Aantal spelers: 1-4
Speelduur: 30 minuten
Leeftijd: 8+
Auteur: Maxime Demeyere
Uitgever: Alderac Entertainment Group
Jaar: 2023


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Wafels! Wie lust ze niet? Een rustige zondagmorgen, tijd voor een extra uitgebreid ontbijt. Er zijn heerlijke wafels en naar wens kun je ze helemaal afmaken met slagroom, fruit en siroop.
In Waffle Time probeer je de meest complete wafel te maken door deze zó te beleggen met ingrediënten dat het je punten oplevert.
Loopt het water je al in de mond? Heb je al zin in wafels? Of een potje Waffle Time?
In deze review lees je of Waffle Time net zo lekker speelt als hij eruit ziet.
Eerste indruk
De doos van Waffle Time heeft het standaard vierkante formaat en past dus perfect in de (kallax)kast, toch wel een klein voordeel. 🙂
De vormgeving aan de buitenkant van de doos ziet er smakelijk en veelbelovend uit. In de doos vinden we allerlei onderdelen van stevig karton; wafels, fruit, boter, slagroom en een rood geruit tafelkleed.
Daarnaast vinden we ook nog mooie siroopdruppels, houten speelstukken én een blokje scoreformulieren. Het geheel ziet er net zo smakelijk uit als de buitenkant van de doos.
De handleiding lijkt duidelijk en beslaat slechts enkele pagina’s. Achter in de handleiding vind je nog een verduidelijking van alle doelkaarten.
Al met al ziet het geheel er veelbelovend uit.
Hoe wordt Waffle Time gespeeld?
In het midden van de tafel ligt het rood-geruite tafelkleed. Dit is het aanbod, hierop liggen 9 verschillende ingrediënten.
Dit tafelkleed heeft aan de zijkanten uitsparingen waarin de spelers-volgorde-kaarten geplaatst worden.
Daarnaast worden op tafel willekeurig 8 doelkaarten geplaatst; 5 fruit-doelkaarten, voor elke fruitsoort één en 3 siroop of algemene- doelkaarten.
Elke speler krijgt een wafel en een startkaart. Op deze statkaart staat afgebeeld hoe de wafel moet worden ingericht. Zodat er een begin is gemaakt aan de decoratie van de wafel.
Wanneer alle spelers hun wafel hebben gedecoreerd op de wijze zoals de startkaart aangaf, draaien ze hun startkaart om, naar de siroopfles zijde en wordt deze fles gevuld met 6 druppels siroop.
Eigenlijk geeft de opzet van het spel al heel veel weg over het doel van het spel; fruit, slagroom en siroop verzamelen om op je wafel te plaatsen en zo doelen voltooien.
Aan het eind van het spel kun je op de volgende manieren punten verdienen;
1 punt voor elk stuk fruit met siroop op je wafel
3 punten voor elk stuk fruit met siroop op je wafel dat zich op een toef slagroom bevindt.
2 punten per klont boter op je wafel.
Punten voor de voltooide doelkaarten.
Én 2 bonuspunten als de siroopfles geen siroop meer bevat aan het einde van het spel.
Hoe gaat dat verzamelen en plaatsen in zijn werk?
Het tafelkleed is het aanbod waaruit gekozen kan worden. In de eerste ronde is de spelersvolgorde willekeurig bepaald. De eerste speler zet zijn speelstuk in één van de uitsparingen rondom het tafelkleed.
Uiteraard mag dit niet daar waar de uitsparingen geblokkeerd zijn.
De speler neemt nu de 2 ingrediënten uit de voorraad die overeenkomen met de twee ingrediënt-tegels die het dichts bij zijn pion liggen, in een rechte lijn gezien.
Deze uitleg klinkt een beetje krom, maar is eigenlijk heel duidelijk, op bovenstaande foto pakt de speler die met geel speelt dus 2 bananen.
Deze 2 ingrediënten moeten nu op de wafel geplaatst worden, waarbij de volgende 2 simpele regels gelden;
– De 2 ingrediënten moeten op 2 orthogonaal aangrenzende ruimtes geplaatst worden.
– Slagroom mag alleen op een lege plek geplaatst worden.
Nadat de speler zijn ingrediënten op zijn wafel heeft geplaatst kijkt hij of hij één of meerdere doelen voltooid heeft.
Bij het voltooien van fruitdoelen, mag de speler siroop op het aangegeven fruit plaatsen.
Siroop komt uit de eigen siroopfles. Wanneer een speler niet genoeg siroop heeft, plaatst hij alleen de siroop die hij heeft.
Patronen mogen overlappen en/of gedraaid worden. Er mogen meerdere doelen in één beurt voltooid worden.
Daarna wordt gekeken of er siroop- of algemene doelkaarten voltooid zijn.
Siroop- en algemene doelkaarten leveren altijd punten op wanneer ze voltooid zijn. Maar de eerste speler die zo’n doel voltooid krijgt een extraatje, namelijk een klontje boter. Die hij nu op zijn wafel mag plaatsen.
Boter mag alleen op een lege plek geplaatst worden.
Wanneer alle spelers aan de beurt zijn geweest is het tijd om de tafel op te ruimen.
De speelstukken worden één voor één op de spelers-volgorde-kaart geplaatst. De pion die, met de klok mee, het meest dicht bij de kaart staat komt op 1, de volgende op 2, etc.
Hiermee wordt de volgorde van de volgende ronde bepaald, daarnaast krijgen de spelers die de volgende ronde niet als eerst mogen beginnen ook siroop (het aantal staat aangegeven op de spelers-volgorde-kaart).
Nu verplaatst de kaart één ruimte met de klok mee.
Bij een 1- of 2 speler spel wordt ook de extra blokkade-kaart één ruimte opgeschoven.
Kijk nu naar de vork op de kaart en draai de drie ingrediënten in de lijn van de vorm om naar de andere kant, zodat het aanbod (iets) veranderd.
Nu 8 rondes is het spel afgelopen. (De kaart heeft dan een gehele ronde rondom het tafelkleed gemaakt)
Dan worden de punten geteld zoals hierboven aangegeven. De speler met de meeste punten wint.
Solo-modus
De solo-modus van Waffle Time speelt bijna precies hetzelfde als het spel met meer spelers, met 2 kleine aanpassingen;
– Omdat er geen startspeler is, wordt er bepaald of je deze ronde wel of geen siroop krijgt door middel van de positie van je speelstuk. Staat jouw speelstuk vóór de blokkeer-tegel (gezien vanaf de spelers-volgorde-tegel), dan ben je de volgende ronde ‘startspeler’ en ontvang je niets. Staat je speelstuk ná de blokkeertegel, dan ben je de volgende ronde niet de startspeler en ontvang je 2 siroop.
– In tegenstelling tot het spel voor meer spelers wordt het solospel niet in 8 rondes gespeeld, maar kan het spel langer of korter duren. Het solospel stopt wanneer óf de siroop van de speler op is, óf wanneer hij geen 2 aangrenzende vrije ruimtes meer op zijn wafel heeft.
Wat vinden wij van Waffle Time?
Waffle Time ziet er fantastisch uit, het thema is perfect doorgewerkt, de vormgeving is heerlijk, dus wat dat betreft klopt het helemaal.
Er zitten een paar leuke elementen in het spel. Zoals het bepalen van de spelersvolgorde per ronde, inclusief het verzamelen van siroop en het verversen van een deel van het aanbod.
Het is wel wéér een puzzelspel waar je vooral op je eigen eilandje bezig bent. Meer van hetzelfde, waarbij het puzzelen in Waffle Time eigenlijk relatief simpel is en weinig echte uitdaging biedt.
AEG maakt mooie (puzzel)spellen; in hun lijstje bijvoorbeeld Cascadia & Verdant. In vergelijking met deze spellen valt Waffle Time een beetje in het niet…
Ik ben een echte fan van de puzzelspellen en dan bij voorkeur wat moeilijker en complexer en dat is Waffle Time dus niet.
Waffle time speel je in een minuut of 20, zonder stress, zonder gedoe. Eigenlijk een heerlijk spel voor aan de ontbijttafel 😉
Voor kinderen of niet-ervaren spelers is dit denk ik dan ook een hele goede kennismaking met puzzelspellen; Er zitten veel elementen in die vaak terugkomen bij andere (puzzel)spellen.
Een echt familiespel met goed uitgekozen thema.
Ik zou Waffle Time daarom dus niet zo snel meenemen naar de spellenclub of spelen met vrienden. Maar, het is wel een spel dat ik met de kinderen zou spelen. Of met (helaas wel maar 4) familieleden na het kerstdiner.
De solo-modus vind ik helaas niet zo geslaagd. Meteen de eerste keer scoorde ik meer dan 40 punten (40 wordt op het lijstje gezien als perfect) en dit bevestigde een beetje mijn vermoeden dat het puzzelelement in Waffle Time weinig uitdaging geeft. Zeker omdat je in de solomodus bijna eindeloos door kan spelen, zolang je maar siroop blijft verzamelen.
Eindconclusie; Waffle Time is een relaxt puzzelspel voor de hele familie. Weinig vernieuwend, weinig uitdagend, maar door het goed uitgekozen en uitgevoerde thema toch best een leuk spel.

Waffle Time
Players: 1-4
Time: 30 minutes
Age: 8+
Author: Maxime Demeyere
Publisher: Alderac Entertainment Group
Year: 2023


Waffles! Who doesn’t like them?
A quiet Sunday morning, time for an extra elaborate breakfast. There are delicious waffles and you can finish them off with whipped cream, fruit and syrup as you wish.
In Waffle Time you try to make the most complete waffle by topping it with ingredients in such a way that it earns you points.
Is your mouth already watering? Are you already in the mood for waffles? Or a jar of Waffle Time?
In this review you can find out if Waffle Time plays as well as it looks.
First impression
The box of Waffle Time has the standard square format and thus fits perfectly in the (kallax) closet, a small advantage.
The design on the outside of the box looks tasty and promising. Inside the box we find all kinds of components made of sturdy cardboard; waffles, fruit, butter, whipped cream and a red checkered tablecloth.
We also find beautiful syrup drops, wooden playing pieces as well as a block of score forms. The whole thing looks as appetizing as the outside of the box.
The manual seems clear and covers only a few pages. In the back of the manual you will find another clarification of all the goal cards.
All in all, the whole thing looks promising.
How is Waffle Time played?
In the center of the table is the red-checkered tablecloth. This is the supply, on it are 9 different ingredients.
This tablecloth has cutouts on the sides into which the player order cards are placed.
In addition, 8 target cards are randomly placed on the table; 5 fruit-target cards, one for each type of fruit and 3 syrup or general-target cards.
Each player receives a wafer and a start card. This stat card depicts how to decorate the waffle. So that there is a start to the decoration of the waffle.
When all players have decorated their waffle in the way the starting card indicated, they turn their starting card over, to the syrup bottle side and this bottle is filled with 6 drops of syrup.
Actually, the setup of the game already gives away a lot about the goal of the game; collect fruit, whipped cream and syrup to place on your waffle to complete goals.
At the end of the game, you can earn points in the following ways;
1 point for each piece of fruit with syrup on your waffle
3 points for each piece of fruit with syrup on your waffle that is on a tuft of whipped cream.
2 points for each lump of butter on your waffle.
Points for the completed goal cards.
Plus 2 bonus points if the syrup bottle contains no more syrup at the end of the game.
How does that collecting and placing work?
Waffle Time 3The tablecloth is the supply from which to choose. In the first round, the player order is randomly determined. The first player places his playing piece in one of the recesses around the tablecloth.
Of course, this is not allowed where the recesses are blocked.
The player now takes the 2 ingredients from the supply that correspond to the two ingredient tiles closest to his pawn, seen in a straight line.
This explanation sounds a bit crooked, but is actually quite clear, so in the picture above, the player playing with yellow takes 2 bananas.
These 2 ingredients must now be placed on the waffle, where the following 2 simple rules apply;
– The 2 ingredients must be placed on 2 orthogonally adjacent spaces.
– Whipped cream may only be placed on an empty space.
After the player places his ingredients on his waffle, he checks if he has completed one or more goals.
Upon completing fruit goals, the player may place syrup on the indicated fruit.
Syrup comes from the player’s own syrup bottle. If a player does not have enough syrup, he places only the syrup he has.
Patterns may overlap and/or be rotated. Multiple targets may be completed in one turn.
It is then checked whether syrup or general goal cards have been completed.
Syrup and general goal cards always score points when completed. But the first player to complete such a goal gets a bonus, namely a lump of butter. Which he may now place on his waffle.
Butter may only be placed on an empty spot.
When all players have had their turn it is time to clear the table.
The playing pieces are placed one at a time on the player order card. The pawn that, clockwise, is closest to the card is placed on 1, the next one on 2, etc.
This determines the order of the next round, in addition, the players who do not get to start the next round first also get syrup (the number is indicated on the player order card).
Now the card moves one space clockwise.
In a 1 or 2 player game, the extra blockade card is also moved one space.
Now look at the fork on the card and flip the three ingredients in the line of the shape over to the other side, changing the supply (slightly).
Now 8 rounds the game is over. (The card has then made an entire round around the tablecloth)
Then the points are counted as indicated above. The player with the most points wins.
Solo mode
The solo mode of Waffle Time plays almost exactly the same as the multiplayer game, with 2 minor modifications;
– Since there is no starting player, whether or not you get syrup this round is determined by the position of your playing piece. If your piece is before the blocking tile (as seen from the player order tile), then you are the next round’s “starting player” and receive nothing. If your piece is after the blocking tile, you are not the starting player the next round and receive 2 syrup.
– Unlike the multiplayer game, the solo game is not played in 8 rounds, but can last longer or shorter. The solo game ends when either the player runs out of syrup or when he does not have 2 adjacent free spaces left on his waffle.
What do we think of Waffle Time?
Waffle Time looks fantastic, the theme is worked through perfectly, the design is delightful, so in that respect it is absolutely right.
There are some nice elements in the game. Like determining the player order per round, including collecting syrup and refreshing some of the supply.
It is, however, another puzzle game where you are mainly busy on your own island. More of the same, where the puzzling in Waffle Time is actually relatively simple and offers little real challenge.
AEG makes beautiful (puzzle) games, in their list for example Cascadia & Verdant. Compared to these games, Waffle Time falls a bit short….
I am a real fan of the puzzle games and then preferably a bit more difficult and complex and so Waffle Time is not that.
Waffle Time can be played in about 20 minutes, without stress, without fuss. Actually a great game for the breakfast table
For children or inexperienced players I think this is a very good introduction to puzzle games; it contains many elements that often recur in other (puzzle) games.
A real family game with a well-chosen theme.
So, I would not be so quick to take Waffle Time to the gaming club or play it with friends. But, it is a game I would play with the kids. Or with (unfortunately though only 4) family members after Christmas dinner.
Unfortunately, I don’t find the solo mode so successful. Right the first time I scored over 40 points (40 is considered perfect on the list) and this somewhat confirmed my suspicion that the puzzle element in Waffle Time provides little challenge. Especially since you can play on almost endlessly in solo mode, as long as you keep collecting syrup.
Final conclusion
Waffle Time is a relaxing puzzle game for the whole family. Little innovative, little challenging, but due to the well-chosen and executed theme, still quite a fun game.