Aantal spelers: 2-4
Speelduur: 45-60 minuten
Leeftijd: 13+
Auteur: Vital Lacerda
Uitgever: Eagle Gryphon Games
Jaar: 2015

Kunsthandelaren en museumdirecteuren hebben een drukke baan. Hoe ik dat weet? Nou, na het spelen van The Gallerist leer je alle taken van een kunsthandelaar of museumdirecteur. En dat zijn een hoop taken. Het is ook niet voor niets dat beroemde spellenontwerper Vital Lacerda dit onderwerp heeft aangepakt…
In The Gallerist probeer je bezoekers naar je museum te lokken, kunstwerken te kopen en verkopen, aanzien van kunstenaars vergroten, contracten te tekenen, veilingen te bezoeken, assistenten in te huren en onbekende kunstenaars ontdekken. Een kunsthandelaar kent geen vrije tijd.

 Opzetten van het spel en componenten

Met zoveel acties zijn er uiteraard veel onderdelen, maar totaal gezien is het niet bijzonder veel voor een expertspel. Een goed gevuld hoofdbord en een overzichtelijk spelersbord. Dit is dan ook een van de lichtere werken van Vital Lacerda, maar alsnog een serieus expertspel.

Na het inrichten van het hoofdbord met kunstenaars, kunstwerken, handtekeningen, beroemdheidstokens, contracten, kaartjes en bezoekers kan je beginnen met je spelersbord. Je spelersbord is een museum waarin kunstwerken komen te hangen, een plek voor contracten en assistenten en bijhouden van de waarde van je kunstwerken. Op het hoofdbord staat jouw museum ook afgebeeld en daarin komen de verschillende soorten bezoekers binnenlopen.
De componenten zijn, zoals ik gewend ben van Vital Lacerda spellen, van zeer hoge kwaliteit.

Tegels, tokens en borden zijn van superdik karton. Assistenten van dik hout en er zijn zelfs kunstenaars ezels die beroemde kunstwerken laten zien. Alles past prima in de stevige doos met een simpele maar juiste insert.

Spelontwerper Vital Lacerda werkt vaak samen met vormgever Ian O’Toole. Ian staat niet bekend om zijn schilderachtige fantasiestijl maar is beroemd vanwege zijn talent om (ingewikkelde) acties in een zeer duidelijk symbool te vatten. Zo ook in dit spel, na 2 keer spelen weet je precies welk symbool wat doet en hoef je dat niet meer op te zoeken. Dat is wel eens anders met expertspellen. En er is geen twijfel over hoe een symbool op te vatten, ook lekker.

Hoe speel je het spel

In het midden van het hoofdbord zie je een vierkante plattegrond van een stad waarbij in de 4 uithoeken een museum is getekend. Een museum per speler waarbij het museum op het hoofdbord verwijst naar je eigen spelersbord. Tussen elke 2 musea zijn 2 actievelden, dus in totaal 8 actievelden op het bord. Het gaat in deze review wat ver om alle 8 acties in detail uit te leggen, maar samengevat zijn het deze:
– Een kunstenaar ontdekken: Ontdek een kunstenaar, verdien een bonus en zijn handtekening voor eenmalige korting op de aanschaf van een toekomstig kunstwerk.
– Een kunstwerk kopen: Koop een kunstwerk voor in je museum. De populariteit van de kunstenaar stijgt hiermee en dus wordt het kunstwerk meer waard. Als je het later in het spel verkoopt, maak je dus winst.
– Een contract pakken. Pak een contract om bonussen te krijgen en je hebt een contract nodig om een kunstwerk te verkopen.
– Verkoop een kunstwerk uit je museum. Krijg je opbrengst en je hebt weer geld om uit te geven.
– Promoot een kunstenaar. Betaal invloed en promoot een kunstenaar. Een kunstenaar kan verschillende levels hebben. Hoe hoger het level, hoe meer zijn kunsten waard zijn. Een kunstenaar kan zelfs level 5 (hoogste level) bereiken en wordt dat erg beroemd. Beroemde kunstenaars maken geen nieuwe werken meer, ze zijn binnen.
– Huur een assistent door de kosten in geld te betalen. Assistenten kunnen voor meer acties zorgen, pakken bonussen en doen mee reputatie en veiling acties.
– Pak een reputatietegel. Assistenten kunnen reputatietegels pakken als je aan voorwaarde voldoet. Deze tegels zijn bonussen.
– Doe mee aan veiling. Om mee te doen aan een veiling heb je een assistent nodig. Betaal deelname in geld en zet je assistent op een veilingplek.

Wie het meeste investeert in de veilingen krijgt bij de eindtelling een extra beroemd kunstwerk. Dit levert extra geld op en kan ervoor zorgen dat je meer opdrachten haalt.
Tijdens het spel spelen bezoekers in je museum een grote rol. Meer bezoekers zorgen voor meer geld, promotie van kunstenaars en invloed. Er zijn 3 soorten bezoekers:

– VIP’s. Met VIP’s heb je meer invloedpunten.
– Verzamelaars. Verzamelaars zorgen voor promotie van kunstenaars, maar je mag er maar een beperkt aantal in je museum hebben.
– Investeerders. Investeerders zorgen voor meer geld. Met geld kan je vele dingen doen.

De bezoekers kan je in je museum krijgen door ze te lokken vanaf het centrale plein. Door te betalen met tickets lopen de bezoekers je museum in.
Het einde van het spel gaat in als er de tickets op zijn of als er 2 kunstenaars beroemd zijn geworden (level 5) of als er geen nieuwe bezoekers meer zijn. De puntentelling volgt met veel onderdelen. Uiteindelijk wordt alles omgezet naar geld en 1 munt is 1 punt. Wie de meeste punten heeft wint.

 Solo

De solo modus is heel simpel ontworpen. Je speelt tegen Lacerda zelf, die geen acties doet en alleen maar zijn pion kloksgewijs acties bezet en een assistent achterlaat. Telkens als je een assistent van Lacerda tegenkomt, moet je een ticket van de stapel afleggen. Als alle tickets op zijn, is het afgelopen. Lacerda is dus een soort klok die naar het einde toewerkt en verdient geen punten. Er zijn 3 soorten doelen die je kunt halen als solospeler. Van makkelijk tot expert.

 Wat vind ik van het spel?

 Dit is een van de makkelijkste en toegankelijkste Lacerda spellen. En dat maakt dit ook zo goed. Je hoeft niet dagen lang het regelboek door te lezen en filmpjes te kijken. The Gallerist speelt vlot en natuurlijk. Het is prachtig ontworpen met acties die logisch zijn. Je ziet de kunstwerken je museum ingaan en je bent een echte handelaar. De zeer duidelijke symbolen maken dat elke speler weet wat er moet gebeuren. Is het dan wel een expertspel? Jazeker, je kan uit veel acties kiezen en bij veel acties heb je iets nodig uit een eerdere actie. Je moet vooruit denken. The Gallerist heeft niet voor niets een moeilijkheidscijfer van 4,22 op een schaal van 0-5. Het lijkt makkelijk te beginnen maar al snel loop je er tegenaan dat je iets mist, je had een andere voorgaande actie moeten nemen en nu moet je een andere actie nemen dan je gedacht had. Dit vooruit plannen vind ik erg leuk en de tijd vliegt voorbij. Je zit helemaal in de handelaars wereld. Het is geen lang expertspel, 2 uur voor solo en 2 spelers tot 3,5 uur voor 4 spelers. Een topper met een 9 als cijfer.

 

The Gallerist

Players: 2-4
Time: 45-60 minuten
Age: 13+
Author: Vital Lacerda
Publisher: Eagle Gryphon Games
Year: 2015

Art dealers and museum directors have busy jobs. How do I know that? Well, after playing The Gallerist, you’ll learn all the tasks of an art dealer or museum director. And that’s a lot of work. It’s no wonder that renowned game designer Vital Lacerda tackled this topic…
In The Gallerist, you try to attract visitors to your museum, buy and sell artworks, increase the reputation of artists, sign contracts, attend auctions, hire assistants, and discover unknown artists. An art dealer doesn’t have free time.
Game Setup and Components
With so many actions, there are naturally many components, but overall, it’s not particularly extensive for an expert game. A well-stocked main board and a clear player board are essential. This is one of Vital Lacerda’s lighter works, but still a serious expert game.
After setting up the main board with artists, artworks, signatures, celebrity tokens, contracts, cards, and visitors, you can start building your player board. Your player board is a museum where artworks will be displayed, a place for contracts and assistants, and a place to keep track of the value of your artworks. Your museum is also depicted on the main board, where the various types of visitors will enter.

The components are, as I’ve come to expect from Vital Lacerda games, of very high quality.
Tiles, tokens, and boards are made of super-thick cardboard. Assistants are made of thick wood, and there are even artist’s easels displaying famous artworks. Everything fits perfectly in the sturdy box with a simple but effective insert.

Game designer Vital Lacerda often collaborates with graphic designer Ian O’Toole. Ian isn’t known for his painterly fantasy style, but is renowned for his talent for capturing (complicated) actions in a very clear symbol. This game is no exception; after two plays, you know exactly which symbol does what and you don’t have to look it up again. That’s not always the case with expert games. And there’s no doubt about how to interpret a symbol, which is also nice. How to play the game
In the center of the main board, you see a square map of a city with a museum drawn in each of its four corners. One museum per player, with the museum on the main board referring to your own player board. There are two action spaces between every two museums, for a total of eight action spaces on the board. Explaining all eight actions in detail is beyond the scope of this review, but in summary, they are as follows:
– Discover an artist: Discover an artist, earn a bonus, and their signature for a one-time discount on the purchase of a future artwork.
– Buy an artwork: Buy an artwork for your museum. This increases the artist’s popularity, making the artwork more valuable. If you sell it later in the game, you’ll make a profit.
– Get a contract. Get a contract to receive bonuses, and you need a contract to sell an artwork.
– Sell an artwork from your museum. Earn your proceeds and have more money to spend.
– Promote an artist. Pay influence and promote an artist. An artist can have different levels. The higher the level, the more valuable their art becomes. An artist can even reach level 5 (the highest level) and become very famous. Famous artists no longer create new works; they’re in.
– Hire an assistant by paying the cost in cash. Assistants can perform more actions, receive bonuses, and participate in reputation and auction actions.
– Take a reputation tile. Assistants can take reputation tiles if you meet certain conditions. These tiles are bonuses.
– Participate in an auction. To participate in an auction, you need an assistant. Pay for participation in cash and place your assistant in an auction spot.
Whoever invests the most in the auctions receives an extra famous artwork at the final count. This generates extra money and can lead to more commissions.
During the game, visitors to your museum play a major role. More visitors bring more money, artist promotion, and influence. There are three types of visitors:
– VIPs. VIPs give you more influence points.
– Collectors. Collectors promote artists, but you can only have a limited number of them in your museum.
– Investors. Investors generate more money. Money allows you to do many things.
You can attract visitors to your museum by luring them from the central square. By paying with tickets, visitors enter your museum.
The game ends when all the tickets run out, when two artists become famous (level 5), or when there are no new visitors. Scoring follows with many components. Ultimately, everything is converted into money, and one coin equals one point. The player with the most points wins.
Solo
The solo mode is very simply designed. You play against Lacerda himself, who doesn’t take any actions but simply takes his pawn clockwise, leaving behind an assistant. Each time you encounter one of Lacerda’s assistants, you must discard a ticket from the deck. When all the tickets are gone, it’s over. Lacerda is like a clock working towards the end and doesn’t earn any points. There are three types of goals you can achieve as a solo player, ranging from easy to expert.
What do I think of the game?
This is one of the easiest and most accessible Lacerda games. And that’s what makes it so good. You don’t have to spend days reading the rulebook and watching videos. The Gallerist plays smoothly and naturally. It’s beautifully designed with logical actions. You see the artworks entering your museum, and you’re a real trader. The very clear symbols ensure that every player knows what needs to be done. Is it really an expert game then? Absolutely. You can choose from many actions, and many of them require something from a previous action. You have to think ahead. The Gallerist has a difficulty rating of 4.22 on a scale of 0-5 for good reason. It seems easy to start, but you quickly run into problems: you should have taken a different action beforehand, and now you have to take a different one than you intended. I really enjoy this forward planning, and the time flies by. You’re completely immersed in the world of traders. It’s not a long expert game; it takes 2 hours for solo play and 2 players up to 3.5 hours for 4 players. A top-notch game with a 9.