Aantal spelers: 1
Speelduur: 25 minuten
Leeftijd: Vanaf 13 jaar
Auteur: Friedemann Friese
Uitgever: 999 Games
Jaar: 2011
Nee Robinson, niet zo! Nee, stop!
Dit is wat ik gok dat Vrijdag gezegd zou hebben als Robinson Crusoe weer eens faalt bij een heel eenvoudige hindernis. Je kent het verhaal van Robinson waarschijnlijk wel. Hij strandt op een eiland en probeert te overleven samen met zijn nieuwe vriend Vrijdag. Dat is exact wat je tijdens dit spel gaat doen.
Spelverloop
Tijdens dit solo spel ga je aan de slag om bepaalde hindernissen te verslaan met je eigen wapens. Je trekt namelijk 2 hindernissen waaruit je er eentje kiest. Op de hindernissen kaart staat hoeveel wapenkaarten je gratis mag spelen om deze hindernis te overwinnen en hoeveel punten je nodig hebt om dit gevaarte te overwinnen. Dit betekent dat je dit aantal kaarten een voor een van je gesloten deck mag omdraaien in de hoop dat je het haalt. Lukt het je na dit aantal kaarten niet om aan het aantal punten te geraken, dan mag je levenspunten afgeven om extra kaarten om te draaien. Maar pas op, je hebt geen oneindig aantal levenspunten!
Je kan ook besluiten om de hindernis te laten passeren, in dat geval betaal je het verschil in punten tussen je openliggende wapenkaarten en de punten die je nodig hebt met je levens. Wat je nu mag doen is kaarten verwijderen met een maximale kost van het verschil dat je net betaald hebt. Zo kan je jouw deck kaarten gaan verkleinen of verbeteren door de slechte kaarten af te kopen.
De hindernissen die je overwint komen bij je wapenkaarten terecht want op deze hindernissen staan ook steeds bepaalde wapenpunten of eigenschappen die je kunnen helpen om toekomstige gevaren te overwinnen. Als je door je stapel wapens bent plaats je een leeftijd kaart bij in deze stapel. Sommige van deze kaarten maken je deck beter, sommige maken ze heel wat slechter.
Je probeert in drie fases (groen, oranje en rood) de hindernissen te overwinnen zodat je nadien de 2 piraten kan verslagen. De piraten komen pas als je de laatste (rode) fase hebt overwonnen. Als het je lukt de piraten te verslaan, heb je het spel gewonnen.
Versla de piraten voordat al je leeftijd kaarten op zijn en voordat je al jouw levens kwijt bent.
Spelmechanisme
Je probeert je wapendeck uit te bouwen (“deckbuilding”) om zo de moeilijker wordende hindernissen te overwinnen. In het begin is je deck namelijk zwak en je wordt steeds beter om zo uiteindelijk de piraten te verslagen. Verder is het ook een “push your luck” spel, want je draait kaarten om en hoopt dat die ene extra kaart je zal helpen het gevaar te verdrijven. In mijn geval betekent dit dat je zo veer je geluk op de proef blijft stellen dat je eindigt met te weinig levens, helaas. 😉
Mijn bescheiden mening
Vrijdag is een fijne solo deck builder waarbij je jezelf en je deck probeert te pushen om toch maar het volgende gevaar te passeren. Ik ben duidelijk nog niet ervaren in het spel, maar heb me er zeker mee geamuseerd. Deck-building is een van mijn favoriete mechanismes en dit geeft het spel meteen ook meer krediet bij mij. De tekenstijl is niet helemaal mijn smaak, maar het maakt alles een beetje “silly” wat erg goed past bij hoe dit spel speelt. Je kan heel vlot bepaalde gevaren overwinnen, maar net zo goed heel hard verliezen bij een heel eenvoudige hindernis. Maak de juiste beslissingen en wordt de held van het eiland door de piraten te verslaan.
Wat maakt Vrijdag zo sterk?
- Solospel: komt vlotjes op tafel zonder te moeten zoeken naar medespelers.
- Snel: Het spel speelt heel erg snel en kan perfect als pauze gespeeld worden tijdens het werken.
- Weinig set-up: Er is geen groot spelersbord en er zijn niet zo veel zaken die je moeten klaarzetten voor het spel kan beginnen. Je bent snel gestart.
- Eenvoudig te leren: Het spel speelt erg intuïtief en heeft weinig uitleg nodig, al is het niet eenvoudig om het spel te winnen.
Is het alleen maar positief?
Zoals ik al zei spreekt de tekenstijl me helemaal niet aan en dit is dan ook de reden dat ik zo lang gewacht heb om dit spel eens uit te proberen. Een ander minpuntje is dat het soms een beetje te veel op geluk gebaseerd is waardoor het soms erg snel gedaan kan zijn (zowel met een positief als met een negatief eindresultaat). Vrijdag is een spel dat wat mij betreft goed werkt, maar dat me niet aanspreekt om heel vaak te spelen.
Conclusie
Ondanks de stijl vond ik het een fijne ervaring. Het spel speelt vlot weg en het deckbuilding mechanisme past goed bij het spel, maar toch voelde het voor mij niet als een spel dat ik heel erg vaak op tafel zal brengen. Ik ga het zeker nog spelen (het is absoluut geen spel dat meteen de collectie uit moet), maar naar mijn gevoel heb ik enkele solo spellen die ik liever op tafel breng. Zeker niet slecht, maar ook niet een spel om elke dag op tafel te leggen. Na dit in rekening te hebben gebracht kom ik voor mezelf op een score van 6.5/10.
Friday
Players: 1
Time: 25 minutes
Age: 13+
Author: Friedemann Friese
Publisher: Rio Grande Games
Year: 2011
No, Robinson, not like that! No, stop!
This is what I’m guessing Friday would have said if Robinson Crusoe had yet again failed at a very simple obstacle. You probably know the story of Robinson Crusoe. He’s stranded on an island and tries to survive with his new friend Friday. That’s exactly what you’ll be doing in this game.
Gameplay
During this solo game, you’ll work to overcome certain obstacles with your own weapons. You draw two obstacles from which you choose one. The obstacle card indicates how many weapon cards you can play for free to overcome it and how many points you need to win. This means you can turn over this number of cards from your face-down deck one by one, hoping to overcome it. If you don’t reach the required number of points after this number of cards, you can spend life points to turn over additional cards. But beware, you don’t have an infinite number of life points!
You can also decide to let the obstacle pass, in which case you pay the difference in points between your face-up weapon cards and the points you need with your lives. What you can do now is discard cards with a maximum cost equal to the difference you just paid. This allows you to reduce or improve your deck by buying off the bad cards. The obstacles you overcome are added to your weapon cards, as these obstacles also contain certain weapon points or abilities that can help you overcome future dangers. When you run out of weapons, add an age card to this pile. Some of these cards make your deck better, some make it much worse.
You try to overcome the obstacles in three phases (green, orange, and red) so that you can then defeat the two pirates. The pirates only appear after you have conquered the final (red) phase. If you succeed in defeating the pirates, you win the game.
Defeat the pirates before all your age cards run out and before you lose all your lives.
Game Mechanics
You try to build your weapon deck (“deckbuilding”) to overcome the increasingly difficult obstacles. Initially, your deck is weak, and you gradually improve to eventually defeat the pirates. It’s also a “push your luck” game, because you turn over cards and hope that one extra card will help you drive away the threat. In my case, this means you keep pushing your luck so hard that you end up with too few lives, unfortunately. 😉
My Humble Opinion
Friday is a great solo deck builder where you try to push yourself and your deck to overcome the next danger. I’m clearly not experienced with the game yet, but I certainly had a lot of fun with it. Deck-building is one of my favorite mechanics, and it immediately gives the game more credibility. The art style isn’t entirely to my liking, but it makes everything a bit “silly,” which suits the gameplay very well. You can overcome certain dangers with ease, but just as easily lose terribly at a simple obstacle. Make the right decisions and become the island’s hero by defeating the pirates.
What makes Friday so strong?
- Solo play: Plays smoothly without having to search for other players.
- Fast: The game plays very quickly and is perfect for taking a break from work.
- Minimal setup: There’s no large player board and not many things to set up before the game can begin. You’ll be up and running quickly.
- Easy to learn: The game plays very intuitively and requires little explanation, although winning isn’t easy.
Is it all just positive?
As I said, the art style doesn’t appeal to me at all, which is why I waited so long to try this game. Another downside is that it’s sometimes a bit too luck-based, which can make things over very quickly (with both positive and negative outcomes). Friday is a game that works well for me, but it doesn’t appeal to me to play very often.
Conclusion
Despite the style, I enjoyed the experience. The game plays smoothly and the deckbuilding mechanics are a good fit, but it didn’t feel like a game I’d bring to the table very often. I’ll definitely play it again (it’s definitely not a game I need to leave my collection), but I feel like I have a few solo games I’d rather play. Certainly not bad, but also not a game to play every day. After taking this into account, I give myself a score of 6.5/10.

