Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 20-40 minuten
Leeftijd: Vanaf 6 jaar
Auteur: Matúš Kotry
Uitgever: Czech Games Edition
Jaar: 2024


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Little Alchemists is een deductiespel voor gezinnen. Het is ontworpen om mee te groeien met de nieuwsgierige geest van jonge spelers. De eerste keer dat je het spel speelt, is het spel eenvoudig; Je verzamelt ingrediënten, brouwt drankjes en verkoopt deze. Maar het spel is opgebouwd in hoofdstukken. In elk hoofdstuk verzamel je sleutels waarmee je de volgende hoofdstukken kunt vrijspelen. Met elk nieuw hoofdstuk wordt het volgende spel uitgebreider en complexer. Zo groeit Little Alchemists echt mee met de spelers.
Little Alchemists is een écht gezinsspel voor 2-4 spelers vanaf een jaar of 6.
Wat wij ervan vinden? Dat lees je in deze review.
Little Alchemists – Een eerste indruk.
Toen ik door de SPIEL 2024 Preview lijst ging, trok Little Alchemists meteen mijn aandacht. Het artwork op de doos, de leeftijdscategorie (vanaf 7 jaar staat er op de doos), de mechanismen en het inleidende verhaaltje dat ik las. Alles zorgde ervoor dat ik deze als “Need” markeerde op mijn lijst. Deze moest ik hebben. Het gebeurt me niet vaak, dat ik zo enthousiast ben over een spel dat ik nog nooit gespeeld heb, laat staan gezien heb. Maar wat is daar het risico van? Het spel kan ontzettend tegenvallen. De doos ziet er leuk uit, het klinkt leuk… Maar speelt het ook leuk?
Toen ik het spel binnenkreeg, was ik nog altijd even enthousiast. Het artwork op de doos is helemaal mijn smaak. Bij het openen van de doos viel me van alles op, maar het meest vielen me alle kleine (genummerde) doosjes in de doos op. Hé, zou dit een soort legacy-spel zijn? Dat wist ik helemaal niet… En voor een kinderspel is dat ook redelijk uniek.
Na het lezen van het regelboekje worden me 3 dingen erg duidelijk; 1. Ik moet een app downloaden, anders kan ik het spel niet spelen. Ik mopper binnensmonds wat, want ik heb hierover zo m’n twijfels, maar goed, als het niet anders kan, dan is het zo. 2. Het is inderdaad een soort legacy-spel. Het spelregelboek zit ook per hoofdstuk met een zegel dicht, wat je pas na het vrijspelen van een nieuw doosje mag verbreken. 3. Ik kan niet wachten dit spel te spelen.
Overigens werd mij pas kort geleden, lang nadat ik Little Alchemists gespeeld had, duidelijk dat dit spel verband houdt met het spel Alchemists, het ‘volwassen’ spel van dezelfde auteur. Ik ken Alchemists niet en heb het dus ook nog nooit gespeeld. Ik zocht Alchemists natuurlijk wel even op op boardgamegeek. De foto’s doen geloven dat de 2 spellen veel van elkaar weg hebben. Maar aangezien ik het ‘origineel’ nog nooit gespeeld heb, kan ik dus niet vergelijken.
Hoe wordt het gespeeld?
Zoals hierboven al benoemd is Little Alchemists een soort legacy-spel, waarbij je dus nieuwe hoofdstukken kunt ontgrendelen, waarbij nieuwe mogelijkheden, nieuwe onderdelen en nieuwe elementen worden toegevoegd aan het spel. Omdat het het leukste is om dit zelf te ontdekken, heb ik ervoor gekozen hier geen foto’s van te maken en zal ik ook in mijn speluitleg globaal blijven, zo valt er nog heel veel te ontdekken als je Little Alchemists zelf gaat spelen.
Elk spel bestaat in de basis uit 2 delen, een competitief deel en een deel waarin je samenwerkt.
Je begint het spel competitief. Je maakt, in het geheim, toverdrankjes. Deze toverdrankjes maak je door 2 ingrediënten met elkaar te combineren. Deze combinatie voer je in in de app en dan komt er een toverdrank uit. Deze noteer je (ook weer in het geheim) op je toverdrank-tabel.
Munten (= punten) kun je verdienen door de juiste toverdrank te maken voor de klant die op dat moment aanwezig is.
In het spel komen verschillende klanten langs, die verschillende toverdranken willen.
Daarnaast is er ook een gemeenschappelijk doel in het spel, namelijk het verdienen van sleutels. Deze sleutels heb je nodig om het volgende hoofdstuk vrij te spelen. Dit doe je na de puntentelling, dus nadat de winnaar bekend is. Nu worden alle ontdekte combinaties en toverdranken van de spelers gecombineerd.
Het aantal sleutels dat je verdient hangt af van hoe jullie het gezamenlijk gedaan hebben in het huidige hoofdstuk. Voor elk volgend hoofdstuk is een ander aantal sleutels nodig. Soms lukt het in één keer om een volgend hoofdstuk vrij te spelen, soms moet je een bepaald level meerdere keren spelen om genoeg sleutels te verzamelen. (De eventueel eerder verzamelde sleutels blijven wel gewoon ‘geldig’).
Met het vrijspelen van nieuwe hoofdstukken worden er nieuwe elementen en nieuw spelmateriaal aan het spel toegevoegd. Hierdoor wordt Little Alchemists uitgebreider en complexer. Zonder al te veel te verraden, gaat het bijvoorbeeld om nieuwe toverdranken of extra manieren om punten voor de overwinning te verdienen.
Wat vinden wij van Little Alchemists?
Zo enthousiast als ik op voorhand over Little Alchemists was, ben ik eigenlijk nog steeds. Sterker nog, veel kleine (en minder kleine) dingen in Little Alchemists maken mij eigenlijk razendenthousiast. Er is één ding waar ik het moeilijk mee heb, waar ik sceptisch over ben… Het gebruik van de app. Ik begrijp, en waardeer de toegevoegde waarde. De app zorgt er bijvoorbeeld voor dat elk spel nieuwe combinaties heeft. Zo is het spel dus ontzettend herspeelbaar, zelfs als hetzelfde level meerdere keren achter elkaar zou spelen. Ook biedt de app ontzettend veel kleine extraatjes, zoals de herinnering wat je moet doen na een bepaalde actie, of de speluitleg voor een nieuw hoofdstuk (ik verschillende talen) zodat je het regelboek er niet bij hoeft te pakken.
Wat zorgt dan voor die twijfel? Als eerste de toegankelijkheid. Little Alchemists is best aan de prijs, overigens is het is zijn geld meer dan waard. Maar wat als de app ineens ophoudt te bestaan? Ik heb het eerder zien gebeuren. Of als de app niet (meer) compatibel is met jouw apparaat?… Een goede spelontwikkelaar zorgt ervoor dat dit op orde is, maar toch voelt zo’n app eindig, terwijl een bordspel dat (in principe) niet is. Maar de grootste moeite heb ik met het steeds doorgeven van het apparaat waar de app op geïnstalleerd is. Omdat je alles wat je op de app doet ‘in het geheim’ doet, moet deze dus continu doorgegeven worden. Het device staat het hele spel lang aan, want is in het spel eigenlijk de hele tijd nodig en gaat in die tijd van hand tot hand. Tot nu toe is alles goed gegaan, maar ik vind dat wel een dingetje, zeker met kinderen.
Maar… eerlijk is eerlijk, dat is dan ook eigenlijk het enige ‘negatieve’ wat ik over dit spel te zeggen heb. Voor de rest heb ik alleen maar positieve dingen te zeggen. Laten we beginnen bij het begin; Het eerste level is prima te spelen voor (hele) jonge spelers. Vanaf een jaar of 5/6 kunnen ze dit zelfstandig spelen. Je kunt hierna dus door naar level 2, maar je kunt ook level 1 blijven spelen. Voor jonge spelers is het basisspel op zichzelf al een heel leuk spel. Door wat ik eerder zei, zijn de combinaties elke keer anders en kun je dus ook level één gewoon meerdere keren na elkaar spelen. Hoewel ik zelf dus wat twijfel over het gebruik van de app, vinden de (jonge) kinderen dat juist het allerleukste.
Het legacy-achtige idee van het spel vind ik ontzettend leuk gevonden en maakt het echt een origineel spel. Ik zeg expres legacy-achtig, omdat je het spel namelijk niet ‘uit’ speelt. Je speelt nieuwe hoofdstukken vrij. Maar je kunt dus ook gewoon telkens level 1 blijven spelen. Wanneer je alle hoofdstukken hebt vrijgespeeld, heb je een heel compleet spel. Hoe verder je komt, hoe complexer en moeilijker het (dus) ook wordt. Dit maakt dat dit spel echt met kinderen meegroeit. Ik zou niet aanraden om met kinderen van 7 het complete spel te spelen, waarschijnlijk is dit voor hen nog (te) moeilijk. Dat gezegd hebbende, vind ik het lastig om hierin echt een leeftijdsaanduiding te geven. Het gaat namelijk om een bepaald inzicht en deductie. Sommige 6-jarigen kunnen dit prima overzien en hebben het razendsnel door. Aan de andere kant zijn er ook volwassenen die hier (in meer of mindere mate) moeite mee hebben. Stel je hebt alle hoofdstukken al ontgrendeld, maar je gaat met je (klein)kinderen spelen, kun je er bijvoorbeeld ‘gewoon’ voor kiezen om alleen de elementen uit hoofdstuk 1,2 & 3 te spelen.
Als volwassene vind ik level 1 al leuk om mee te spelen. Het spel zit prima in elkaar, maar is, voor volwassenen niet heel ‘compleet’ en iets te simpel. Hoe verder je komt, hoe leuker dit spel wordt, ook voor volwassenen. Sterker nog; ik zou zeggen; De hogere levels zijn eigenlijk geen kinderspel meer, maar een echt familiespel. Denk een beetje aan Cascadia. Little Alchemists is natuurlijk een heel ander spel, maar qua doelgroep die het bedient, moeilijkheid, etc. is Cascadia denk ik vergelijkbaar met het ‘complete’ Little Alchemists.
En als kers op de taart; Het artwork is heerlijk. Elke keer als het spel op tafel komt, ontdek ik andere kleine details die gewoon helemaal ‘kloppen’. Wat dat betreft trekt het dus niet alleen kinderen, maar ook volwassenen 😉
Tip van Flip: Heb je jonge(re) kinderen die eigenlijk nog niet (helemaal) mee kunnen spelen, maar wel mee willen doen? Laat ze een team vormen met een ouder kind of volwassene, waarbij het jongere kind de ingrediënten kiest en invoert in de app, en de ouder(e) het deductie-onderdeel doet. Dit werkt verrassend goed en doet niets af aan het speelplezier van beide partijen.
Eindconclusie: Little Alchemists is wat mij betreft een must-have voor in de spelletjeskast van elk gezin dat graag spellen speelt, of de kinderen nu 6 of 14 zijn.

Little Alchemists
Players: 2-4
Time: 20-40 minutes
Age: 6+
Author: Matúš Kotry
Publisher: Czech Games Edition
Year: 2024


Little Alchemists is a deduction game for families. It is designed to grow with the curious minds of young players. The first time you play the game, it is simple; you collect ingredients, brew potions and sell them. But the game is structured in chapters. In each chapter you collect keys that you can use to unlock the following chapters. With each new chapter, the next game becomes more extensive and complex. This way, Little Alchemists really grows with the players.
Little Alchemists is a real family game for 2-4 players aged 6 and up.
What do we think of it? You can read all about it in this review.
When I went through the SPIEL 2024 Preview list, Little Alchemists immediately caught my attention. The artwork on the box, the age category (7 years and up, it says on the box), the mechanisms and the introductory story that I read. Everything made me mark this as a “Need” on my list. I had to have this one. It doesn’t often happen that I am so enthusiastic about a game that I have never played, let alone seen. But what’s the risk? The game can be a huge disappointment. The box looks nice, it sounds fun… But does it play well?
When I received the game, I was still just as excited. The artwork on the box is totally my taste. When I opened the box, I noticed all kinds of things, but what stood out most were all the small (numbered) boxes inside the box. Hey, could this be some kind of legacy game? I had no idea… And for a children’s game, that’s also pretty unique.
After reading the rulebook, three things become very clear to me: 1. I have to download an app, otherwise I can’t play the game. I mutter something under my breath because I have my doubts about this, but oh well, if there’s no other way, then so be it. 2. It is indeed a kind of legacy game. The rulebook is also sealed with a stamp per chapter, which you are not allowed to break until you have unlocked a new box. 3. I can’t wait to play this game.
By the way, it only recently became clear to me, long after I had played Little Alchemists, that this game is related to the game Alchemists, the ‘adult’ game by the same author. I have never played Alchemists, so I looked it up on boardgamegeek. The photos make it seem like the two games are very similar. But since I have never played the ‘original’, I cannot compare.
How is it played?
As mentioned above, Little Alchemists is a kind of legacy game, where you can unlock new chapters, adding new possibilities, new components and new elements to the game. Because it is most fun to discover this for yourself, I have chosen not to take any photos and will also remain general in my game explanation, so there is still much to discover when you play Little Alchemists yourself.
Each game basically consists of two parts, a competitive part and a part in which you work together.
You start the game competitively. You secretly make magic potions. You make these magic potions by combining two ingredients. You enter this combination into the app and a magic potion is produced. You then note this down (again, secretly) on your magic potion table.
You can earn coins (= points) by making the right magic potion for the customer who is present at that moment.
Different customers will come into the game who want different potions.
There is also a common goal in the game, which is to earn keys. You need these keys to unlock the next chapter. You do this after the points have been counted, so after the winner has been announced. Now all the players’ discovered combinations and potions are combined.
The number of keys you earn depends on how well you have done together in the current chapter. Each chapter requires a different number of keys. Sometimes you can unlock the next chapter in one go, but sometimes you have to play a certain level several times to collect enough keys. (Any keys you have collected previously will remain ‘valid’).
As new chapters are unlocked, new elements and new game material are added to the game. This makes Little Alchemists more extensive and complex. Without giving too much away, there are new potions and extra ways to earn points for victory.
What do we think of Little Alchemists?
I was as enthusiastic about Little Alchemists as I am now. In fact, many small (and not so small) things in Little Alchemists make me extremely enthusiastic. There is one thing that I have difficulty with, that I am skeptical about… The use of the app. I understand and appreciate the added value. For example, the app ensures that each game has new combinations. This makes the game incredibly replayable, even if you were to play the same level several times in a row. The app also offers many small extras, such as a reminder of what to do after a certain action, or a game explanation for a new chapter (I have several languages) so you don’t have to reach for the rulebook.
So what causes that doubt? First of all, accessibility. Little Alchemists is quite expensive, although it is well worth the money. But what if the app suddenly ceases to exist? I have seen it happen before. Or what if the app is not (or no longer) compatible with your device? A good game developer makes sure that this is taken care of, but still an app feels finite, while a board game is not (in principle). But what I find most difficult is constantly passing on the device on which the app is installed. Because everything you do on the app is done ‘in secret’, it must be passed on continuously. The device is on throughout the game, because it is actually needed in the game the whole time and is passed from hand to hand during that time. So far, everything has gone well, but I do find it a bit of a thing, especially with children.
But… to be fair, that’s really the only ‘negative’ thing I have to say about this game. Otherwise, I only have positive things to say. Let’s start at the beginning; the first level is fine for (very) young players. From the age of 5 or 6, they can play it independently. After that, you can move on to level 2, but you can also continue playing level 1. For young players, the basic game is a lot of fun in itself. Because of what I said earlier, the combinations are different every time, so you can also play level one several times in a row. Although I have some doubts about the use of the app, the (young) children think it’s the most fun.
I really like the legacy-like idea of the game, which makes it a truly original game. I specifically say legacy-like because you don’t ‘finish’ the game. You unlock new chapters. But you can also just keep playing level 1. When you have unlocked all the chapters, you have a complete game. The further you get, the more complex and difficult it becomes. This means that this game really grows with children. I would not recommend playing the complete game with children aged 7, as it is probably still (too) difficult for them. That said, I find it difficult to give an age indication here. It is all about a certain level of insight and deduction. Some 6-year-olds can easily see through it and figure it out very quickly. On the other hand, there are also adults who have difficulty with this (to a greater or lesser degree). Suppose you have already unlocked all the chapters, but you are going to play with your (grand)children. You can, for example, ‘simply’ choose to play only the elements from chapters 1, 2 & 3.
As an adult, I already enjoy playing level 1. The game is well put together, but for adults it is not very ‘complete’ and a little too simple. The further you get, the more fun this game becomes, also for adults. In fact, I would say that the higher levels are not really a children’s game anymore, but a real family game. Think a bit like Cascadia. Little Alchemists is of course a completely different game, but in terms of the target group it serves, difficulty, etc., I think Cascadia is comparable to the ‘complete’ Little Alchemists.
And the icing on the cake is that the artwork is delightful. Every time the game comes out, I discover other little details that just ‘add up’. In that respect, it appeals not only to children, but also to adults
Tip from Flip: Do you have young(er) children who can’t (yet) play along, but would like to join in? Have them team up with an older child or adult, with the younger child choosing the ingredients and entering them into the app, and the parent doing the deduction part. This works surprisingly well and does not detract from the fun of the game for either party.
Final conclusion: Little Alchemists is a must-have for the games cupboard of every family that likes to play games, whether the children are 6 or 14.