Aantal spelers: 2-6
Speelduur: 20 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteurs: Joeri Hessels en Wouter Moons
Uitgever:  Jolly Dutch
Jaar: 2024

Deze review is een herpublicatie van een review die ik schreef voor Bordspelwereld.nl.

In Roaring River moet je proberen om de raft waarmee jullie allemaal samen de rivier afvaren in jouw voordeel te laten varen. Kijk wel uit dat de raft niet omslaat (tenzij dát jouw strategie is)! Komt de vaarroute jou uiteindelijk het voordeligst uit? Dan win je Roaring River!

In Roaring River heeft elke speler zijn eigen motivatie om mee te doen aan de rafttocht. Elke speler heeft dan ook een andere manier om punten te scoren en zo te proberen het spel te winnen. Sommige spelers willen graag wild water, anderen hebben het liever wat rustiger zodat ze naar de landschappen onderweg kunnen kijken. Alle spelers zitten in dezelfde raft, maar de vaarroute wordt bepaald door de kaarten die alle spelers afzonderlijk inzetten.

Aan het begin van het spel krijgt elke speler dus een motivatiekaart met daarop de manier waarop hij punten kan scoren. Deze motivatiekaarten worden open gelegd zodat iedereen kan zien wie op welke manier kan scoren. Dit is belangrijk om in te kunnen schatten wat de plannen van je tegenstanders zijn. Elke speler krijgt ook een gelijke set van 10 peddelkaarten. Verder is er ook een raft met gevaarniveau 1 (rustige vaarroute) tot en met 4 (raft slaat om). De raftkaart wordt in het midden van de tafel gelegd met daarboven reeds een klein stukje rivier, gevormd door een rij van 2 en een rij van 3 rivierkaarten. De rest van de rivierkaarten wordt geschud en als trekstapel naast de rivier gelegd.

In Roaring River vaar je per ronde naar een nieuwe rivierkaart, tot je het einde van de rivier bereikt of tot de raft omslaat. Aan het begin van een ronde kiezen alle spelers een kaart uit hun hand en leggen die gedekt voor zich neer. Wanneer iedereen gekozen heeft, draaien alle spelers hun kaart tegelijk om. Nu ga je 2 dingen doen: het gevaarniveau controleren en de vaarrichting bepalen:

Het gevaarniveau controleren:
De raft heeft vier gevaarniveaus. Deze geven aan hoe stabiel de raft is. Wanneer je gaat varen kijk je naar het verschil tussen de totalen van de gespeelde kaarten. Als het verschil gelijk is aan of hoger is dan aangegeven op de raftkaart, verhoog je het gevaarniveau. Doe dit door de raftkaart om te draaien of door de andere raftkaart te pakken. Ben je op gevaarniveau 3 en moet je het gevaarniveau verhogen? Dan slaat de raft om en is het spel meteen afgelopen. De speler met de minste punten wint dan Roaring River!

De vaarrichting van de raft bepalen:
Tel de punten bij elkaar op van alle kaarten die naar rechts wijzen en van alle kaarten die naar links wijzen. Als het totaal van links hoger is dan van rechts, beweeg dan naar links. Is het totaal van rechts hoger, beweeg dan naar rechts. Zijn de totalen gelijk, beweeg dan in een rechte lijn naar voren. Deze bewegingen van de raft staan haarfijn uitgelegd in de spelregels. In de spelregels staat ook heel goed uitgelegd hoe de rivier zich bij elke ronde verder vormt. Verwijder hierbij de kaarten waar de raft effectief overheen gevaren is niet!

Roaring River kan op twee manieren eindigen: meestal stopt het spel bij het einde van de rivier, maar soms ook als de raft omslaat! Wanneer de trekstapel niet genoeg kaarten meer heeft om de rivier volledig aan te vullen, eindigt het spel. In dit geval wint de speler met de meeste punten. Wanneer je het gevaarniveau verhoogt van 3 naar 4, dan slaat de raft om en eindigt het spel ook. In dit geval wint de speler met de minste punten! Je kan het omslaan van de raft dus als effectieve spelstrategie gebruiken om het spel alsnog te winnen met de minste punten. Je motivatiekaart bepaalt welke van de karakteristieken van de rivier relevant zijn voor jouw score. De volgorde van de bevaren rivierkaarten maakt niet uit voor de berekening van je score.

 

Mijn mening over Roaring River?

Roaring River is een kaartspel waarbij je probeert om de raft waarmee jullie allemaal samen de rivier afvaren in jouw voordeel te laten varen. Soms lukt dat, soms lukt dat niet. Het feit dat je kan zien waarmee je tegenstanders kunnen scoren, zorgt er voor dat je een idee hebt van wat zij waarschijnlijk van plan zijn. Maar dat is dan veelal gewoon een weetje, niet altijd informatie waarmee je daadwerkelijk aan de slag kan. Jij kan de raft nog zo hard naar rechts willen laten varen: als je tegenstanders naar links willen, kan jij daar niets, maar dan ook niets tegen beginnen. En dat is soms wel een beetje frustrerend aan dit spelletje.

Je kan veel info uit het lopende spel halen en er toch niets mee kunnen doen dat in jouw voordeel werkt. Omgekeerd kan het spel ook wel eens toevallig goed uitdraaien voor jou zonder dat je er heel veel moeite voor hebt moeten doen. Voor mij persoonlijk is Roaring River dus een spelletje dat uitdagend lijkt, maar het in vele gevallen niet echt is. Soms speel jij niet het spel, maar wordt het voor jou gespeeld. Dan heb je gewoon weinig invloed op de vaarroute van de raft en is het gewoon tijdverdrijf. Daar zijn ook liefhebbers voor, maar ik niet.

Op zich zit Roaring River wel leuk in mekaar hoor, maar het blijft voor mij een spel waarop ikzelf te weinig invloed heb om het echt fijn te vinden. Dat vind ik helemaal niet boeiend noch interessant. Je zou Roaring River ook kunnen winnen door ergens tijdens het spel te beslissen van alles om te gooien: proberen om de raft te laten omslaan zodat de speler met de minste punten wint. Maar dikwijls is het daar dan eigenlijk al te laat voor en zijn er niet genoeg beurten meer om dit te kunnen verwezenlijken. Ik heb het meermaals geprobeerd, het is me nooit gelukt.

Na enkele spelletjes Roaring River waren we in de overtuiging dat niet alle scorekaarten evenwaardig waren. De kaart waarmee je sets van verschillende icoontjes moest verzamelen, won namelijk altijd. En dan heeft één van de meespelende spelletjesvrienden, die toevallig ook een nogal wetenschappelijk aangelegde IT-er is, er eens werk van gemaakt. Hij heeft allerlei computertesten en dito simulaties uitgevoerd om te bepalen of de scorekaarten statistisch evenwaardig zijn. En wat blijkt: de kaart die bij ons altijd won, was statistisch gezien de minst interessante kaart om te winnen! Zo zie je maar dat een gevoel niet altijd hetzelfde is dan een feit! Samengevat: Roaring River is een spel dat goed zal spelen voor mensen voor wie het allemaal niet zo nauw steekt. Mensen die graag zelf de touwtjes in handen hebben en hun strategie willen doorvoeren, zullen Roaring River niet zo fijn vinden.

Roaring River

Players: 2-6
Time: 20 minutes
Age: 8+
Authors: Joeri Hessels en Wouter Moons
Publisher:  Jolly Dutch
Year: 2024

This review is a republication of a review that I wrote for Bordspelwereld.nl.

In Roaring River, you must try to steer the raft you are all travelling down the river on to your advantage. Be careful not to capsize the raft (unless that is your strategy)! Will the route you choose ultimately be the most advantageous? If so, you will win Roaring River!

In Roaring River, each player has their own motivation for participating in the raft trip. Each player therefore has a different way of scoring points and trying to win the game. Some players want wild water, others prefer a calmer ride so they can enjoy the scenery along the way. All players are in the same raft, but the route is determined by the cards that each player plays individually.

At the start of the game, each player receives a motivation card showing how they can score points. These motivation cards are laid face up so that everyone can see how each player can score. This is important in order to assess your opponents’ plans. Each player also receives an identical set of 10 paddle cards. There is also a raft with danger levels ranging from 1 (calm route) to 4 (raft capsizes). The raft card is placed in the middle of the table with a small section of river already formed above it by a row of 2 and a row of 3 river cards. The rest of the river cards are shuffled and placed next to the river as a draw pile.

In Roaring River, you paddle to a new river card each round until you reach the end of the river or until the raft capsizes. At the start of a round, all players choose a card from their hand and place it face down in front of them. When everyone has chosen, all players turn their cards over at the same time. Now you do two things: check the danger level and determine the direction of travel:

Check the danger level:
The raft has four danger levels. These indicate how stable the raft is. When you start sailing, look at the difference between the totals of the cards played. If the difference is equal to or higher than indicated on the raft card, increase the danger level. Do this by turning over the raft card or by taking the other raft card. Are you at danger level 3 and do you need to increase the danger level? Then the raft will capsize and the game is immediately over. The player with the fewest points wins Roaring River!

Determining the raft’s direction of travel:
Add up the points of all cards pointing to the right and all cards pointing to the left. If the total on the left is higher than on the right, move to the left. If the total on the right is higher, move to the right. If the totals are equal, move straight ahead. These movements of the raft are explained in detail in the rulesbook of the game. The rules also explain very clearly how the river changes shape during each round. Do not remove the cards that the raft has actually sailed over!

Roaring River can end in two ways: usually the game ends at the end of the river, but sometimes it ends when the raft capsizes! When the draw pile does not have enough cards to completely replenish the river, the game ends. In this case, the player with the most points wins. When you have to increase the raft’s danger level from 3 to 4, the raft capsizes and the game also ends. In this case, the player with the fewest points wins! You can therefore use capsizing the raft as an effective game strategy to still win the game with the fewest points. Your motivation card determines which of the river’s characteristics are relevant to your score. The order of the river cards sailed does not matter for calculating your score.

 

My opinion on Roaring River?

Roaring River is a card game in which you try to steer the raft you are all travelling down the river on to your advantage. Sometimes you succeed, sometimes you don’t. The fact that you can see how your opponents can score gives you an idea of what they are likely to do. But that’s usually just trivia, not always information you can actually use. You can want to steer the raft to the right as hard as you want: if your opponents want to go left, there’s nothing you can do about it. And that can be a bit frustrating about this game.

You can gather a lot of information from the game as it progresses and still not be able to use it to your advantage. Conversely, the game can sometimes turn out well for you without you having to put in much effort. For me personally, Roaring River is a game that seems challenging, but in many cases isn’t really. Sometimes you don’t play the game, but it is played for you. Then you simply have little influence on the raft’s route and it’s just a pastime. There are people who like that, but I’m not one of them.

Roaring River is a nice game in itself, but for me it remains a game in which I have too little influence to really enjoy it. I don’t find that particularly exciting or interesting. You could also win Roaring River by deciding at some point during the game to throw everything over: try to capsize the raft so that the player with the fewest points wins. But often it’s already too late for that and there aren’t enough turns left to achieve this. I’ve tried it several times, but I’ve never succeeded.

After a few games of Roaring River, we were convinced that not all score cards were equal. The card that required you to collect sets of different icons always won. One of our gaming friends, who happens to be a rather scientifically minded IT professional, decided to investigate. He conducted all kinds of computer tests and simulations to determine whether the score cards were statistically equal. And it turns out that the card that always won in our games was statistically the least interesting card to win! Just goes to show that a feeling is not always the same as a fact! In summary: Roaring River is a game that will play well for people who don’t mind if things aren’t too precise. People who like to be in control and implement their own strategy will not enjoy Roaring River as much.