Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: Alexander Kneepkens
Uitgever:  Jolly Dutch Productions
Jaar: 2025

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor Bordspelwereld.nl.

 

In Tectonic Tribes leid je een stam die zich wil vestigen in een landschap dat constant verandert door verschuivende tektonische platen. Je probeert er voor te zorgen dat jouw stam de meerderheid over andere stammen heeft in verschillende leefgebieden op Aarde. Kan jij de grootste tentenkampen bouwen rond bepaalde waardevolle gebieden? Dan heb jij de overhand en win je Tectonic Tribes!

Het wetenschappelijke fenomeen dat de geografische ligging van continenten, oceanen, gebergten en andere structuren op Aarde verklaart, heet (platen)tektoniek. Tektoniek bepaalt ook waar er op Aarde aardbevingen en vulkanisme voorkomen. De tektonische platen, ook wel aardplaten genoemd, bewegen onafhankelijk van elkaar over de onderliggende vloeibare kern van de Aarde. In Tectonic Tribes wordt ook de aanwezigheid van bepaalde stammen in specifieke gebieden beïnvloed door deze platentektoniek.

Aan het begin van Tectonic Tribes kiest elke speler welke stam hij zal leiden en krijgt daarvan de bijhorende stamkaarten. De set stamkaarten is voor iedereen gelijk. Op de stamkaarten staan 6 vakjes met gras of tenten in je spelerskleur. Elke speler krijgt ook een aantal terreinkaarten, afhankelijk van het aantal spelers. Op elke terreinkaart staan ook 6 vakjes met bos, gras, water, vulkaan of een diamantmijn. Op sommige vakjes staat ook een bonus die extra punten oplevert. Er wordt door alle spelers op 1 centraal speelveld gespeeld. De punten worden pas aan het einde van het spel geteld.

Het spel verloopt over verschillende rondes. Tijdens een ronde zijn alle spelers tegelijk aan de beurt. Een ronde verloopt over 4 stappen:

1. Leg 1 terreinkaart af en speel er 1:
Alle spelers kiezen uit hun hand 1 terreinkaart die ze afleggen op de aflegstapel. Deze kaart verdwijnt uit het spel. Dan kiezen ze uit hun hand 1 terreinkaart die ze willen spelen en leggen deze gesloten voor zich neer. Wanneer alle spelers een kaart gekozen hebben, worden alle kaarten tegelijk open gedraaid.

2. Bepaal de speelvolgorde:
Op elke terreinkaart staat een uniek cijfer in de hoek. De speler met het hoogste cijfer mag als eerste zijn kaart in het speelveld leggen.

3. Leg je gekozen terreinkaart of een stamkaart in het speelveld:
De speler met het hoogste cijfer legt zijn terreinkaart als eerste in het speelveld volgens de plaatsingsregels. In plaats van zijn terreinkaart mag de speler er ook voor kiezen om één van zijn stamkaarten aan te leggen volgens dezelfde plaatsingsregels. Legt een speler één van zijn stamkaarten, dan mag hij zijn gekozen terreinkaart op de aflegstapel leggen of mag hij de terreinkaart van een andere speler die nog niet aan de beurt was, op de aflegstapel leggen en zijn eigen terreinkaart aan diezelfde speler geven.

4. kaarten doorgeven:
Nadat iedereen zijn kaart gespeeld heeft, geven alle spelers de rest van hun handkaarten door naar de speler links van hen. Dan ga je opnieuw verder met stap 1. Deze stappen worden herhaald tot het einde van het spel.

Tectonic Tribes kan (in de basisversie) op 2 manieren eindigen: wanneer iedereen zijn hand voor de 2e keer heeft leeggespeeld of wanneer iemand zijn 5e stamkaart heeft gespeeld. Maak wel de huidige ronde nog verder af. Na de laatste ronde worden de punten van alle spelers geteld. Hiervoor wordt rond elk terrein gekeken welke speler de meeste aangrenzende tenten heeft. De speler met de meeste tenten rond een bepaald terrein krijgt 1 punt per vakje in dit terrein (eventueel aangevuld met bonussen). Let wel: is er een gelijke stand rond een bepaald gebied, dan krijgt niemand punten voor dit gebied. De speler met de meeste punten wint Tectonic Tribes!

Mijn mening over Tectonic Tribes?

Het spelmechanisme van Tectonic Tribes is op zich wel goed en er is veel interactie tussen de spelers. Maar deze interactie bestaat veelal uit dwarszitten. Ik ken niet zoveel spellen waarin je iemand zó hard en veel kan dwarszitten. Je kan een kaart op de aflegstapel leggen die interessant zou kunnen zijn voor iemand anders, maar niet voor jou, zodat die kaart uit het spel verdwijnt. Je kan een kaart met een hoog of laag nummer spelen om zo een beetje te bepalen of je als eerste of als laatste kan aanleggen. Je kan een tentkaart spelen en er voor zorgen dat iemand anders zijn gekozen kaart niet kan spelen omdat jij die dan aflegt. Je kan zaken blokkeren in jouw voordeel of in iemand anders zijn nadeel. Kortom, er zijn heel veel dingen die je kan doen. En toch speelt Tectonic Tribes eigenlijk gewoonweg saai. Drie kwart van het spel doe je maar wat omdat je geen idee hebt wie welke kant op wil. Het is ook heel moeilijk om te bepalen met welke kaarten je tegenstander iets kan doen en met welke kaarten niet. Pas in het laatste kwart wordt het een beetje interessanter omdat het spel dan in zijn definitieve plooi komt.

In de standaard versie van Tectonic Tribes eindigt het spel wanneer je je hand voor een tweede keer leeg speelt of wanneer iemand zijn laatste tentkaart heeft gespeeld (de ronde wordt dan nog wel afgemaakt). In de geavanceerde versie eindigt het spel wanneer je je hand voor de derde keer leeg speelt en kan het spel niet eindigen omdat iemand zijn laatste tentkaart speelde. Voor ons is het duidelijk dat deze “standaard” en “geavanceerde” versies zouden moeten worden omgewisseld. Het is veel moeilijker om gelijke tred te moeten houden met je medespelers zodat niet 1 iemand al zijn tentkaarten heeft gespeeld terwijl andere spelers nog 2 of 3 kaarten over hebben. De geavanceerde versie zou dus de versie moeten zijn waarbij het spel stopt met het spelen van de vijfde tentkaart, en niet de standaard versie.

Verder is het ook zo dat, wanneer er bij een bepaald gebied evenveel tenten staan van verschillende spelers en dus meerdere spelers de meerderheid hebben, er niemand punten krijgt voor dat gebied. Ook dat lijkt ons geen goed gegeven voor een aangename puntenverdeling. Het zou veeleer logisch zijn dat, bij een gelijk aantal tenten, beide spelers bijvoorbeeld de helft van de punten zouden krijgen. Afgerond naar boven of beneden dat laat ik in het midden. Het zou in elk geval een boeiendere puntenverdeling opleveren. Uiteraard kan je deze zelfbepaalde regels gerust toepassen als je dat op voorhand met je medespelers overeenkomt.

Tectonic Tribes is een tegellegspel uit de Jolly Dutch reeks die 6x per jaar in kleine doosjes verschijnt. Deze spellen lijken, bij het lezen van de spelregels, altijd wel interessant in elkaar te steken. Maar toch blijf ik tegenwoordig heel vaak op mijn honger zitten na het spelen ervan. Het overkwam mij ook bij Roaring River, een ander spel uit deze Jolly Dutch reeks (review Roaring River). Ik vind dat Tectonic Tribes veel minder boeiend speelt dan je op het eerste zicht zou verwachten en dat is jammer. Hetzelfde mechanisme van kaarten leggen met vakjes die gedeeltelijk moeten overlappen, heb je ook bij Honshu en Nimalia, 2 spellen die ik wel kan waarderen, dus aan dat mechanisme ligt het niet. Kort samengevat: sommige mensen gaan dit een fijn spel vinden, want het mechanisme is op zich wel goed. Op zich ook leuk dat het in een klein doosje zit. Eens plagen hier en daar vind ik prima in een spel, maar bij Tectonic Tribes is de pestfactor voor mij te groot en overheersend om het echt leuk en boeiend te vinden.

Tectonic Tribes

Players: 2-5
Time: 30 minutes
Age: 8+
Author: Alexander Kneepkens
Publisher:  Jolly Dutch Productions
Year: 2025

This is a republication of a review that I wrote for Bordspelwereld.nl.

 

In Tectonic Tribes, you lead a tribe that wants to settle in a landscape that is constantly changing due to shifting tectonic plates. You try to ensure that your tribe has the majority over other tribes in different habitats on Earth. Can you build the largest tent camps around certain valuable areas? Then you will have the upper hand and win Tectonic Tribes!

The scientific phenomenon that explains the geographical location of continents, oceans, mountains and other structures on Earth is called (plate) tectonics. Tectonics also determines where earthquakes and volcanism occur on Earth. The tectonic plates, also known as Earth plates, move independently of each other over the underlying liquid core of the Earth. In Tectonic Tribes, the presence of certain tribes in specific areas is also influenced by these plate tectonics.

At the start of Tectonic Tribes, each player chooses which tribe to lead and receives the corresponding tribe cards. The set of tribe cards is the same for everyone. The tribe cards have 6 squares with grass or tents in your player colour. Each player also receives a number of terrain cards, depending on the number of players. Each terrain card also has 6 squares with forest, grass, water, volcano or a diamond mine. Some squares also have a bonus that earns extra points. All players play on 1 central playing area. The points are counted at the end of the game.

The game is played over several rounds. During a round, all players take their turn at the same time. A round consists of 4 steps:

1. Discard 1 terrain card and play 1:
All players choose 1 terrain card from their hand and discard it to the discard pile. This card is removed from the game. Then they choose 1 terrain card from their hand that they want to play and place it face down in front of them. When all players have chosen a card, all cards are turned over simultaneously.

2. Determine the playing order:
Each terrain card has a unique number in the corner. The player with the highest number may place their card in the playing area first.

3. Place your chosen terrain card or a tribe card in the playing area:
The player with the highest number places their terrain card in the playing area first, according to the placement rules. Instead of their terrain card, the player may also choose to place one of their tribe cards according to the same placement rules. If a player places one of their tribe cards, they may place their chosen terrain card on the discard pile or place the terrain card of another player who has not yet had their turn on the discard pile and give their own terrain card to that same player.

4. Passing cards:
After everyone has played their card, all players pass the rest of their hand cards to the player on their left. Then you continue with step 1 again. These steps are repeated until the end of the game.

Tectonic Tribes (in the basic version) can end in two ways: when everyone has emptied their hand for the second time or when someone has played their fifth tribe card. Be sure to finish the current round. After the last round, the points of all players are counted. To do this, look at each terrain to see which player has the most adjacent tents. The player with the most tents around a particular terrain receives 1 point per square in this terrain (possibly supplemented with bonuses). Please note: if there is a tie around a particular area, no one receives points for this area. The player with the most points wins Tectonic Tribes!

My opinion on Tectonic Tribes?

The game mechanics of Tectonic Tribes are good in themselves and there is a lot of interaction between the players. But this interaction mostly consists of thwarting each other. I don’t know many games in which you can thwart someone so much and so hard. You can place a card on the discard pile that might be interesting for someone else, but not for you, so that that card disappears from the game. You can play a card with a high or low number to determine whether you can play first or last. You can play a tent card and prevent someone else from playing their chosen card because you discard it. You can block things to your advantage or to someone else’s disadvantage. In short, there are many things you can do. And yet Tectonic Tribes is actually quite boring to play. For three quarters of the game, you just do whatever because you have no idea who wants to go which way. It is also very difficult to determine which cards your opponent can do something with and which cards they cannot. Only in the last quarter it becomes a little more interesting because the game then comes into the final phase.

In the standard version of Tectonic Tribes, the game ends when you empty your hand for the second time or when someone has played their last tent card (the round is then still completed). In the advanced version, the game ends when you empty your hand for the third time and the game cannot end because someone played their last tent card. For us, it is clear that these ‘standard’ and ‘advanced’ versions should be swapped. It is much more difficult to keep pace with your fellow players so that one person has not played all their tent cards while other players still have two or three cards left. The advanced version should therefore be the version in which the game ends when the fifth tent card is played, and not the standard version.

Furthermore, when there are an equal number of tents from different players in a particular area and therefore several players have the majority, no one gets points for that area. We do not consider this to be a good way of distributing points. It would be more logical for both players to receive half of the points when there is an equal number of tents. I will leave it up to you to decide whether to round up or down. In any case, it would result in a more interesting distribution of points. Of course, you can apply these self-determined rules if you agree on them with your fellow players in advance.

Tectonic Tribes is a tile-laying game in the Jolly Dutch series, which is released six times a year in small boxes. When reading the rules, these games always seem to be interestingly designed. However, I often find myself left wanting more after playing them. This also happened to me with Roaring River, another game from this Jolly Dutch series (review Roaring River). I find that Tectonic Tribes is much less exciting to play than you would expect at first glance, which is a shame. The same mechanism of placing cards with squares that must partially overlap is also found in Honshu and Nimalia, two games that I do appreciate, so it’s not the mechanism itself. In short: some people will like this game because the mechanism itself is good. It’s also nice that it comes in a small box. I don’t mind a bit of teasing here and there in a game, but in Tectonic Tribes, the thwarting factor is too big and overwhelming for me to really enjoy it.