Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 60-120 minuten
Leeftijd: 12+
Auteur: Laskas, Jonny Pac, Yoma, Antonio Zax
Uitgever: Keep Exploring Games
Jaar: 2024


Goedemiddag meneer De Graaf, gaat u hier naar even rustig liggen en vertel me over uw laatste dromen. De arts kijkt me bemoedigend aan en ik ga liggen. Voordat ik de kamer van de arts binnenliep, keek ik even snel naar het naamboordje op de deur. “Sigmund Freud”. Het klinkt wat bekend, maar verder zegt het me niets. “Meneer De Graaf, ontspan u en vertel me wat er in uw nachtmerries gebeurt”. Ik sluit mijn ogen en haal de beelden voor me. “In de nachtmerries zie ik stapels met bordspellen, veel bordspellen. Ze reiken tot aan de wolken en blijven groeien” Sigmund kijkt me verontwaardigt aan en vraagt “Wat is het probleem?”. “Nou”, vertel ik, “ik moet ze allemaal nog reviewen…..”
In het Onbewuste speel je een collega van Sigmund Freud en ben je een onderdeel van zijn genootschap. Je gaat patiënten genezen, vergaderen met de andere leden van het genootschap en reizen door Wenen. Het Onbewuste kent veel regels, ik zal de meeste belangrijke en aansprekende doornemen.
Opzet en spelcomponenten
Het Onbewuste is een expertspel en dat merk je vaak aan het aantal onderdelen. Er zit veel in de doos. 2 hoofdborden, spelersborden, tegels, kaarten, doelen, inzichtborden, diverse markers, pionnen, etc. Teveel om apart op te noemen. De art is geweldig, door 2 kunstenaars gemaakt (Andrew Bosley, bekend van Everdell en Vincent Dutrait, bekend van El Dorado en Heat), dat zie je vooral op de kaarten waarbij de droomkaarten een grote fantasie hebben. Dat lijkt een beetje op Dixit kaarten. Maar ook op andere tegels, borden, etc is het artwork erg mooi volgens de sfeer en achtergrond van het spel. Helaas zit er in de doos geen insert of vakjes, alles gaat in losse plastic zakjes op een hoop in de doos. Er zijn spelersreference kaart maar die bevatten alleen de symbolen en patiëntenuitleg. Er ontbreekt een referencekaart met beurt inhoud en korte beschrijving van de mogelijke acties. Snel maar even op boardgamegeek opgezocht en alsnog extra spelersreferencekaarten uitgeprint.
De opzet van Het Onbewuste is dan ook wel even een klus. Neem er je tijd voor en een grote tafel. Er zijn 2 hoofdborden:
-De vergadertafel: hier gaat iedereen de acties met tekstballonnen activeren.
-De kaart van Wenen: hier staat je karakter en reis je door Wenen naar verschillende locaties in een cirkel.
Elke speler krijgt een spelersbord met een mooi uitgevoerde inktpot. Op het spelersbord komen tekstballonnen, inzichtmarkers en een begin notitieboektegel. Naast je spelersbord komt je inzichtbord waarop je grondstoffen in de vorm van Groei, Vrijheid en Passie bijgehouden worden. Elke spelers krijg ook een klein bordje met 2 kantoren waarin de patiënten behandeld kunnen worden. De eerste patiënt zit al in je eerste kantoor te wachten en laat zijn/haar droom zien (droomkaarten). Alles is dan klaar om je patiënten te genezen en daarmee veel punten te scoren. De overwinningspunten komen van veel plekken, dus genoeg om uit te kiezen.
Hoe speel je het spel
In je beurt kan je kiezen uit 3 mogelijkheden:
- Ideeën lanceren. Dit is worker placement. Pak een tekstballon en plaats deze op een vrij veld op de vergadertafel. Je krijgt dan de actie/beloning die afgebeeld staat en je moet (afhankelijk van welke rij je je tekstballon hebt neergelegd) je inktpot op je eigen spelersbord een aantal stappen verplaatsen waarmee je ook acties/beloningen krijgt.
- Cliënten behandelen. Dit is het genezen van je cliënten. Voor elke cliënt moet je een aantal therapiepunten (in de vorm van hartjes) verzamelen om hij/zij volledig te genezen. In het begin heeft de patiënt (= een patiëntenkaart) een verdrietkaart op zich liggen. Dit is een doorzichtige plastic kaart met een aantal vlekken wat de traumatische herinneringen weergeeft. Erg origineel gedaan. Na het oplossen van de verdrietkaart, door middel van inleveren therapiepunten, van de patiënt, is de patiënt nog niet volledig genezen. Je moet nog even door met therapiepunten inleveren. Na genezing mag de patiënt je kantoor verlaten en leg je de patiënt naast je spelersomgeving voor blijvende symbolen waar je weer bonussen mee kan scoren.
- Ideeën terugnemen. Dit is een reset fase die je doet als je geen tekstballonnen meer hebt en geen andere acties meer kan doen. Je krijgt dan je tekstballonnen terug. Je kan nu op de kaart van Wenen nog een bonus claimen.
De eerste 2 mogelijkheden zijn het belangrijkst. Bij het ideeën lanceren kan je kiezen uit veel verschillende acties op de vergadertafel:
- Notitieboektegels pakken. Deze tegels komen op je spelersbord en worden geactiveerd als je inktpot op de juiste plek staat. Je inktpot gaat vooruit afhankelijk van de positie waar je je tekstballon op het vergaderbord hebt geplaatst. Je inktpot activeert een rij of kolom tegels.
- Onderzoek doen en boeken publiceren. Naast het genezen van patiënten, schreef Freud ook boeken. Met onderzoek doen, ontvang je een kaartjes met symbolen. Met het juiste aantal symbolen kan je een boek publiceren. Daar krijg je een mooi aantal overwinningspunten voor. Je medespelers gaan ook boeken publiceren. Freud was onderdeel van de Wednesday Psychological Society waarbij onderzoek met elkaar gedeeld werd. In Het Onbewuste is dat toegepast doordat je ook kaartjes met symbolen van andere spelers kan gebruiken om jouw boek te publiceren. Je citeert dan een andere speler in jouw boek.
- Inzichten verkrijgen. Inzichten zijn de grondstoffen Groei, Vrijheid en Passie en die worden bijgehouden op je eigen inzichtsbord. Dit is een rond bordje met 3 taartpunten voor de 3 soorten grondstoffen. Elk taartpunt heeft 3 verschillende niveau’s van klein naar groot. Deze 9 mogelijkheden worden met aparte symbolen weergegeven die je op diverse plekken van verdienen (onder andere op de vergadertafel of met de inktpot).
- Je karakter of Freud verplaatsen. Freud en je karakter lopen in het centrum van Wenen volgens het hoofdboord met de kaart van Wenen. Je mag een locatiebonus pakken van Freud of je eigen karakter.
Het is spel is afgelopen zodra Freud het einde van het algemene Reputatie spoor bereikt. Freud gaat vooruit als iemand reputatiepunten verdiend. Deze zijn te scoren op verschillende manieren, maar vooral via bonussen op de kaart van Wenen. Daarna wordt er nog een volledige ronde gespeeld. De overwinningspunten komen van veel verschillende plekken: reputatiespoor, boeken, genezen patiënten, bonussen op de kaart van Wenen, etc.
Solo modus
Solo speel je Het Onbewuste tegen Martha (de vrouw van Freud). In de doos zitten diverse solo onderdelen zoals kaarten, tegels en overzichtskaarten. Martha speelt met een standaard spelersbord en kantoorbordje, maar zonder inzichtsbord. Je speelt zelf zoals normaal volgens de basisspelregels. Martha plaatst gewoon tekstballonen op de vergadertafel zoals elke speler en doet dat volgens aangegeven posities op de solokaartjes. Daarbij verplaatst zij ook haar inktpot volgens de standaardregels en pakt ze bonussen die wel wat anders zijn. Martha ruilt veel grondstoffen en andere bonussen in voor therapiepunten op patiënten te genezen. Bij beslissingen met meerdere keuzes maakt ze gebruik van een pijl die een keuze aanwijst. Martha speelt soepel weg en kent 3 verschillende niveau’s. Ik heb Het Onbewuste alleen nog maar solo gespeeld en het voelt erg volgens de basisregels. Het speelt goed weg.
Wat vind ik van het spel
Het Onbewuste ziet er erg mooi uit met mooie art en onderdelen. Voor een euro game doet het erg zijn best om je mee te sleuren in de setting van Freud. Het vergaderen, patiënten genezen, door Wenen reizen, boeken schrijven, etc. Het past allemaal prima in die tijd en volgens het thema. En het speelt ook goed. Na een proefpotjes speelt vooral het gedeelte van de vergadertafel en het genezen van patiënten heel natuurlijk. Het reizen door Wenen en claimen van de bonussen is iets minder natuurlijk en zal je vaker moet opzoeken. Er zit genoeg spanning is het spel en je wilt toch nog steeds iets meer, nog net even deze patiënten genezen of toch nog even een boek publiceren, etc. Veel te doen, wat niet allemaal kan. Het aantal beurten is genoeg om iets moois te bereiken. Het Onbewuste is erg leuk om te spelen en is een topspel. Ik geef het graag een 8.

Unconscious Mind
Players: 1-4
Time: 60-120 minutes
Age: 12+
Author: Laskas, Jonny Pac, Yoma, Antonio Zax
Publisher: Fantasia Games
Year: 2024


Good afternoon, Mr. De Graaf, please lie down here for a moment and tell me about your recent dreams. The doctor looks at me encouragingly, and I lie down. Before entering the doctor’s office, I quickly glanced at the nameplate on the door. “Sigmund Freud.” It sounds somewhat familiar, but it doesn’t mean anything to me. “Mr. De Graaf, relax and tell me what happens in your nightmares.” I close my eyes and conjure up images. “In the nightmares, I see stacks of board games, many board games. They reach the clouds and keep growing.” Sigmund looks at me indignantly and asks, “What’s the problem?” “Well,” I tell him, “I still have to review them all…”
In Unconscious Mind, you play a colleague of Sigmund Freud and are part of his society. You heal patients, meet with other members of the society, and travel through Vienna. Unconscious Mind has many rules; I will go over the most important and compelling ones.
Setup and Game Components
Unconscious Mind is a game for experts, and this is often reflected in the number of components. The box contains a lot: two main boards, player boards, tiles, cards, objectives, insight boards, various markers, pawns, etc. Too much to list individually. The art is fantastic, created by two artists (Andrew Bosley, known for Everdell, and Vincent Dutrait, known for El Dorado and Heat). This is especially noticeable on the cards, where the dream cards are highly imaginative. They resemble Dixit cards. But the artwork on other tiles, boards, etc., is also very beautiful, reflecting the atmosphere and background of the game. Unfortunately, the box doesn’t include an insert or compartments; everything is packed in separate plastic bags inside the box. There are player reference cards, but these only contain the symbols and patient explanations. A reference card with the turn contents and a brief description of the possible actions is missing. I quickly looked it up on boardgamegeek and printed some extra player reference cards.
Setting up Unconscious Mind is quite a challenge. Take your time and use a large table. There are two main boards:
- The conference table: This is where everyone activates the actions with speech bubbles.
- The map of Vienna: This is where your character is displayed, and you travel through Vienna to various locations in a circle.
Each player receives a player board with a beautifully designed inkwell. Speech bubbles, insight markers, and a starting notebook tile are placed on the player board. Next to your player board is your insight board, which keeps track of your resources in the form of Growth, Freedom, and Passion. Each player also receives a small board with two offices where patients can be treated. The first patient is already waiting in your first office and shows their dream (dream cards). Everything is then ready to cure your patients and score a lot of points. Victory points come from many places, so there are plenty to choose from.
How to play the game
On your turn, you can choose from three options:
- Launch ideas. This is worker placement. Take a speech bubble and place it on an open space on the conference table. You then receive the action/reward depicted, and (depending on which row you placed your speech bubble) you must move your inkwell a number of spaces on your own player board, which also grants you actions/rewards.
- Treating clients. This involves healing your clients. For each client, you must collect a number of therapy points (in the form of hearts) to fully heal them. Initially, the patient (= a patient card) has a grief card on them. This is a transparent plastic card with several spots that represent traumatic memories. Very original. After resolving the grief card by exchanging therapy points, the patient is still not fully healed. You must continue exchanging therapy points for a while. After healing, the patient can leave your office, and you place the patient next to your player area for permanent symbols that you can use to score bonuses.
- Retrieving ideas. This is a reset phase that you enter when you have no more speech bubbles and can no longer perform any other actions. You’ll then get your speech bubbles back. You can now claim another bonus on the map of Vienna.
The first two options are the most important. When launching ideas, you can choose from many different actions on the meeting table:
- Draw notebook tiles. These tiles appear on your player board and are activated when your inkwell is in the correct position. Your inkwell advances depending on where you place your speech bubble on the meeting board. Your inkwell activates a row or column of tiles.
- Conduct research and publish books. Besides curing patients, Freud also wrote books. By conducting research, you receive a card with symbols. With the right number of symbols, you can publish a book. This earns you a nice number of victory points.
Your fellow players will also publish books. Freud was part of the Wednesday Psychological Society, where research was shared. This is implemented in Unconscious Mind, because you can also use cards with symbols from other players to publish your own book. In that case, you are citing another player in your book.
Gaining insights. Insights are the resources Growth, Freedom, and Passion, and these are tracked on your own insight board. This is a round board with three segments for the three types of resources. Each segment has three different levels, from small to large. These nine possibilities are represented by separate symbols that you can earn in various places (such as at the conference table or with the inkwell).
Moving your character or Freud. Freud and your character walk through the center of Vienna, following the main game board with the map of Vienna. You may collect a location bonus from Freud or your own character.
The game ends when Freud reaches the end of the general reputation track. Freud advances whenever someone earns reputation points. These can be scored in different ways, but especially through bonuses on the map of Vienna. After that, a full round is played. Victory points come from many different sources: the reputation track, books, healed patients, bonuses on the map of Vienna, and so on.
Solo Mode
In solo mode, you play Unconscious Mind against Martha (Freud’s wife). The box includes various solo components such as cards, tiles, and overview cards. Martha plays with a standard player board and office, but without an insight board. You simply play according to the basic rules. Martha places speech bubbles on the conference table just like any other player, according to the positions on the solo cards. She also moves her inkwell according to the standard rules and takes bonuses that are slightly different. Martha exchanges many resources and other bonuses for therapy points to heal patients. For choices with multiple options, she uses an arrow that points to a choice. Martha plays smoothly and has three different levels. I have only played Unconscious Mind solo, and it feels very similar to the basic rules. It plays well.
What do I think of the game?
Unconscious Mind looks beautiful with lovely illustrations and components. For a eurogame, it really does its best to immerse you in the Freudian setting. The meetings, healing patients, traveling through Vienna, writing books, and so on—everything fits perfectly with the era and the theme. And it also plays nicely. After a few trial games, the part at the meeting table and healing patients feels very natural. Traveling through Vienna and claiming bonuses feels a bit less intuitive and requires a bit more attention. There is enough tension in the game, and you always want just a little bit more—healing patients, publishing a book, and so on. There is a lot to do, but not everything is possible. The number of turns is more than enough to achieve something great. Unconscious Mind is incredibly fun to play and is an absolute hit. I give it an 8.