Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 10 minuten
Leeftijd: Vanaf 6 (4) jaar
Auteur:
Uitgever: Tucker’s Fun Factory
Jaar: 2017

Een spannende safari. Je gaat opzoek naar je lievelingsdieren. Maar hé, wacht eens even, er is er eentje afgedwaald. Zoek het ontbrekende dier, doe dit als snelst en je bent de winnaar.

Silly Safari is een kaartspel voor kinderen vanaf een jaar of 6.

Silly Safari – Een eerste indruk

Silly Safari bestaat uit 54 dierenkaarten, die dubbelzijdig zijn bedrukt. Daarnaast vind je in het deck 2 overzichtskaarten en een kaart met de spelregels. De spelregels zijn (heel) simpel. De illustraties, tsja… laten we het erop houden dat daar geld bespaard is. De kaarten zijn, zoals gezegd dubbelzijdig, waardoor je het spel op 2 verschillende niveaus kan spelen.

Hoe wordt het gespeeld?

De 54 kaarten worden geschud. Zorg ervoor dat de zijdes van één niveau allemaal dezelfde kant op liggen. Op tafel worden de overzichtskaarten neergelegd, zodat ze voor iedereen goed te zien zijn. De kaarten worden nu in 2 gelijke stapels op tafel gelegd.

Op elke kaart staan 6 of 11 dieren. Op de overzichtskaart staan respectievelijk 7 of 12 dieren. Nu is het aan de spelers om er zo snel mogelijk achter te komen welk dier ontbreekt. Wanneer een speler als snelst het goede antwoord heeft, mag hij de kaart pakken. Er wordt op beide stapels tegelijk gespeeld.

Wanneer een speler het antwoord fout heeft, legt hij twee van zijn eerder verzamelde kaarten onder de stapel.

Het spel is afgelopen wanneer één van de twee kaartenstapels op is. De speler die de meeste kaarten heeft verzamelt, wint het spel.

Wat vinden we van Silly Safari?

Over het artwork kunnen we kort zijn, daar is op bespaard en dat is te zien. Een snelle Google-search leverde honderden resultaten op met dezelfde diertekeningen, die wat mij betreft nou ook niet perse heel bijzonder of mooi zijn. Maar goed, het artwork heeft natuurlijk niets te maken met de inhoud van het spel. Maar helaas is de inhoud van het spel ook niet echt fantastisch. Niveau 1, met 6 dieren, was voor mijn kinderen (5 en 7) echt te makkelijk en vonden ze ‘hartstikke saai’. Ik denk dat voor 4-jarigen dit niveau misschien wel te doen is, Maar dan wel met andere 4-jarigen, want voor 6- en 7-jarigen is het echt te simpel. Het andere niveau biedt iets meer uitdaging, maar helaas wordt het spel daar niet heel veel beter van. Het is niet per definitie een slecht spel, Maar voor ons, een gezin dat heel veel spellen speelt en ook heel veel verschillende soorten spellen voorbij heeft zien komen, bungelt Silly Safari wel een beetje onderaan. Het is precies zo’n spelletje wat je in de wachtkamer ziet liggen, of in de spelletjeskast van de camping. Het zorgt best voor een leuk gezinsmoment, maar verwacht geen hoogstaand (kinder)spel. Ik denk overigens wel dat Silly Safari goed zou kunnen worden ingezet voor educatieve / pedagogische doeleinden, in het onderwijs of in een therapeutische setting.

Conclusie: Silly Safari is een heel simpel kaartspel, wat bij gezinnen met jonge kinderen ongetwijfeld wat lol aan tafel kan brengen, maar het is niet meer dan dat. Ik geef Silly Safari daarom een 5.5

 

 

Silly Safari

Players: 2-5
Time: 10 minutes
Age: 6+ (4+)
Author:
Publisher:
Year: 2017

An Exciting Safari You’re off to find your favorite animals. But hey, wait a minute—one of them has wandered off! Find the missing animal as fast as you can, and you’ll be the winner.

Silly Safari is a card game for children aged around 6 and up.

Silly Safari – First Impressions

Silly Safari consists of 54 animal cards, printed double-sided. In addition, the deck includes 2 reference cards and one card with the game rules. The rules are (very) simple. As for the illustrations… well, let’s just say they cut costs there. As mentioned, the cards are double-sided, allowing you to play the game at two different difficulty levels.

How Is It Played?

The 54 cards are shuffled. Make sure all cards show the same level on one side. Place the reference cards on the table so everyone can see them clearly. Then divide the cards into two equal piles.

Each card shows 6 or 11 animals. The reference card shows 7 or 12 animals, respectively. Now it’s up to the players to quickly figure out which animal is missing. The first player to give the correct answer gets to take the card. Both piles are played simultaneously.

If a player gives the wrong answer, they must place two of their previously collected cards under the pile.

The game ends when one of the two piles runs out. The player who has collected the most cards wins.

What Do We Think of Silly Safari?

We’ll keep it brief about the artwork. It’s clearly budgeted, and it shows. A quick Google search reveals hundreds of identical animal illustrations, which, in my opinion, aren’t particularly special or attractive. But okay, artwork isn’t everything. Unfortunately, the gameplay itself isn’t all that great either. Level 1, with 6 animals, was way too easy for my kids (ages 5 and 7) and they found it “super boring.” I think 4-year-olds might enjoy it, but only when playing with other 4-year-olds, because for 6- and 7-year-olds, it’s just too simple. The other level offers a bit more challenge, but sadly doesn’t make the game much better.

It’s not necessarily a bad game, but for us, a family that plays a lot of games and has seen many different types, Silly Safari ranks near the bottom. It’s exactly the kind of game you’d find in a waiting room or the game shelf at a campground. It can create a fun family moment, but don’t expect a high-quality children’s game. That said, I do think Silly Safari could be useful for educational or therapeutic purposes, in schools or clinical settings.

Conclusion

Silly Safari is a very simple card game that will likely bring some fun to families with young children—but not much more than that. I give Silly Safari a 5.5.