Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 20-40 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: Mads Fløe, Kåre Torndahl Kjær
Uitgever: HOTgames
Jaar: 2023


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Weet je wat een Cube Shaker is? Nee, geen mixer. Ook geen zoutvaatje of een soort dobbelsteen. Het is iets heel unieks in de spelwereld. Ja, mensen, we hebben een primeur: de eerste Cube Shaker in een spel.
De Cube Shaker is een kartonnen apparaatje die 9 blokjes uitspuugt in een perfect patroon. En waar heb je dit voor nodig? Voor het spel Shake That City.
In Shake That City ga je een stadsdeel inrichten met verschillende soorten gebouwen. Je probeert die gebouwen in de ideale combinatie op je spelersbord te leggen zodat je de meeste punten scoort.
Componenten en opzet
De eerste keer moet je even de tijd nemen om de Cube Shaker in elkaar te zetten. De Shaker werkt verder verassend goed. Het spel bestaat uit veel gebouwtegels, gekleurde blokjes, spelersborden en natuurlijk de Cube Shaker. Voor de opzet leg je je spelersbord voor je neer op de makkelijke zijde of moeilijke zijde. Leg aan de rand van je spelersbord de kolom- en rijtegels. De voorraad tegels: huizen, fabrieken, parken, wegen en winkels leg je op een makkelijke plek op tafel zodat iedereen erbij kan. Leg het rondespoor op tafel en je kan beginnen. Shake That City bestaat uit 15 ronden.
Hoe speel je het spel
Als je aan de beurt bent, pak je de magische Cube Shaker. Zet het goed neer op tafel en druk de knop kort in. Til hem op en er liggen 9 blokjes op tafel. Deze blokjes hebben de kleuren van de tegels:
-Rood = Huis
-Grijs = Weg
-Blauw = Winkel
-Groen = Park
– Zwart = Fabriek
De speler die aan de beurt is, is de actieve speler. Hij kiest een kleur en pakt net zoveel tegels als de blokjes die op tafel liggen. Hij legt deze tegels op zijn spelersbord exact in dezelfde volgorde als de blokjes. Dus liggen er 2 blauwe blokjes naast elkaar, dan kan de speler 2 winkeltegels pakken en moet die ook naast elkaar op zijn spelersbord leggen. Dit moet in dezelfde vorm en mag ook niet gedraaid worden. De andere spelers moeten een andere kleur kiezen dan de actieve speler en doen verder hetzelfde. Zo bouw je je eigen stad met allerlei gebouwen.
Elk gebouw scoort op een eigen manier. Voor de makkelijke variant scoren de gebouwen zo:
- Rood = Huis, huizen scoren per groepje 2 punten. Het maakt niet uit hoe groot het groepje is. Maar, let op! Als een huis aan een fabriek grenst, dan gaan de punten van het huis verloren. Naast een fabriek wil je natuurlijk niet wonen.
- Grijs = Weg, wegen scoren 1 punt per tegel als de weg verbonden is met de rand.
- Blauw = Winkel, winkels scoren punten afhankelijk van de afstand van de rand van je bord. Hoe groter de afstand hoe meer punten. De winkels moeten wel met een weg verbonden zijn met de rand.
- Groen = Park, parken scoren 1 punt als ze naast een huis liggen en 2 punten als ze ook nog naast een fabriek liggen.
- Zwart = Fabriek, fabrieken scoren 1 als ze naast een weg liggen en 2 punten als ze ook nog naast een andere fabriek liggen.
Je begrijpt dat dit een puzzeltje wordt. Er liggen aan je spelersbord nog kolom- en rij bonussen voor bijvoorbeeld 4 huizen in deze kolom, etc. Nog meer om rekening mee te houden.
Uiteindelijk tel je alle punten op van de tegels en bonussen. Degene met meeste punten wint.
Wat vind ik van het spel
Eerlijk gezegd, heeft Shake That City me aangenaam verrast. Ik heb redelijk wat spellen gespeeld met tegels op je eigen bordje en was er de laatste tijd wel wat op uitgekeken. Shake That City duurt erg kort en gaat snel omdat iedereen gelijktijdig speelt. 15 ronden klinkt veel, maar een ronde bestaat alleen maar uit een paar tegels leggen. De puzzel om alles ideaal neer te leggen, wat uiteraard niet volledig lukt, heeft meer diepgang dan ik vooraf dacht. Zeker als je ook nog de kolom- en rijbonussen goed wil scoren. De moeilijkheid volgens BoardGameGeek is 1.89 Dit is laag. Dat wordt vaak ingedeeld op basis van de regels en die zijn ook makkelijk. Na paar keer spelen weet je precies wat de gebouwen doen. Maar om veel punten te halen, is de moeilijkheid toch wel iets hoger. Dit zie je terug in de leeftijd van 10+. Het kan jonger maar aantal punten zullen dan dalen. Dit is precies hetzelfde als met een ander tegellegspel Cascadia (moeilijkheid 1.85 en ook 10+).
Ben je uitgekeken op de standaardzijde van je spelersbord, dan kan je ook de moeilijke kant doen met een kustlijn. De gebouwen reageren dan anders en het wordt lastiger om het goed neer te leggen. Shake That City is een snel tegellegspel met een lekkere diepgang. De eerste paar beurten heb je veel ruimte op je bord en denk je “oh, dit is makkelijk. Deze leg ik hier” maar na een paar beurten wordt het al aardig vol en moet je keuzes maken. Ik geef het graag een 7,5.

Shake that City
Players: 1-4
Time: 20-40 minutes
Age: 10+
Author: Mads Fløe, Kåre Torndahl Kjær
Publisher: Alderac Entertainment Group
Year: 2023


Do you know what a Cube Shaker is? No, not a mixer. Not even a salt shaker or some kind of dice. It’s something truly unique in the gaming world. Yes, folks, we have a first: the first Cube Shaker in a game.
The Cube Shaker is a cardboard device that spits out nine cubes in a perfect pattern. And what do you need it for? For the game Shake That City.
In Shake That City, you’ll decorate a district with different types of buildings. You try to place these buildings on your player board in the ideal combination to score the most points.
Components and Setup
The first time you use the Cube Shaker, you’ll need to take a little time to assemble it. Otherwise, the Shaker works surprisingly well. The game consists of many building tiles, colored blocks, player boards, and, of course, the Cube Shaker. To set it up, place your player board in front of you on either the easy side or the difficult side. Place the column and row tiles along the edge of your player board. Place the tile supply: houses, factories, parks, roads, and shops in a convenient spot on the table so everyone can reach it. Place the round track on the table and you can begin. Shake That City consists of 15 rounds.
How to play the game
On your turn, take the magical Cube Shaker. Place it correctly on the table and briefly press the button. Lift it up, and 9 cubes will appear on the table. These cubes are the same color as the tiles:
-Red = House
-Grey = Road
-Blue = Shop
-Green = Park
-Black = Factory
The active player is the player whose turn it is. They choose a color and take as many tiles as there are cubes on the table. They place these tiles on their player board in exactly the same order as the cubes. So, if two blue cubes are next to each other, the player can take two shop tiles and must place them next to each other on their player board. These must be in the same shape and cannot be rotated. The other players must choose a different color than the active player and otherwise do the same. This is how you build your own city with all kinds of buildings.
Each building scores differently. For the easy version, the buildings score as follows:
– Red = House, houses score 2 points per group. The size of the group doesn’t matter. But be careful! If a house borders a factory, the points for that house are lost. You don’t want to live next to a factory, of course.
– Gray = Road, roads score 1 point per tile if the road is connected to the edge.
– Blue = Shop, shops score points depending on their distance from the edge of your board. The greater the distance, the more points. The shops must be connected to the edge by a road.
– Green = Park, parks score 1 point if they are next to a house and 2 points if they are also next to a factory.
– Black = Factory, factories score 1 point if they are next to a road and 2 points if they are also next to another factory.
You understand that this will be a bit of a puzzle. There are also column and row bonuses on your player board, for example, for having 4 houses in this column, etc. There’s even more to consider.
Ultimately, you add up all the points from the tiles and bonuses. The one with the most points wins.
What do I think of the game?
Honestly, Shake That City pleasantly surprised me. I’ve played quite a few games with tiles on your own board and had gotten a bit tired of it lately. Shake That City is very short and moves quickly because everyone plays simultaneously. 15 rounds sounds like a lot, but a round only consists of laying a few tiles. The puzzle of how to lay everything out perfectly, which of course isn’t completely successful, has more depth than I initially anticipated, especially if you also want to score well for the column and row bonuses. The difficulty rating, according to BoardGameGeek, is 1.89. This is low. This is often based on the rules, and they are indeed easy. After a few plays, you’ll know exactly what the buildings do. But to score a lot of points, the difficulty is a bit higher. This is reflected in the age range of 10+. It can be played younger, but the score will decrease. This is exactly the same as with another tile-laying game, Cascadia (difficulty 1.85 and also 10+).
If you’re tired of the standard side of your player board, you can also play the more challenging side with a coastline. The buildings will react differently, and it will be harder to place them correctly. Shake That City is a fast-paced tile-laying game with a nice depth. The first few turns, you have a lot of space on your board and think, “Oh, this is easy. I’ll put this one here,” but after a few turns, it gets quite crowded, and you have to make choices. I give it a 7.5.