Aantal spelers: 2-6
Speelduur: 60-120 minuten
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Auteur: Ekaterina Gorn, Igor Sklyuev
Uitgever: Hobby World
Jaar: 2023
Deze review verscheen eerder op een andere reviewwebsite.
Ben jij fan van de Hunger Games? Neon lijkt qua sfeer bij momenten op deze bekende filmreeks. De “gewone” sporten zijn uit de mode geraakt en er worden gevechten gehouden ter vermaak van de bevolking. We zouden dit natuurlijk ook met de oude Romeinen kunnen vergelijken die een “brood en spelen” organiseren in hun Colosseum.
In de arena moet elke cybervechter zich proberen sterk te houden en niet uitgeschakeld te worden. Het toernooi wordt in een schijnstad gehouden die werd gebouwd in de midden van de oceaan. Deze arena stad is zo gebouwd dat er bepaalde districten kunnen verdwijnen zodat de arena steeds kleiner wordt en de cybervechters steeds dichter bij elkaar komen. Wat een prachtig schouwspel kan dit worden?
Spelverloop
In Neon ga je je cybervechter laten verplaatsen, schieten, zoeken, verdedigen of energie verkrijgen. Je doet dit door kaarten af te leggen met het overeenkomstige symbool. Je legt 2 kaarten af (waarop telkens 2 soorten acties staan) en je laat de kaarten zo overlappen dat je in je beurt 3, niet 4, acties doet. Kies zorgvuldig zodat je de voor jou ultieme beurt inplant. Je beurt loopt niet steeds zoals gepland omdat de startspeler wisselt naargelang het getal op je bovenste kaart (van de 2 overlappende actiekaarten). Soms gebeurt het dan ook dat je gepland hebt om je vijand te slaan met een van je wapens maar dat die door de beurtvolgorde uit jouw bereik is gestapt. Vervelend als dit gebeurt, maar het is iets dat je best probeert in te calculeren.
Wat zijn de acties en wat doen ze juist?
Als je gaat verplaatsen mag je naar een aangrenzende sector bewegen (en je activeert eventueel de speciale eigenschap van de sector waarin je je begeeft).
Aanvallen kan met je wapens die je doorheen het spel verwerft. Op basis van de range van je wapen kan je andere cybervechters aanvallen door met de dobbelstenen te gooien. Je doet schade indien de tegenstander de aanval niet succesvol kan afweren.
Spelers kunnen zoeken in de sector waar ze zijn om nieuwe wapens of munitie te vinden, waarmee ze dan andere spelers (of bots) kunnen aanvallen. Helaas kost dit energie per keer dat er is gezocht in de bepaalde sector, dus zorg er zeker voor dat je voldoende energie hebt.
De actie verdedigen geeft je een extra krachtschild waardoor je beter kan verdedigen tegen inkomende aanvallen van andere spelers. Dit betekent concreet dat je extra verdedigingsdobbelstenen kan gebruiken tijdens je verdedigingsfase. Lekker handig, toch?
Na elke beurt vallen er 1 of 2 sectoren weg waardoor het gevechtsveld steeds kleiner wordt en je dus genoodzaakt wordt dichter bij je tegenstanders te komen.
Je weet telkens 1 van de 2 sectoren die wegvallen waardoor je wel een beetje kan kiezen daar weg te blijven. Het is namelijk zo dat als je nog in een sector staat die verdwijnt, dat je levens verliest.
Het spel loopt ten einde van zodra ofwel alle spelers dood zijn ofwel de voorlaatste sector verdwenen is. Daarna worden de punten opgeteld om te zien wie de meeste roem vergaard heeft in de arena. Hierbij tellen we alle verslagen bots en de levens die je bij anderen hebt afgedaan bij elkaar op.
Spelmechanisme
Neon bevat zoals veel spellen meerdere spelmechanismes maar die sluiten in dit spel vlekkeloos op elkaar aan. Het spel is natuurlijk een gevechtsspel met “player elimination” waarbij je je vechter over de velden verplaatst. Dit mechanisme is natuurlijk “area movement”. De kaarten hebben verschillende mogelijkheden. Deze “multi-use cards” worden gebruikt om verschillende acties uit te voeren om zo je plan uit te werken.
Mijn bescheiden mening
Neon heeft een specifieke “cyber” stijl met veel, je raadt het al, neon kleuren. Deze stijl van illustraties en dooscover spreekt me heel weinig aan, om niet te zeggen “totaal niet”, maar ik ben blij dat dit me niet heeft tegengehouden het toch op tafel te brengen. Ondanks de stijl en het thema, was ik toch aangenaam verrast door het spel. Het spel speelt heel erg vlot en soepel wat ik heel positief vond, niet omdat het dan snel gedaan was. 😉
Ik heb het gevoel dat dit spel nog beter wordt vanaf 3 spelers omdat je dan dichter bij elkaar zit en omdat er dan meer kan misgaan met je geplande acties. Dit komt het spel echt ten goede omdat dan het thema en “the feeling” meer tot zijn recht komt.
Wat maakt Neon zo sterk?
- Het spel speelt (eens je door de regels bent) heel vlot weg en je kan dit heel makkelijk uitleggen aan nieuwe spelers.
- Het spel heeft een “resurrection”, “squad” en “Battle Royal” spelmodus. Dit geeft mogelijkheden waardoor je met spelers kan spelen met verschillende wensen of voorkeuren.
- De “resurrection” is de standaard modus, waarbij je speelt tot alle sectoren weg zijn en uiteindelijk wint de speler met de meeste overwinningspunten. Als speler kan je sterven en toch nog meespelen met vernieuwde levenspunten, vandaar de naam van deze spelmodus.
- De Squad modus voegt teams toe aan de vorige modus. Hierdoor kan je met je medespelers afspreken hoe jullie het andere team willen aanpakken.
- De Battle Royal modus is gedaan wanneer er slechts 1 speler overblijft.
- De componenten en miniaturen zijn wel mooi uitgewerkt. De dobbelstenen passen volledig in het thema (neonkleuren) en de miniaturen zien er prachtig uit.
Is het alleen maar positief?
Ik moet zeggen dat ik me meer heb geamuseerd met het spel dan dat ik op basis van de doos verwacht had. Het is zeker een fijne gameplay en we konden zo wel de sfeer van het spel opsnuiven. Het is nog niet voorgevallen, maar wat ik niet fijn vind bij een spel is dat sommige spelers vroeger kunnen uit zijn dan andere. Dit kan zeker wel voorvallen in dit spel en tijdens een spellenavond is het niet wenselijk dat sommige spelers met hun vingers moeten draaien omdat ze bijvoorbeeld getarget waren door andere spelers.
Zoals eerder gezegd vond ik het thema en de tekenstijl niet bijzonder mooi, om niet te zeggen dat ik er niets mee had. Dit vertaalde zich gelukkig niet naar de gameplay.
Conclusie
Ik moet toegeven dat ik er in het begin wat tegenop zag om het spel op tafel te brengen aangezien de stijl en thema me totaal niet aanspreken. Het moet echter wel gezegd worden: ik heb me erg goed geamuseerd met dit spel en zal het zeker nog eens op tafel brengen bij een volgende gelegenheid. Het zal nooit mijn go-to spel zijn, maar ik zal me er zeker nog mee vermaken wanneer we het spelen. Het speelt heel vlot, het is ook eenvoudig te leren en er zitten vermakelijke aspecten in die ik nog niet heel veel gespeeld heb bij andere spellen. Om deze redenen krijgt dit spel van mij een 7/10.
Neon
Players: 2-6
Time: 60-120 minutes
Age: 12+
Author: Ekaterina Gorn, Igor Sklyuev
Publisher: Hobby World
Year: 2023
This review was poster earlier elsewhere.
Are you a fan of the Hunger Games? At times, Neon resembles this well-known movie series in terms of atmosphere. The “normal” sports have gone out of fashion and fights are held for the entertainment of the population. We could of course also compare this with the ancient Romans who organized a “bread and circuses” in their Colosseum.
In the arena, every cyber fighter must try to stay strong and not be eliminated. The tournament is held in a mock city built in the middle of the ocean. This arena city is built in such a way that certain districts can disappear so that the arena becomes smaller and the cyber fighters come closer to each other. What a beautiful spectacle this could be?
Gameplay
In Neon you will have your cyber fighter move, shoot, search, defend or gain energy. You do this by discarding cards with the corresponding symbol. You discard 2 cards (each with 2 types of actions) and you overlap the cards so that you perform 3, not 4, actions on your turn. Choose carefully so that you plan the ultimate service for you. Your turn does not always go as planned because the starting player changes depending on the number on your top card (of the 2 overlapping action cards). Sometimes it happens that you have planned to hit your enemy with one of your weapons, but due to the turn order it has moved out of your reach. It’s annoying when this happens, but it’s something you should try to take into account.
What are the actions and what exactly do they do?
When you move, you may move to an adjacent sector (and you may activate the special property of the sector you are in).
You can attack with your weapons that you acquire throughout the game. Based on the range of your weapon, you can attack other cyber fighters by rolling the dice. You deal damage if the opponent cannot successfully parry the attack.
Players can search the sector they are in to find new weapons or ammunition, which they can then use to attack other players (or bots). Unfortunately, this costs energy per search in the specific sector, so make sure you have enough energy.
The defend action gives you an extra force shield, allowing you to better defend against incoming attacks from other players. In other terms, this means that you can use extra defense dice during your defense phase. Nice and handy, right?
After each turn, 1 or 2 sectors disappear, causing the battlefield to become smaller and smaller, forcing you to get closer to your opponents.
You always know 1 of the 2 sectors that will disappear, so you can choose to stay away from it. The fact is that if you are still in a sector that is disappearing, you will lose lives.
The game ends when either all players are dead or the penultimate sector has disappeared. Then the points are added up to see who has achieved the most fame in the arena. We add up all the defeated bots and the lives you have taken away from others.
Game Mechanics
Like many games, Neon contains multiple game mechanisms, but in this game they fit together perfectly. The game is of course a fighting game with “player elimination” where you move your fighter across the fields. This mechanism is of course “area movement”. The cards have different options. These “multi-use cards” are used to perform different actions to develop your plan.
My Humble Opinion
Neon has a specific “cyber” style with lots of, you guessed it, neon colors. This style of illustrations and box cover appeals very little to me, not to say “not at all”, but I’m glad that didn’t stop me from bringing it to the table. Despite the style and theme, I was still pleasantly surprised by the game. The game plays very smoothly, which I thought was very positive, not because it was over quickly. 😉
I have the feeling that this game gets even better with 3 players because you are closer together and because more can go wrong with your planned actions. This really benefits the game because the theme and “the feeling” come into its own more.
What makes Neon so strong?
- The game plays very smoothly (once you have mastered the rules) and you can easily explain this to new players.
- The game has a “resurrection”, “squad” and “Battle Royal” game mode. This gives you options so you can play with players with different wishes or preferences.
- The “resurrection” is the standard mode, where you play until all sectors are gone and ultimately the player with the most victory points wins. As a player you can die and still play along with renewed life points, hence the name of this game mode.
- Squad mode adds teams to the previous mode. This allows you to agree with your fellow players how you want to tackle the other team.
- The Battle Royal mode is finished when only 1 player remains.
- The components and miniatures are nicely developed. The dice fit completely into the theme (neon colors) and the miniatures look beautiful.
Is it all just positive?
I have to say that I enjoyed the game more than I expected based on the box. It is certainly a nice gameplay and we were able to soak up the atmosphere of the game. It hasn’t happened yet, but what I don’t like about a game is that some players can finish earlier than others. This can certainly happen in this game and during a game night it is not desirable that some players have to twist their fingers because, for example, they were targeted by other players.
As mentioned earlier, I didn’t particularly like the theme and drawing style, not to say that I didn’t like it. Fortunately, this did not translate to the gameplay.
Conclusion
I have to admit that I was a little hesitant at first to bring the game to the table as the style and theme didn’t appeal to me at all. However, it must be said: I had a great time with this game and will definitely bring it up again on the next occasion. It will never be my go-to game, but I will definitely still have fun with it when we play it. It plays very smoothly, it is also easy to learn and there are entertaining aspects that I have not played very much with other games. For these reasons, this game gets a 7/10 from me.

