by your goblins. Try to collect as many points as possible by doing a lot of laundry. But beware, if you take too many risks, your washing machine may not be able to handle it and nothing will get washed.
Goblin Laundromat is a card game for 2-5 players, with a high degree of push-your-luck combined with a (small) bit of tactics.
What do we think of Goblin Laundromat? You can read all about it in this (p)review.
Goblin Laundromat; a first impression.
Goblin Laundromat is part of ‘season 2′ of Amsterdam Board Game Design, which will be online on Kickstarter in June. Earlier this year, at Ducosim, I spoke to Ruud van Wulfhorn games and he told me about the games coming up for season 2. Goblin Laundromat immediately caught my attention. The theme made me laugh out loud. And even though I had no idea how the game would be played, I couldn’t wait to try it out.
And look at that; we got a prototype to test and I was asked to write the preview.
The theme is right up your alley: piles of laundry, goblins and washing machines. Yes, you are clearly in a laundromat staffed by goblins.
The instructions are clear, the rules are self-explanatory and there are no questions or doubts. After reading the instructions, you can start playing right away.
How is it played?
Goblin Laundromat has four different kind of cards;
• The Goblin card: at the start of the game, each player receives a goblin with a laundry basket. This has a color (and a symbol). At the end of the game, extra points can be earned for clean laundry of the same color as the goblin.
• The miracle detergent card: each player receives a miracle detergent card at the start of the game. They can use this once during the game to ensure that the next card they turn over has no more stains.
• The washing machine cards: Each player receives 4 washing machine cards (numbered 1-4). These washing machine cards also indicate the rounds. In round 1, washing machine card 1 is played, in round 2 card 2, etc.
The washing machine card contains a lot of information; the background color of the card indicates which color stains in this washing machine disappear immediately. The card also indicates the direction of play for the round (this changes per round) and a washing temperature for the player order.
It also indicates how many items need to be washed to complete the task and how many points that yields.
• The laundry cards: These cards show an item of clothing, with or without stains. The card also indicates how this item of clothing scores at the end of the game.
The game is played in four rounds (washing cycles), all of which proceed in the same way.
All players turn over the next washing machine card. Each player now draws laundry cards from the stack, the number determined by the round in which they are playing.
The players now choose a card from their hand which they add to their laundry basket (face down). The remaining cards are passed to the neighbor (the direction of passing changes in each round). This continues until all players have only one card left. This last card is not passed on, but (unseen) placed on the neighbor’s pile.
All players now shuffle their pile of laundry.
Time to do the laundry! The player with the highest washing temperature may begin.
The player may now turn over cards from his laundry basket, one by one. He may never turn over more cards than indicated in the middle of the washing machine.
With each new card turned over, the number of stains on the laundry is counted. If there are too many stains, the laundry has failed and the player loses the laundry and the washing machine.
If not, the player may choose to stop the wash. He may keep the washed items, which he can score in the final tally. If the player has managed to turn up exactly as many cards as indicated in the middle of the washing machine (in which case he must also stop immediately), he may keep the washing machine card as well as the clean laundry for the final tally.
Three more rounds are played, after which the game ends and the players can proceed to the scoring.
Players receive points for completed washing machine cards and points for clean laundry in the same color as their own goblin.
The clean laundry scores differently, as indicated on the cards. Most of the clean laundry scores per piece. But for example, only those with the most and second most pairs of clean underpants score. Socks are a special case; you only score points for a clean pair (in the same color!).
Note: We were given a prototype. Everything written above should be read in that light. It is possible that the final version of the game differs, to a greater or lesser extent, from the version I have written about.
What do we think of Goblin Laundromat?
I love games with a ‘story’. It’s great when you can start a game explanation with: ‘You are a goblin who works in a laundromat’. Of course it is not a prerequisite for a good game, but I certainly think it adds value. Goblin Laundromat has that going for it; the story is funny and well developed. Actually, it’s just completely right.
Goblin Laundromat has a (very) high push-your-luck factor, something that my children really enjoy. I can well imagine that this is also the case in other families. (Think of Quacks or Happy Fox, which I wrote about earlier) But I don’t just see the game appearing on the table in families, it is also a great game among friends or at the games club, especially for in between, because the game is played relatively quickly.
The rules are simple and you don’t necessarily have to think tactically (although you can give it a try ) which makes the game suitable for everyone, from seasoned players to their grandchildren.
Although I think Goblin Laundromat is suitable for everyone, it is not a ‘simple’ game; in the sense that it has many fun elements. The drafting is a fun mechanism, but especially the card you are dealt at the end makes it extra fun. The same goes for the fact that your unwashed clothes are left in the laundry basket for your next wash. All those purple stains you thought you washed away in round 3 are great fun, but in round 4 you suddenly find you have a green washing machine…
Another fun element is the socks. A pair of socks earns you no less than 10 points. But just try and get them all together, CLEAN!..
Normally, I prefer games where you have more influence and less luck involved. But the theme, the story and the fun elements have won me over to Goblin Laundromat. When the game is actually available, I would love to add it to my collection.