Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 60 minuten
Leeftijd: Vanaf 12 jaar
Auteur: Andrey Kolupaev
Uitgever: Hobby World
Jaar: 2024


Deze review is een herpublicatie van een review die ik schreef voor Bordspelwereld.nl.
In Space Bureau ben jij de kapitein van een ruimteschip. Je gaat je ruimteschip bewegen in het universum en daar zal je agenten inzetten om sterrenstelsels te verkennen, kantoren te vestigen en stalen te verzamelen om zo veel mogelijk punten te scoren. Ben jij de beste kapitein en kan jij je manschappen het beste inzetten? Dan win je Space Bureau!
Space Bureau is een strategisch bordspel voor maximaal 4 spelers dat ongeveer een uur in beslag neemt. Op tafel ligt een gemeenschappelijk universum dat bestaat uit enkele hexagons met planeten en shopping malls. Dit is de startopstelling. Het universum zal tijdens het spel gaandeweg groter worden. Een aantal resterende ruimtetegels, afhankelijk van het aantal spelers, vormen een gedekte trekstapel. De 3 soorten stalen worden als voorraad naast het universum klaargelegd. Ook het Space Bureau wordt in het midden van de tafel gelegd zodat iedereen er makkelijk bij kan. Op dit spelbord wordt een aanbod van 3 agenten klaargelegd. De rest van de agenten, afhankelijk van het aantal spelers, wordt in het bijgeleverde zakje gestoken.
Elke speler krijgt bovendien een ruimteschip en plaatst de cabine in zijn spelerskleur bovenaan. De voorkant van dit ruimteschip is voor iedere speler gelijk. Speel je met de achterkant, dan heeft iedereen een verschillend maar gelijkwaardig spelbord. Iedereen zet zijn brandstofmarker op 2 en dekt de opslaglimiet af met 2 daarvoor bestemde tegeltjes. Deze opslagcapaciteit kan tijdens het spel vergroten. Iedere speler krijgt ook dezelfde set van 3 start-agenten, één van elke kleur. De kantoorfiches, die voor iedereen gelijk zijn, komen net onder de cockpit te liggen. Alle ruimteschip figuurtjes worden op de startplaneet gezet, alle scoremarkers op de nul van het scorespoor en alle ruimtebureau markers op het startveld van de kantoren van het Space Bureau.
De spelers zijn nu één voor één aan de beurt. Een beurt bestaat uit 3 stappen: een agent in je ruimteschip plaatsen, de bijhorende acties uitvoeren en daarna je beschikbare agenten opnieuw aanvullen. De stappen gaan als volgt:
1. een agent in je ruimteschip plaatsen
Kies een agent uit je persoonlijke voorraad en plaats die in je ruimteschip. Elke agent heeft connectoren die moeten aansluiten op een connector van één de startplaatsen of op een connector van reeds eerder geplaatste agenten. De agenten zijn om dit moment nog geen punten waard, maar kunnen wel acties uitvoeren.
2. voer de bijhorende acties uit
Elke plaats in het ruimteschip waar je een agent kan plaatsen, heeft 1 of meerdere acties die je kan uitvoeren. Je mag deze acties uitvoeren in een volgorde naar keuze. Je kan brandstof bijkrijgen, stalen verzamelen, je opslagcapaciteit vergroten, een kantoor plaatsen, je verplaatsen in het Space Bureau (en zo bonussen of upgrades ontvangen) of je ruimteschip laten vliegen (wanneer je op bepaalde planeten aankomt, mag je een agent in je ruimteschip afzetten op die planeet en op die manier kan je punten scoren). Soms kan je een actie meermaals doen, afhankelijk van waar je je in het Space Bureau bevindt of hoeveel kantoren je al in het universum hebt geplaatst.
3. vul je voorraad beschikbare agenten aan
Kies een agent uit de voorraad van het Space Bureau en voeg deze toe aan je persoonlijke voorraad. Vul daarna de voorraad van het Space Bureau opnieuw aan door een agent uit de zak te trekken.
Wanneer de zak leeg is en de voorraad agenten dus niet meer kan aangevuld worden, komt het spel in zijn eindfase. Elke speler krijgt nu nog één laatste beurt zonder dat de voorraad wordt aangevuld. Daarna wordt de eindscore van elke speler bepaald. De speler met de meeste punten is de beste kapitein en wint Space Bureau!
Mijn mening over Space Bureau?
Space Bureau is een vrij eenvoudig familiespel. Het is makkelijk te leren en de heel eenduidige iconografie zorgt er ook voor dat alles heel overzichtelijk en duidelijk is. Op de achterkant van het spelregelboek staat ook een mooi overzicht van de verschillende gebruikte icoontjes. Laat je vooral niet afschrikken door de dikte van het regelboek (24 pagina’s): er staan veel plaatjes in en een heel uitgebreid overzicht van een spelbeurt.
In het spel zelf is het nodig om aan het begin al na te denken welke acties je in de toekomst zeker wil gaan uitvoeren. Want dat bepaalt welke agenten je waar legt om met de connectoren te geraken waar je wil geraken. En dat maakt het tegelijk ook een leuk puzzelspel. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Lees: je moet het doen met de agenten die je op dat moment ter beschikking hebt. En dus moet je proberen om zo veel mogelijk opties open te houden om in je ruimteschip te gaan naar de acties die je graag wil. Niet zo eenvoudig. Soms moet je een actie die je graag wil doen, even uitstellen naar een latere beurt omdat je simpelweg niet de juiste agenten hebt om er te geraken op dat moment.
Het Space Bureau bord vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Wat je daar doet: je verplaatsen en eventuele bonussen opnemen. Maar dat bord is eigenlijk belachelijk groot in verhouding tot de rest van het spel en in verhouding met waar het máár voor dient. Maar ja, je kan het spel niet “Space Bureau” noemen als dat space bureau slechts een klein kantoortje is. Dus de titel dekt bij lange na niet de lading en had beter gekund. Ook het artwork van het bureau is niet om over naar huis te schrijven, terwijl de agenten en planeten net wel mooi getekend zijn.
De belangrijkste zaken waarmee je in het spel punten kan scoren, spelen zich dus niet af in het space bureau, maar in het universum. Agenten afzetten op planeten levert punten op. Stalen verzamelen levert punten op. Specifieke setjes van stalen leveren aan het einde van het spel nog extra punten op. Hiermee kan je echt het verschil maken tegenover je medespelers, dus denk goed na welke stalen je verzamelt, want je opslagcapaciteit is niet oneindig. Het spel heeft wel voldoende diepgang om af en toe toch eens stevig te moeten nadenken. Zeker naar het einde toe, wanneer je kan uitrekenen hoeveel beurten je nog hebt en wat je daarin best nog allemaal wil realiseren. Samengevat is Space Bureau een eenvoudig puzzelspel waarin een beetje planning noodzakelijk is.

Space Bureau
Players: 1-4
Time: 60 minutes
Age: 12+
Author: Andrey Kolupaev
Publisher: Hobby World
Year: 2024


This review is a republication of a review that I wrote for Bordspelwereld.nl.
In Space Bureau, you are the captain of a spaceship. You will move your spaceship around the universe and deploy agents to explore galaxies, establish offices and collect samples to score as many points as possible. Are you the best captain and can you deploy your crew in the best way possible? Then you will win Space Bureau!
Space Bureau is a strategic board game for up to 4 players that takes about an hour to play. On the table is a shared universe consisting of several hexagons with planets and shopping malls. This is the starting setup. The universe will gradually expand during the game. A number of remaining space tiles, depending on the number of players, form a draw pile. The 3 types of samples are placed next to the universe as a stockpile. The Space Bureau is also placed in the middle of the table so that everyone can easily reach it. Three agents are placed on this game board. The rest of the agents, depending on the number of players, are placed in the bag provided.
Each player also receives a spaceship and places the cabin in their player colour on top. The front side of this spaceship is the same for every player. If you play with the back side, everyone has a different but equivalent game board. Everyone sets their fuel marker to 2 and covers the storage limit with 2 tiles provided for this purpose. This storage space can increase during the game. Each player also receives the same set of 3 starting agents, one of each colour. The office tokens, which are the same for everyone, are placed just below the cockpit. All spaceship figures are placed on the starting planet, all score markers on zero on the score track, and all space bureau markers on the starting field of the Space Bureau offices.
The players now take turns one by one. A turn consists of 3 steps: placing an agent in your spaceship, performing the corresponding actions, and then replenishing your available agents. The steps are as follows:
1. Place an agent in your spaceship
Choose an agent from your personal supply and place it in your spaceship. Each agent has connectors that must connect to a connector of one of the starting positions or to a connector of previously placed agents. The agents are not worth any points at this point, but they can perform actions.
2. Perform the corresponding actions
Each place in the spaceship where you can place an agent has one or more actions that you can perform. You may perform these actions in any order you choose. You can obtain fuel, collect samples, increase your storage capacity, build an office, move around the Space Bureau (and thus receive bonuses or upgrades) or fly your spaceship (when you arrive at certain planets, you may drop off an agent from your spaceship on that planet and score points). Sometimes you can perform an action multiple times, depending on where you are in the Space Bureau or how many offices you have already placed in the universe.
3. Replenish your supply of available agents
Choose an agent from the Space Bureau’s supply and add it to your personal supply. Then replenish the Space Bureau’s supply by drawing an agent from the bag.
When the bag is empty and the agent supply can no longer be replenished, the game enters its final phase. Each player now gets one last turn without the supply being replenished. After that, each player’s final score is determined. The player with the most points is the best captain and wins Space Bureau!
My opinion on Space Bureau?
Space Bureau is a fairly simple family game. It is easy to learn and the very clear iconography also ensures that everything is very straightforward. The back of the rulebook also contains a nice overview of the different icons used. Don’t be put off by the thickness of the rulebook (24 pages): it contains lots of pictures and a very detailed overview of a game turn.
In the game itself, you need to think at the beginning about which actions you definitely want to perform in the future. This determines which agents you place where in order to get to where you want to go with the connectors. And that also makes it a fun puzzle game. You have to work with what you have. In other words, you have to make do with the agents you have available at that moment. So you have to try to keep as many options open as possible in your spaceship to get to the actions you want. Not so easy. Sometimes you have to postpone an action you want to do until a later turn because you simply don’t have the right agents to get there at that moment.
Personally, I find the Space Bureau board a bit exaggerated. What you do there is move around and collect some bonuses. But that board is actually ridiculously large in relation to the rest of the game and in relation to what it is used for. But then again, you can’t call the game “Space Bureau” if that space bureau is just an insignificant little office. So the title doesn’t quite cover it and could have been better. The artwork of the bureau is also nothing to write home about, while the agents and planets are nicely drawn.
The most important things you can score points with in the game do not take place in the space bureau, but in the universe. Dropping off agents on planets earns you points. Collecting samples earns you points. Specific sets of samples earn you extra points at the end of the game. This is where you can really make a difference compared to your fellow players, so think carefully about which samples you collect, because your storage capacity is not infinite. The game has enough depth to make you think hard from time to time. Especially towards the end, when you can calculate how many turns you have left and what you want to achieve in them. In summary, Space Bureau is a simple puzzle game that requires a bit of planning.