Aantal spelers: 2
Speelduur: 10-15 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: Chris A. Williams
Uitgever: Phase Shift Games
Jaar: 2024


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Je bent een machtige Mensor en probeert door middel van het oproepen of verplaatsen van jouw obelisken je tegenstander in het nauw te drijven, zodat hij niet meer verder kan.
• Bij het openen van het kleine doosje van Obelus schitteren de holografische conflux-kaarten je tegemoet.
• Bij het optillen van deze conflux-kaarten vind je 8 obelisk-vormige dobbelstenen.
De opzet van het spel in snel en simpel. Je legt de 8 conflux-kaarten in een cirkel in het midden van de tafel. Op een willekeurige kaart plaats je een rood ‘breuk-fiche’.
Na de opzet krijgt één speler de witte obelisken en de ander de zwarte.
Obelus kan in 2 modi gespeeld worden;
Pure modus;
Er wordt 1 obelisk geworpen, de speler met de hoogste waarde beslist wie de startspeler is. Daarna worden alle obelisken in het midden van de cirkel geplaatst.
Nu wordt er ombeurten gespeeld, waarbij je kunt kiezen uit;
• Het oproepen van een obelisk, waarna je de obelisk op een lege conflux-kaart plaatst en de waarde ervan veranderd.
• Of het verplaatsen van een reeds opgeroepen obelisk.
Hierbij verplaatst je obelisk zoveel kaarten (eender welke richting) als de waarde die aangegeven staat op de obelisk. Hierbij mag je niet eindigen op een kaart waar al één van jouw obelisken ligt.
Daarnaast mag je niet over een obelisk van je tegenstander heen (maar daar mag je dan wel weer op landen, of eigenlijk; dat wil je graag!).
Nadat je je obelisk hebt verplaatst moet je de waarde van die obelisk veranderen.
Als je bij het verplaatsen van je obelisk bent geëindigd op een kaart waar een obelisk van je tegenstander ligt, dan mag je deze verbannen. Deze obelisk doet niet meer mee totdat hij hervormd wordt.
Je kunt je eigen verbannen obelisk hervormen door een obelisk op te roepen en op de kaart te leggen waar jouw verbannen obelisk boven ligt, of door hier te eindigen na het verplaatsen van een obelisk. De verbannen obelisk mag weer in het midden van de cirkel.
Hierna wordt deze kaart voorzien van een breuk-fiche, waardoor er dus geen opgeroepen obelisk meer op geplaatst kan worden.
Als deze kaart al een breuk-fiche heeft, wordt het breukfiche op de dichtstbijzijnde kaart zonder breuk-fiche geplaatst.
Wanneer je tegenstander geen zetten meer kan doen; dus geen obelisk meer kan oproepen én geen obelisk meer kan verplaatsen, dan heb je gewonnen.
De Chaos modus speelt bijna hetzelfde als de pure modus, maar hierin zit wat willekeurigheid;
Bij de start worden alle obelisken geworpen, eventuele vieren worden opnieuw geworpen. De speler met de hoogste waarde bepaalt wie de startspeler is. De obelisken blijven met de gegooide waarde in de cirkel liggen en bij het oproepen van een obelisk verander je (dus) niet de waarde.
Wanneer je in de Chaos-modus een obelisk hervormt moet je deze ook weer in het midden van de cirkel werpen.
Hoewel het spel nogal abstract is, kan ik me er toch wel een beetje een verhaal bij voorstellen. In mijn fantasie stellen de conflux-kaarten een soort verbinding tussen hemel en aarde voor. De ‘breuk-fiches’ zorgen ervoor dat die verbinding verbroken wordt. Als jij met je obelisk op een conflux-kaart staat heb jij de kracht om te verbinden tussen hemel en aarde…
Maar dat is mijn fantasie, wie weet zie jij er wel heel iets anders in.
Normaal ben ik niet zo van de abstracte spellen en ben ik fan van spellen met een goed uitgewerkt verhaal. Toch mis ik dat uitgewerkte verhaal niet bij dit spel.
Obelus is een slim spel met weinig regels, toch kun je met logisch denken en vooruit plannen je tegenstander in een hoek drijven.
Zowel de chaos modus als de pure modus zijn leuk om te spelen, het ligt er een beetje aan waar je voorkeur ligt. Zelf vind ik de pure modus het leukst, omdat je hierbij echt vooruit moet denken en plannen. De chaos modus heeft een wat willekeuriger element, want ook leuk is voor de variatie.
Obelus is een spel dat ik veel manieren kan eindigen, vergelijk het een beetje met schaakmat, Als je tegenstander geen zet meer kan maken, heb je gewonnen. Maar dat punt bereiken kan op veel verschillende manieren. Dit zorgt ervoor dat het een ontzettend afwisselend spel blijft.
Obelus is naast een slim spel ook een spel met een echte ‘wauw-factor’. De holografische kaarten en de obelisken zorgen ervoor dat Obelus een echte eyecatcher is.
Door het kleine formaat van het doosje, de geringe hoeveelheid speelruimte die er nodig is en de korte speelduur (10 à 15 minuten) is Obelus een ideaal spel om mee te nemen en bijvoorbeeld onderweg te spelen.

Obelus
Players: 2
Time: 10-15 minutes
Age: 8+
Author: Chris A. Williams
Publisher: Phase Shift Games
Year: 2024


You are a mighty Mensor and by summoning or moving your obelisks, you try to corner your opponent so that he cannot continue.
Upon opening the small box of Obelus, the holographic conflux cards sparkle at you.
Upon lifting these conflux cards you will find 8 obelisk-shaped dice.
The setup of the game in quick and simple. You place the 8 conflux cards in a circle in the center of the table. On any card, you place a red “fraction token.
After setup, one player gets the white obelisks and the other gets the black ones.
Obelus can be played in 2 modes;
Pure mode;
1 obelisk is thrown, the player with the highest value decides who is the starting player. Then all obelisks are placed in the center of the circle.
Now play takes turns, where you can choose from;
Summoning an obelisk, after which you place the obelisk on an empty conflux card and change its value.
Or moving an already summoned obelisk.
In this, your obelisk moves as many cards (any direction) as the value indicated on the obelisk. In this, you may not end up on a card where one of your obelisks already lies. In addition, you may not cross an opponent’s obelisk (but you may land on it, or rather; you would like to!).
After you move your obelisk, you must change its value.
If, in moving your obelisk, you ended up on a card where an opponent’s obelisk lies, you may exile it. This obelisk no longer participates until it is reformed.
You can reform your own exiled obelisk by summoning an obelisk and placing it on the card where your exiled obelisk lies above, or by ending up here after moving an obelisk. The exiled obelisk may return to the center of the circle.
After this, this card receives a rupture chit, so no more summoned obelisk can be placed on it.
If this card already has a rupture marker, the rupture marker is placed on the closest card without a rupture marker.
When your opponent cannot make any more moves; that is, cannot summon an obelisk and cannot move an obelisk, you have won.
Chaos mode plays almost the same as pure mode, but in it there is some randomness;
At the start, all obelisks are thrown, any fours are thrown again. The player with the highest value determines who is the starting player. The obelisks remain in the circle with the thrown value, and when summoning an obelisk you (thus) do not change the value.
When you reform an obelisk in Chaos mode, you must also cast it back into the center of the circle.
Although the game is rather abstract, I can imagine a bit of a story with it. In my imagination, the conflux cards represent some kind of connection between heaven and earth. The “break tiles” cause that connection to be broken. If you stand with your obelisk on a conflux card you have the power to connect between heaven and earth….
But that’s my imagination, who knows, maybe you see something completely different in it.
Normally I am not into abstract games and am a fan of games with a well-developed story. Yet I don’t miss that elaborate story with this game.
Obelus is a smart game with few rules, yet with logical thinking and forward planning you can corner your opponent.
Both chaos mode and pure mode are fun to play, it depends a bit on where your preference lies. Personally, I like the pure mode best because it requires you to really think and plan ahead. The chaos mode has a more random element, which is also nice for variety.
Obelus is a game that can end in many ways, compare it to checkmate. If your opponent cannot make another move, you have won. But reaching that point can be done in many different ways. This keeps the game incredibly varied.
Besides being a clever game, Obelus is also a game with a real “wow factor. The holographic cards and obelisks make Obelus a real eye-catcher.
The small size of the box, the small amount of playing space required and the short playing time (10 to 15 minutes) make Obelus an ideal game to take with you and play on the go, for example.