Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 25-45 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: , 
Uitgever:  HOT Games
Jaar: 2025

In Oliva speel je een olijfboer die olijven teelt, uitperst en exporteert. Een behoorlijk actieve olijfboer dus. Oliva is bedacht door Luis Costa en is het derde spel in de rij, na Cafe en Lata, met Portugese producten.

 

Componenten en opzet

Oliva zit in een klein doosje en bevat vooral kaarten. De kaarten zijn duidelijk vormgegeven en elke speler krijgt zijn eigen set met 9 kaarten. Helaas zijn deze spelerssets slecht van elkaar te onderscheiden als je kleurenblind bent, de verschillende achtergrondkleuren zijn lastig te onderscheiden. Dit maakt verder in het spel niet uit want kaarten van spelers worden niet met elkaar uitgewisseld.

In het midden van de tafel komt het grote aanbod waaruit de spelers nieuwe kaarten kunnen kopen met olijfolie of geld. Dit aanbod wordt aangevuld vanuit 2 verschillende stapels die beide dezelfde achterzijde hebben, dat had ik zelf anders vormgegeven.

Verder zijn er nog zwarte blokjes (olijven), groene blokjes (olijfolie), munten, starttoken en actieve speler token. Prima kwaliteit.

 

Hoe wordt het spel gespeeld

Oliva is een kleine deckbuilder met acties om kaarten te kopen voor punten of betere acties. Je hebt een spelersbord met daarop 4 plekken voor kaarten. 2 plekken aan bovenzijde en 2 plekken daaronder. Op de bovenste 2 plekken leg je 2 van je kaarten open en op de onderste 2 plekken leg je 2 kaarten gesloten. Deze 2 gesloten kaarten heb je gekozen uit je hand van 5 kaarten.

In je beurt draai je een gesloten kaart open en handel je die af. Daarna is de volgende speler aan de beurt. Op een kaart staat een symbool en een actie (iets krijgen of iets kopen). Dus in je beurt krijg je iets (olijven, olijfolie, geld) wat op je opengedraaide kaart staat. Zijn er andere spelers die hetzelfde symbool ook open hebben liggen? Dan mag je die kaart ook afhandelen. Dus als jij een kaart met symbool olijftakje hebt en je krijgt een olijf, dan pak je die uit de algemene voorraad. Zie je nog meer olijftakjes bij andere spelers openliggen, dan pak je nog meer olijven. Deze vorm van interactie is leuk bedacht en maakt het spel uniek.

Met olijfolie kan je kaarten kopen (als je een koopkaart omdraait) uit de markt. Daarin liggen kaarten met gewoon punten maar ook exportkaarten met een vlag van een land. Ligt er boven het aanbod bijvoorbeeld een Griekenland vlag, dan zijn alle kaarten met Griekenland vlag 1 punt waard. Liggen er boven het aanbod 2 Griekenland vlaggen, dan zijn alle kaarten met Griekenland vlag 2 punten waard. Dit werkt met alle landen en vlaggen zo.  Als bonusactie mag je 1 kaart vanuit het aanbod promoveren naar boven het aanbod om het aantal punten van het land te vergroten. Daar hoef je geen olijfolie voor de betalen, maar je krijgt de kaart dan ook niet in je deck. De beloning op de kaart zelf mag je wel nemen.

Met geld kan je betere kaarten kopen voor in je deck. De beloningen en koopacties zijn op deze kaarten beter. Gekochte kaarten komen in je aflegstapel en komen uiteindelijk weer terecht in je trekstapel. In dit aanbod kunnen ook eindscoringskaarten naar voren komen. Deze kaarten zorgen voor extra punten op het einde van het spel. Kaarten die tijdens het spel je deck wat vervuilen kan je verbergen onder je spelersbord met de verstopactie (op een van je kaarten).

Nadat je alle gedekte kaarten van de spelers opengedraaid zijn, volgt een resetfase. Schuif je bovenste 2 kaarten naar je afleg, schuif de 2 onderste kaarten naar boven en kies 2 nieuwe kaarten uit je hand van 5 (genomen van je trekstapel).

Na een aantal rondes (afhankelijk van spelersaantal) is het spel afgelopen en tel je alle punten op kaarten en van landen. Overgebleven olijven, olie en munten leveren nog een klein aantal punten op.

Wat vind ik van het spel

Oliva is de derde in de reeks van spellen van Luis Costa over Portugese producten. Je ziet duidelijk een lijn in symboliek en de vorm van de doos. Ik heb zelf ook Lata gespeeld, maar Oliva vind ik toch echt een stuk leuker. Dat komt door de interactie met de symbolen van jezelf en van andere spelers. Dit is origineel en leuk bedacht en zorgt ervoor dat je wilt gaan voorspellen wat andere spelers gaan doen. Je wilt ze niet nog meer symbolen geven om hun actie meerdere keren te kunnen uitvoeren. De beurten gaan lekker snel, kaartje omdraaien en afhandelen, waardoor alles snel doorloopt. Het is een deckbuilder maar wel in lichte vorm, je deck wordt niet heel groot en je bent ook vooral bezig om punten en landen te kopen. Ik heb Oliva vaak uitgelegd op Spellenspektakel en merk toch wel de indicatie van 8+ wel wat aan de lage kant is. Ik zou het eerder op 10+ zetten. Veel mensen hadden toch wel moeite met het schuiven van kaarten, pakken van trekstapel en afleggen op aflegstapel. Als je dit gewend bent, doe je dit vrij natuurlijk, maar anders kan dit verwarrend werken. Het regelboekje zou wel hier en daar wat duidelijker kunnen, de voorbeelden die hierin uitgewerkt staan, zijn nauwelijks te volgen omdat de afbeeldingen zeer klein zijn in het regelboek.

Oliva is een leuk interactief spel en als je het door hebt, speel je het soepel weg. Ik geef het graag een 7,5

Oliva

Players: 1-4
Time: 25-45 minutes
Age: 8+
Author: , 
Publisher:
Year: 2025

In Oliva, you play an olive farmer who grows, presses, and exports olives. A pretty active olive farmer, indeed. Oliva was created by Luis Costa and is the third game in the series, after Cafe and Lata, featuring Portuguese products.

Components and Layout

Oliva comes in a small box and mainly contains cards. The cards are clearly designed, and each player receives their own set of nine cards. Unfortunately, these sets are difficult to distinguish if you’re colorblind; the different background colors are hard to distinguish. This doesn’t matter in the rest of the game, as players don’t exchange cards with each other.
In the center of the table is a large supply, from which players can buy new cards with olive oil or money. This supply is replenished from two different stacks, both with the same back, which I would have designed differently.
There are also black blocks (olives), green blocks (olive oil), coins, a starting token, and an active player token. Excellent quality.

How to play

Oliva is a small deck builder with actions to buy cards for points or better actions. You have a player board with 4 spaces for cards: 2 spaces at the top and 2 spaces below. In the top 2 spaces, you place 2 of your cards face up, and in the bottom 2 spaces, you place 2 cards face down. You choose these 2 face-down cards from your hand of 5 cards.
On your turn, you reveal a face-down card and resolve it. Then it’s the next player’s turn. A card has a symbol and an action (get something or buy something). So, on your turn, you receive something (olives, olive oil, money) that is on your face-up card. If other players have the same symbol face up, you can resolve that card as well. So, if you have a card with the olive branch symbol and you receive an olive, you take it from the general supply. If you see more olive branches face up on other players’ cards, you take more olives. This form of interaction is a fun idea and makes the game unique.
With olive oil, you can buy cards (when you flip over a buy card) from the market. These cards contain regular points, as well as export cards with a country flag. For example, if there’s a Greek flag above the offer, all cards with a Greek flag are worth 1 point. If there are 2 Greek flags above the offer, all cards with a Greek flag are worth 2 points. This works for all countries and flags. As a bonus action, you can promote 1 card from the offer to the top of the offer to increase the country’s points. You don’t have to pay olive oil for this, but you don’t get the card in your deck. You can, however, take the reward on the card itself.
With money, you can buy better cards for your deck. The rewards and buy actions are better on these cards. Purchased cards go into your discard pile and eventually return to your draw pile. This offer can also reveal final scoring cards. These cards provide extra points at the end of the game. Cards that clutter your deck during the game can be hidden under your player board using the hide action (on one of your cards).
After all the players’ face-down cards have been revealed, a reset phase follows. Slide your top two cards to your discard pile, slide the bottom two cards to the top, and choose two new cards from your hand of 5 (taken from your draw pile).
After a few rounds (depending on the number of players), the game ends and you count all the points on cards and countries. Leftover olives, oil, and coins yield a small number of points.

My opinion of the game

Oliva is the third in Luis Costa’s series of games about Portuguese products. There’s a clear line in the symbolism and the shape of the box. I’ve also played Lata, but I find Oliva much more enjoyable. This is due to the interaction with your own symbols and those of other players. This is original and fun, and makes you want to predict what other players will do. You don’t want to give them more symbols to perform their action multiple times. Turns are quick, flipping cards and resolving them, so everything moves along quickly. It’s a deckbuilder, but a light one. Your deck doesn’t get very large, and you’re mainly focused on buying points and lands. I’ve often explained Oliva on Spellenspektakel, and I do notice that the 8+ rating is a bit low. I’d suggest a 10+ rating. Many people had trouble shuffling cards, drawing from the draw pile, and discarding them to the discard pile. If you’re used to this, it’s quite natural, but otherwise, it can be confusing. The rulebook could be a bit clearer in some places; the examples in it are difficult to follow because the images are so small.

Oliva is a fun interactive game, and once you get the hang of it, it plays smoothly. I give it a 7.5 out of 10.