Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 45-60 minuten
Leeftijd: 8+
Auteur:
Uitgever:  FryxGames
Jaar: 2024

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl

Bouw een kasteel met torens, kasteelmuren en middeleeuwse karakters.
Hoe hoger je je kasteel bouwt, hoe meer stappen jouw baron mag zetten opzoek naar gouden munten.
Maar let op, elke nieuw geplaatst onderdeel van je kasteel moet overeenkomen met eerder geplaatste onderdelen, hoe verder je komt, hoe moeilijker dat wordt!
Wat vinden wij van Kasteel in de Steigers? Lees het in deze review!

Eerste indruk

Op het eerste gezicht ziet Kasteel in de Steigers er fantastisch uit. Elk onderdeel van het spel is geheel in thema; niets spreekt tot de verbeelding, alles is in één lijn uitgevoerd. Zelfs de bordjes waar je je tegeltjes op bewaard, zijn mooi driedimensionaal uitgewerkt, geheel in thema.
De driedimensionale uitvoering van het aanbod- en scorebord, is erg leuk gevonden. Het geheel ziet er mooi uit. En niet geheel onbelangrijk; alle onderdelen zijn zeer stevig en robuust.
Het regelboekje beslaat slechts een paar bladzijden, waarvan er al 2 zijn gereserveerd voor de inhoud en de instructie over hoe de onderdelen in elkaar te zetten.
De rest van het boekje bevat weinig tekst, veel illustraties en voorbeelden; op het eerste gezicht lijkt Kasteel in de Steigers dus een simpel spel dat zich makkelijk laat uitleggen.

Hoe wordt Kasteel in de Steigers gespeeld?

Het opzetten omhelst weinig; elke speler krijgt een tegelbordje en een kasteel-fundament.
Alle tegels worden in een hoop, gedekt op tafel geplaatst.
Als laatst wordt het kasteel-bord geplaatst. Het kasteelbord bevat zowel het aanbod als het scorespoor.
In het aanbod worden willekeurig drie munten en drie tegels (open) geplaatst. De spelersvolgorde wordt bepaald en aan de hand daarvan worden de baronnen (meeples) op het scorespoor geplaatst.

Nu spelen de spelers ombeurten.
Elke beurt heeft een speler keuze uit 2 acties;
1. Het pakken van 2 tegels (uit de gedekte hoop)
2. Het plaatsen van een tegel in je kasteel.
Dit kan ofwel een tegel uit de eigen voorraad (op het bordje) zijn, ofwel een tegel uit het aanbod (bij het kasteel)

Voor het plaatsen van een tegel in je kasteel gelden de volgende regels;
– De onderzijde van een tegel moet altijd aansluitend zijn. (kasteel op kasteel, lucht op lucht)
De zijkanten hoeven niet per definitie aan te sluiten.
– Tegels met een vlaggetje mogen niet als eerste op een verdieping geplaatst worden.
– De rekensom op de tegels moet kloppen; dat wil zeggen; De getal op de geplaatste tegel moet gelijk zijn aan de som van de 2 tegels waarop hij geplaatst wordt.
Bij een tegel met 2 getallen telt het onderste getal als uitkomst van de som, en het bovenste getal als onderdeel voor de nieuwe som
Tegels met een vinkje zijn een soort joker en kunnen dienen als elk getal
Wanneer je een som nét niet kloppend krijgt, mag je de uitkomst van een som met één verhogen of verlagen door een van de tegels in jouw voorraad te betalen bij het plaatsen van een tegel in je kasteel.

Het plaatsen van tegels in je kasteel is ook de manier waarop je vooruit komt op het scorespoor.
Een tegel op de begane grond van het kasteel levert 0 stappen op.
Een tegel op de eerste verdieping levert 1 stap op, op de tweede verdieping 2 stappen, etc.
Daarnaast krijg je óók een stap voor elke diamant die afgebeeld staat op de zojuist geplaatste tegel. Behalve wanneer je een tegel op de begane grond plaatst, deze levert altijd 0 stappen op, of er nu diamanten op staan of niet.

Nadat je een tegel in je kasteel hebt geplaatst, bekijk je hoeveel stappen je mag zetten en zoveel stappen verzet je je baron. Mocht je uitkomen op een plek waar al een andere baron staat, dan mag je over deze baron heen stappen.
Op het scorespoor staan 3 verschillende symbolen afgebeeld; een tegel, een diamant en een munt.
Wanneer je op de diamant eindigt, mag je één stap extra zetten. Wanneer je op de tegel landt, mag je een gedekte tegel pakken.
Wanneer je op een munt eindigt óf deze passeert mag je een munt pakken uit het aanbod.
Deze munten heb je nodig voor de overwinning.
Daarnaast geeft elke munt ook een voordeel, dat direct wordt uitgevoerd.
Dit zijn effecten zoals: vernietig een tegel in het kasteel van een tegenstander, zet je baron 1 stap vooruit of de speler met het hoogste kasteel krijgt 2 tegels.
Het spel stopt direct zodra één speler 7 munten heeft verzameld, deze speler heeft dan gewonnen.

Wat vinden wij van Kasteel in de Steigers?

Kasteel in de Steigers ziet er fantastisch uit en het thema is in daadwerkelijk elk detail doorgewerkt.
Het spel behoeft geen lange uitleg, en de regels zijn simpel, dit maakt het een prima spel voor/met kinderen of niet-ervaren spelers.

Zelf ben ik niet razend enthousiast over Kasteel in de Steigers en ook mijn tegenspelers waren dit niet.
Het is absoluut geen slecht spel, laten we dat voorop stellen. Kasteel in de Steigers is een tegel-leg-spel met puzzelelement, eigenlijk helemaal in mijn straatje.
Het rekenelement is leuk gevonden en maakt dit spel anders dan de meeste spellen in deze categorie. Waarom gaat mijn hart dan toch niet sneller kloppen van Kasteel in de Steigers?
Allereerst is er eigenlijk geen interactie in het spel*. Nu gebeurt dat vaker bij dit soort spellen, maar bij dit spel voelt het echt alsof iedere speler een puzzel aan het leggen is, maar toevallig aan dezelfde tafel.
*Met uitzondering van de zeer schaarse gouden munten met rode actie, die je volgens een suggestie in het regelboekje ook nog kan weglaten.
Dit zorgt er meteen ook voor dat je, zeker als je met 4 spelers of met kinderen speelt, je soms onnodig aan het wachten bent. Er zit niet heel veel planning of denkwerk in een beurt, dus die tijd nuttig besteden aan nadenken is niet nodig. Omdat er verder eigenlijk ook geen interactie is, of mogelijkheid is om je tegenstanders dwars te zitten, is het echt wachten tot je weer verder mag met je eigen puzzel.
Wat ik verder ‘lastig’ vind aan Kasteel in de Steigers is dat het eigenlijk een heel simpel spel is, de regels zijn makkelijk en het zijn er maar erg weinig. Toch is het geen relaxt puzzelspel. Je moet wel degelijk slimme keuzes maken, anders zit je de kortste keren met allerlei daken, waar je geen tegels meer op kunt bouwen en dan duurt het heel lang voor dat je toevallig dat ene tegeltje uit de stapel pakt wat je nodig hebt.

Eindconclusie: Kasteel in de steigers in een prima puzzelspel, maar blinkt niet uit in zijn categorie. Het artwork is fantastisch en alle elementen zijn thematisch mooi uitgewerkt. Een prima spel voor (met) kinderen of niet-ervaren spelers.

Noot;
Ik denk dat dit spel het goed zou doen in een goed uitgewerkte solo- en/of coöperatieve variant.

Castle Builder

Players: 2-4
Time: 45-60 minutes
Age: 8+
Author:
Publisher:  FryxGames
Year: 2024

Build a castle with towers, castle walls and medieval characters.
The higher you build your castle, the more steps your baron gets to take in search of gold coins.
But beware, each newly placed part of your castle must match previously placed parts, the further you get, the harder it becomes!
What do we think of Castle Builder? Read it in this review!

First Impression

At first glance, Castle Builder looks fantastic. Every part of the game is completely themed; nothing speaks to the imagination, everything is done in one line. Even the plates where you keep your tiles are beautifully three-dimensional, completely themed.
The three-dimensional execution of the supply and scoreboard, is very nice touch. The whole thing looks nice. And not entirely unimportant; all parts are very sturdy and robust.
The rule booklet covers only a few pages, of which 2 are already reserved for the contents and instructions on how to put the parts together.
The rest of the booklet contains little text, lots of illustrations and examples; so at first glance, Castle Builder seems like a simple game that is easy to explain.

How is Castle Builder played?

Setting up involves little; each player is given a tile board and a castle foundation.
All tiles are placed in a pile, covered on the table.
Last, the castle board is placed. The castle board contains both the supply and the score track.
Three coins and three tiles (open) are randomly placed in the supply. The player order is determined and according to it, the barons (meeples) are placed on the score track.

Now the players take turns playing.
Each turn a player has a choice of 2 actions;
1. Taking 2 tiles (from the covered heap).
2. Placing a tile in your castle.
This can either be a tile from your own supply (on the board), or a tile from the supply (near the castle)

The following rules apply to placing a tile in your castle;
– The bottom of a tile must always be adjacent. (castle to castle, air to air)
The sides do not necessarily have to connect.
– Tiles with a flag may not be placed first on a floor.
– The calculation on the tiles must be correct; that is; The number on the placed tile must be equal to the sum of the 2 tiles it is placed on.
If a tile has 2 numbers, the lower number counts as the result of the sum, and the upper number counts as part of the new sum
Tiles with a tick are a kind of joker and can serve as any number
If you can’t get a sum just right, you may increase or decrease the result of a sum by one by paying one of the tiles in your supply when placing a tile in your castle.

Placing tiles in your castle is also how you advance on the scoring track.
A tile on the first floor of the castle yields 0 steps.
A tile on the second floor scores 1 step, on the second floor 2 steps, etc.
You also get one step for each diamond shown on the tile you just placed. Except when you place a tile on the first floor, this always scores 0 steps whether there are diamonds on it or not.

After you place a tile in your castle, see how many steps you may take and that’s how many steps you move your baron. Should you end up at a spot where there is already another baron, you may step over this baron.
The score track shows 3 different symbols; a tile, a diamond and a coin.
When you land on the diamond, you may take one additional step. When you land on the tile, you may take a covered tile.
When you land on or pass a coin, you may take a coin from the supply.
You need these coins for victory.
In addition, each coin also gives an advantage, which is immediately executed.
These are effects such as: destroy a tile in an opponent’s castle, move your baron 1 step forward or the player with the highest castle gets 2 tiles.
The game stops immediately once one player has collected 7 coins, this player has then won.

What do we think of Castle Builder?

Castle Builder looks fantastic and the theme has been worked into actually every detail.
The game does not need a long explanation, and the rules are simple, this makes it a great game for/with children or non-experienced players.

I myself am not wildly enthusiastic about Castle Builder and neither were my opponents.
It’s not a bad game by any means, let’s put that first. Castle Builder is a tile-laying game with a puzzle element, actually right up my alley.
The math element is nicely found and makes this game different from most games in this category. So why does my heart still not beat faster with Castle Builder?
First of all, there is actually no interaction in the game*. Now that happens more often with these types of games, but with this game it really feels like every player is doing a puzzle, but just happens to be at the same table.
*Except for the very scarce gold coins with red action, which you can also omit according to a suggestion in the rulebook.
This also immediately makes sure that, especially when playing with 4 players or with children, you are sometimes waiting unnecessarily. There is not a lot of planning or thinking in a turn, so there is no need to spend that time thinking. Because there is no interaction or possibility to hinder your opponents, you have to wait until you can continue with your own puzzle.
What I also find ‘difficult’ about Castle Builder is that it is actually a very simple game, the rules are easy and there are very few of them. Still, it is not a relaxing puzzle game. You have to make smart choices, otherwise in no time you’ll find yourself with all kinds of roofs on which you can’t build any more tiles, and then it takes a very long time before you happen to grab that one tile from the stack that you need.

Final conclusion: Castle Builder in a fine puzzle game, but does not excel in its category. The artwork is fantastic and all the elements are thematically nicely done. A fine game for (with) children or non-experienced players.

Note;
I think this game would do well in a well-developed solo and/or cooperative version.