Aantal spelers: 1-6
Speelduur: 45-120 minuten
Leeftijd: 18+
Auteur: , 
Uitgever:  Awaken Realms
Jaar: 2017

Opgesloten, angstig, intense spanning, overlevingsdrang, drama, honger, moeilijke beslissingen en consequenties aanvaarden. Dit zijn emoties en acties die tijdens een oorlog spelen. Vooral bij burgers, gewone burgers, zoals jij en ik. Dit spel probeert dit bij je thuis te brengen, iets te laten voelen van een oorlog. Je speelt niet een soldaat om te vechten. Nee, je speelt een burger om te overleven. De nacht door te komen en daarna weer een dag, hopelijk…

In oorlog is niet iedereen een soldaat

This War Of Mine is gemaakt aan de hand van een videospel en is gevormd door vele gesprekken en ervaringen van burgers uit Sarajevo die tijdens de oorlog (Bosnie-Servie) gevangen zaten in hun stad. De belegering van Sarajevo (1425 dagen) is de langstdurende belegering van een hoofdstad in de afgelopen 100 jaar. Langer dan Stalingrad dus.

Kortom, dit is een serieus spel. Eerst even wat correcties over de informatie op de doos. Er staat 1-6 spelers. Dat zou best kunnen, maar vrijwel iedereen speelt dit spel solo. De duur staat op 45-120 minuten. Je kan het spel spelen met normale scenario en met korte scenario. Het normale scenario duurt zeker 3 uur. De korte duurt 45-100 minuten. De leeftijdsindicatie van 18+ klopt wel.

Na een behoorlijke opzet van spel onderdelen heb je een speelbord vol met kaarten en enkele voorwerpen. Het speelbord is een huis waarin je met 3 karakters woont. Het huis is vervallen en veel kamers zijn door dichte deuren en bergen puin niet bereikbaar. Er zitten ook gaten in de muren wat niet handig is als het buiten vriest.
Het spel duurt 7 dagen en nachten en dat moet je zien te overleven. De indeling van een dag begint met een event (niet positief) met daarna de dag acties, schemering fase, avond, nacht en ochtendgloren. De dag acties bestaan uit het huis onderzoeken, uitvindingen doen, apparaten installeren en soms nieuwe karakters vinden. De schemering fase is drinken en eten, de avond is buiten in het donker op pad gaan om spullen te vinden en andere mensen te ontmoeten. In de nacht kunnen vijanden en bendes langskomen. Ochtendgloren is tot rust komen en voorbereiding tot de volgende dag. Vrijwel alles wordt gestuurd met kaarten van verschillende stapels.

Er zit een Book of Scripts in de doos. Dit is een boek met korte stukjes tekst die tijdens het spel naar voren komen via kaarten. Vaak staat er op kaarten een cijfer dat je moet opzoeken in het boek. Je leest een stukje en neemt een besluit. Dan lees je weer een ander stukje in het boek en voer je de opdracht uit.
Het boek bestaat uit 1947 tekst fragmenten. Tijdens een compleet spel lees je er 20 tot 30 stuks. Ook al heb je het vaak gespeeld, je zal altijd nieuwe tekst tegenkomen. Hier komt ook de 18+ leeftijd om de hoek kijken.
Situaties uit de oorlog komen op je af: laat je een luguber persoon binnen? Zijn de buren ziek en besmettelijk? We hebben geen eten meer, wat gaan we nu eten? Buiten roept een kind om hulp terwijl er vijanden in de straat lopen, gaan we naar buiten? Niet makkelijk, en hiermee slurpt het spel je op, je wordt meegezogen in een andere wereld.
Naast de verhalen moet je constant zorgen voor genoeg eten, drinken en warmte (het is erg koud in de nacht). Telkens als je denkt dat je het niet gaat halen, komt er toch weer een idee of mogelijkheid om nog een dag verder te komen.

Je start met 3 karakters die om beurten een of meerdere acties nemen. Die acties worden beperkt als karakter ziek, gewond, moe, hongerig of depressief is. Uiteindelijk moet een van de karakters het einde halen in een normaal spel. Bij het korte spel zijn er andere voorwaarden.

Minpunt is wel de handleiding, die is er nauwelijks. De handleiding is beknopt samengevat in een Journal. Maar je zal vaak de volledige regels willen lezen. Deze regels zitten tussendoor in het Book of Scripts geprint en moet je dus zoeken (dit staat in Journal aangegeven). Niet de beste manier als je het mij vraagt, maar gelukkig staan er online wel volledige handleidingen klaar.

Na een aantal uur spelen zit ik vol met verhalen en spanning of mijn karakters het overleven. Je kijkt weer op de klok en ziet verschrikt dat het een paar uur later is geworden. Als een spel je zo meeneemt naar een andere wereld, de tijd laat vliegen, dan kan het niet anders dan een echte topper zijn. Dit krijgt van mij dan ook een 9.

 

This war of mine

Players: 1-6
Time: 45-120 minutes
Age: 18+
Author: , 
Publisher:  Awaken Realms
Year: 2017

Trapped, fearful, intense tension, the will to survive, drama, hunger, difficult decisions, and accepting consequences. These are the emotions and actions that come into play during a war. Especially for civilians, ordinary citizens like you and me. This game tries to bring this home, to let you experience something of war. You don’t play a soldier to fight. No, you play a civilian to survive. To get through the night and then another day, hopefully…
In war, not everyone is a soldier.

This War of Mine is based on a video game and is shaped by the many conversations and experiences of Sarajevo citizens who were trapped in their city during the Bosnia-Serbia war. The siege of Sarajevo (1425 days) is the longest siege of a capital city in the past 100 years. Longer than Stalingrad, in other words.
In short, this is a serious game. First, a few corrections about the information on the box. It says 1-6 players. That might be possible, but almost everyone plays this game solo. The game lasts 45-120 minutes. You can play the game with a standard scenario or a short scenario. The standard scenario takes at least 3 hours. The short one takes 45-100 minutes. The age rating of 18+ is accurate.

After a thorough setup of the game components, you have a game board full of cards and a few items. The game board is a house where you live with three characters. The house is dilapidated, and many rooms are inaccessible due to locked doors and piles of rubble. There are also holes in the walls, which isn’t ideal when it’s freezing outside.
The game lasts seven days and nights, and you have to survive. Each day begins with an event (not a positive one), followed by daytime activities: twilight, evening, night, and dawn. The daytime activities consist of exploring the house, creating inventions, installing appliances, and sometimes finding new characters. The twilight phase involves drinking and eating, while the evening involves venturing outside in the dark to find items and meet other people. Enemies and gangs can appear during the night. Dawn is about unwinding and preparing for the next day. Almost everything is controlled by cards from different decks.

The box contains a Book of Scripts. This is a book with short text fragments that appear during the game via cards. Cards often have a number on them that you have to find in the book. You read one fragment and make a decision. Then you read another fragment in the book and complete the task.

The book contains 1,947 text fragments. During a full game, you’ll read 20 to 30 of them. Even if you’ve played it many times, you’ll always encounter new text. This is also where the 18+ age requirement comes into play.
Situations from the wartime period confront you: should you let a sinister figure in? Are the neighbors sick and contagious? We’re out of food, what are we going to eat now? Outside, a child calls for help while enemies are walking in the street. Should we go outside? It’s not easy, and the game absorbs you, drawing you into another world.

Besides the stories, you must constantly ensure you have enough food, drink, and warmth (it’s very cold at night). Every time you think you’re not going to make it, another idea or opportunity pops up to get you another day.
You start with three characters who take turns taking one or more actions. These actions are limited if a character is sick, injured, tired, hungry, or depressed. Ultimately, one of the characters must reach the end of a normal game. In the short game, there are different requirements.

A downside is the manual, which is practically nonexistent. The manual is summarized briefly in a Journal. But you’ll often want to read the full rules. These rules are printed in the Book of Scripts, so you have to search for them (this is indicated in the Journal). Not the best way, if you ask me, but luckily there are complete manuals available online.
After a few hours of playing, I’m filled with stories and the suspense of whether my characters will survive. I glance at the clock again and see, startled, that it’s been a few hours. When a game transports you to another world like this, makes time fly by, it has to be a true gem. This gets a 9 from me.