Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 20 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: Simone Luciani
Uitgever: 999 Games
Jaar: 2024


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Ben je op zoek naar een dobbel-spelletje dat snel wegspeelt, dan is dit jouw spel. In dit spel ga je proberen om rijen en kolommen vol te krijgen met cirkels, want daar krijg je punten voor aan het einde van het spel. Heb je 3 cirkels in een rij of kolom, dan gaat die rij/kolom scoren. Heb je er minder, dan ‘no score!’.
Iedereen krijgt een eigen spelersbordje. Deze zijn allemaal hetzelfde.
De startspeler kruist links boven het witte vakje aan, zo weet je altijd wie de startspeler is. Er zijn 6 dobbelstenen met 5 symbolen erop en een Joker.
De symbolen zijn, Kat, Boek, Meeple, Plant/blad en Beker/prijs.
Je gaat de dobbelstenen gooien en probeert dus om alle vakjes vol te krijgen. Je mag de dobbelstenen 2x opnieuw gooien. (dus 3x gooien totaal).
Dus gooi je 2 Katten en 2 Bekers, 1 Boek en een Joker.. Dan mag je dus een cirkel zetten in het 2e vakje bij de Kat, een cirkel zetten in het 2e vakje van de Beker en cirkel zetten in het 2e vakje van Boek, omdat je de Joker kan combineren. Maar je kan er ook voor kiezen om het eerste vakje van het Boek een cirkel in te zetten en het 3e vakje van de Kat te cirkelen. Dan combineer je de joker met de katten stenen. Je mag dit bepalen aan het einde van al je worpen in je beurt.
Een Joker mag 1x toegevoegd worden per symbool en mag niet los als symbool gebruikt worden.
“Dus stel, je gooit 2 boeken. Dan mag je 1 joker toevoegen bij de boeken”.
“Je mag dus niet 1 plant omcirkelen met 1 Joker steen die over is, deze moet altijd in combinatie met een andere steen/icoon, en maximaal dus 1 Joker per setje”.
Ja, je leest het goed. In plaats van kruisjes zet je cirkels!
In je beurt mag je maximaal 3 cirkels zetten, dus 3 combinaties maken.
Want als iemand een rij vol heeft, zeg even de boeken rij, dan moeten de andere spelers de open vakjes van hun boeken-rij met kruisjes voorzien. Heb je in jouw boeken-rij minder dan 3 cirkels, dan gaat deze rij dus niet scoren aan het einde van het spel.
Het spel stopt als iemand 2 rijen vol heeft, dat wil zeggen, met cirkels of met kruisjes!
Dus als jij een rij met kruisjes hebt en je hebt een volle rij met cirkels, dan mogen alle spelers die rechts naast de startspeler zitten de ronde nog afmaken, en is het daarna het einde van het spel.
Aan het einde van het spel tel je alle punten bij elkaar op ( per rij maximaal 19 punten, en per kolom is dat verschillend, van 5×1 punt tot 5×8 punten!) Je mag de punten dus alleen bij elkaar optellen als er minimaal 3 cirkels in een rij of kolom staan. Tel al deze punten bij elkaar op en die is de winnaar van My Shelfie – The Dice Game!
Het is een super leuk en snel spelletje wat je makkelijk op tafel krijgt. Handig om nog los te vermelden dat het een speelbordje is waar je uitwisbare stiften op kan gebruiken. Deze zitten er standaard bij geleverd. Spelletje voor de hele familie of met vrienden.. Leuk! Ik geef het een 7.5

My Shelfie: The Dice Game
Players: 2-4
Time: 20 minutes
Age: 8+
Author: Simone Luciani
Publisher: Cranio Creations
Year: 2024


Are you looking for a dice game that plays away quickly, then this is your game. In this game, you’re going to try to fill rows and columns with circles, because that’s what you get points for at the end of the game. If you have 3 circles in a row or kollom, then that row/column is going to score. If you have fewer, then ‘no score!’
Everyone gets their own player board.
These are all the same.
The starting player checks the white box in the upper left corner, that way you always know who the starting player is. There are 6 dice with 5 symbols on them and a Joker.
The symbols are, Cat, Book, Meeple, Plant/Sheet and Cup/Prize.
You will roll the dice and thus try to fill all the squares. You may re-roll the dice 2x. (so 3x rolls total).
So if you throw 2 Cats and 2 Cups, 1 Book and a Joker. So then you may put a circle in the 2nd box by the Cat, put a circle in the 2nd box of the Cup and put circle in the 2nd box of Book, because you can combine the Joker. But you can also choose to put circle in the first square of Book and circle in the 3rd square of Cat. Then you combine the joker with the cat tiles. You may determine this at the end of all your rolls in your turn.
A Joker may be added once per symbol and may not be used separately as a symbol.
“So suppose you throw 2 books. Then you may add 1 joker to the books”.
“So you may not circle 1 plant with 1 Joker stone that is left, it must always be in combination with another stone/icon, and therefore a maximum of 1 Joker per set”.
Yes, you read it correctly. Instead of crosses you put circles!
In your turn you may put a maximum of 3 circles, i.e. make 3 combinations.
Because if someone has a full row, say the book row, the other players must fill the open spaces of their book row with crosses. If you have less than 3 circles in your book row, then this row will not score at the end of the game.
The game ends when someone has 2 rows full, that is, with circles or with crosses!
So if you have a row of crosses and you have a full row of circles, then all players sitting to the right of the starting player may still complete the round, and then it is the end of the game.
At the end of the game you add up all the points (per row a maximum of 19 points, and per column it is different, from 5×1 point to 5×8 points!) You may only add up the points if there are at least 3 circles in a row or column. Add up all these points and who is the winner of My Shelfie – The Dice Game!
It is a super fun and quick game that you can easily get on the table. Handy to mention that it is a game board on which you can use erasable markers. These are included as standard. A game for the whole family or with friends. Fun! I give it a 7.5