Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 20-40 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: Mads Fløe
Uitgever: Piatnik
Jaar: 2024


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Grappig feitje: tot in de jaren 70 van de vorige eeuw eindigde alle huurhuis overeenkomsten in Quebec, Canada jaarlijks per 30 juni. Alleen op 30 juni. Dus jaarlijks op 30 juni en 1 juli werd er enorm veel verhuisd in Quebec. Ondanks dat deze wet niet meer bestaat, wordt dit nog wel vaak toegepast. Met als gevolg dat er geen verhuisbedrijf te krijgen is voor een verhuizing rond 30 juni. Mensen moeten alle familie, vrienden en kennissen optrommelen om te helpen.
In Moving Day ga je verhuizen met alle familie en vrienden die je maar kan vinden. Ook opa en oma die je beter geen breekbare spullen kan geven, moeten eraan geloven. Helaas past ook niet alles in je auto en moet je zelfs je brommer gebruiken. Een stressvol gebeuren.
Opzet en componenten
In de doos zitten kaarten met helpers, tegels met verhuisdozen, snacks voor tussendoor en voor elke speler 3 voertuigen (2 auto’s en een brommer).
De opzet is zo gedaan: in het midden van de tafel leg je de kaarten van helpers open op een rij neer (aantal spelers +1). Onder elke helperkaart leg je 2 verhuisdozen open neer.
De spelers leggen hun 3 voertuigen voor zich neer en er is een gezamenlijke stapel met snacktokens.
Hoe speel je het spel
In je beurt pak je van het midden van de tafel een helper met de 2 verhuisdozen er onder. De helper leg je bij een van je voertuigen en de 2 dozen leg je ook in een voertuig (hoeft niet bij de gekozen helper). Maar er zijn natuurlijk wel regels. Je stapelt de dozen van onderen naar boven. We hebben nog steeds zwaartekracht op aarde. Je mag dozen op elkaar stapelen zoals je wilt, maar het is niet handig om een zware doos bovenop een lichte doos te zetten. De lichte doos wordt dan platgedrukt en telt niet meer mee in de eindtelling. Dus van onderen af stapelen en liefst van zwaar naar licht. Sommige combinaties geven bonuspunten, bijvoorbeeld dozen bij elkaar, die in het nieuwe huis in dezelfde kamer gaan (=dezelfde kleur). Ook krijg je bonus als je dozen in dezelfde vorm bij elkaar stapelt. Allemaal heel logisch, maar nog best lastig om dat voor elkaar te krijgen.
Oh ja, nog even over de helpers: per voertuig kan niet iedereen mee, er mogen maar een bepaald aantal mensen mee (past gewoon niet meer) en….sommige helpers zijn echt zeer onhandig. Als je die dozen geeft met breekbare spullen, dan gaan die stuk. En…de helpers van een voertuig moeten de dozen wel kunnen tillen. Sommige dozen zijn een stuk zwaarder en dat kan je niet aan oma of een paar luie tieners over laten.
De helpers in het aanbod direct naast de gekozen helper, krijgen een snack. Ze hebben even pauze. Een snack is 1 punt waard als iemand later de gepauzeerde helper pakt.
Wat vind ik van het spel
Thematisch staat dit als een huis. De regels kloppen met de praktijk en zijn dus erg logisch. De regels zijn dan ook niet moeilijk, maar wat is het lastig om de voertuigen optimaal in te richten. Je hebt in je beurt maar 2 dozen en je weet niet precies wat er in je volgende beurt beschikbaar is. Dus vooruit plannen kan maar een beetje. In het begin is er nog veel ruimte in de auto en lukt het wel om zware dozen onderop te leggen en mooie combinaties te maken. Maar dat wordt al snel moeilijker als de ruimte beperkter wordt. En de helpers…sommige kunnen bijna niets. Dit zijn echt die goedwillende mensen die alleen maar in de weg lopen. Een leuke puzzel wat niet al te lang duurt en waar iedereen lekker mee aan de gang gaat. Interactie is er niet zoveel, behalve dat iedereen uit een centrale aanbod kiest. Na een paar rondes hoor je de andere spelers mopperen: “ deze helper doet niets”, “deze doos is veel te zwaar”. Moving Dat is een zeer vermakelijk spel. Ik geef het een 7.

Moving Day
Players: 2-4
Time: 20-40 minutes
Author: Mads Fløe
Age: 10+
Publisher: Piatnik
Year: 2024


Fun fact: Until the 1970s, all rental agreements in Quebec, Canada, ended annually on June 30th. Only on June 30th. So, a huge number of moves took place in Quebec on June 30th and July 1st each year. Even though this law no longer exists, it’s still frequently enforced. As a result, there’s no moving company available for a move around June 30th. People have to rally all their family, friends, and acquaintances to help.
In Moving Day, you move with all the family and friends you can find. Even grandma and grandpa, whom you shouldn’t give any fragile items, have to be involved. Unfortunately, not everything fits in your car, and you even have to use your moped. A stressful experience.
Setup and components
The box contains cards with helpers, tiles with moving boxes, snacks, and three vehicles for each player (two cars and a moped). The setup is as follows: in the middle of the table, you place the helper cards face up in a row (number of players +1). Under each helper card, you place two moving boxes face up.
Players place their three vehicles in front of them, and there’s a shared pile of snack tokens.
How to play:
On your turn, you take a helper from the middle of the table, placing the two moving boxes underneath. Place the helper next to one of your vehicles, and place the two boxes inside a vehicle (it doesn’t have to be next to the chosen helper). Of course, there are rules. You stack the boxes from bottom to top. We still have gravity on Earth. You can stack boxes on top of each other as you like, but it’s not wise to place a heavy box on top of a light box. The light box will be crushed and won’t count towards the final score. So, stack from bottom to top, preferably from heavy to light. Some combinations yield bonus points, for example, boxes placed together in the same room (= the same color) in the new house. You also get a bonus if you stack boxes of the same shape. It all makes perfect sense, but it’s still quite tricky to achieve.
Oh yes, a quick word about the helpers: not everyone can fit in each vehicle; only a certain number of people are allowed (it simply doesn’t fit anymore), and… some helpers are really clumsy. If you give those boxes with fragile items, they’ll break. And… the helpers in a vehicle have to be able to lift the boxes. Some boxes are much heavier, and you can’t leave that to grandma or a few lazy teenagers.
The helpers in the selection directly next to the chosen helper get a snack. They have a break. A snack is worth 1 point if someone later picks up the paused helper.
What do I think of the game?
Thematically, it’s rock solid. The rules are realistic and therefore very logical. The rules aren’t difficult, but it’s incredibly tricky to optimally configure the vehicles. You only have two boxes on your turn, and you don’t know exactly what’s available on your next. So planning ahead is limited. Initially, there’s plenty of room in the car, and it’s easy to place heavy boxes underneath and create nice combinations. But that quickly becomes more difficult as space becomes more limited. And the helpers… some can barely do anything. They’re the kind of well-meaning people who just get in the way. A fun puzzle that doesn’t take too long and that everyone enjoys. There’s not much interaction, except that everyone chooses from a central supply. After a few rounds, you hear the other players grumbling: “This helper doesn’t do anything,” “This box is way too heavy.” Moving… That’s a very entertaining game. I give it a 7.