Aantal spelers: 2
Speelduur: 5-30 minuten
Leeftijd: 6+
Auteur: Khanat Sadomwattana, Mitsuo Yamamoto
Uitgever: Treecer (Treeceratops)
Jaar: 2024


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Wild Duo is een verzameling van 5 spellen voor 2 personen.
De spellen zijn geschikt voor zowel kinderen als volwassenen, omdat de spelervaring sterk afhankelijk is van de vaardigheden van de spelers.
Daarom kunnen sommige spellen in slechts 5 minuten worden beslist, terwijl anderen 30 minuten kunnen duren.
Elk van de spellen gaat over een andere diersoort of een specifiek gedrag van deze diersoort.
Wat vinden wij van Wild Duo? Dat lees je in deze review.
Wild Duo
In Nederland is Wild Duo te verkrijgen via het Wereld Natuur Fonds.
Daar lezen we het volgende;
Wild Duo is ontwikkeld door het Zwitserse bedrijf Treecer. De oprichters Marc en Samuel hebben niet alleen een fascinatie voor spelletjes, maar ook voor de natuur. Alle producten van Treecer vertellen het verhaal van de natuur en zijn duurzaam ontwikkeld.
Alle producten zijn gefinancierd middels crowdfunding en dat zorgde er ook voor dat in een vroeg stadium de consumenten betrokken werden bij de ontwikkeling van de producten. Dit heeft geresulteerd in hoge beoordelingen van de producten.
Treecer beschrijft haar waarden als volgt:
De natuur met al haar bewoners is erg belangrijk voor ons. Al onze producten zijn dan ook gemaakt van FSC-gecertificeerde / gerecyclede grondstoffen en we vermijden zoveel mogelijk het gebruik van plastic. Bovendien compenseren we alle CO2 die wordt gegenereerd tijdens de productie en verzending van onze producten met myclimate. Voor de CO2-compensatie steunen we een project in Myanmar, dat gericht is op de herbebossing van de mangrovebossen in de Ayeyarwady-delta, die als habitat dient voor veel bedreigde diersoorten.
Treecer werkt ook samen met WWF Zwitserland.
Dit zie je in alles terug in het spel. De liefde voor natuur straalt inderdaad ontzettend van het spel af. Uiteraard het thema, maar zo zit er bijvoorbeeld ook geen enkel plastic element in het spel.
In het regelboekje kun je meer lezen over de verschillende diersoorten, wat nog wat extra educatieve ‘punten’ oplevert.
De 5 spellen zijn goed van elkaar te onderscheiden. Op alle 5 de borden staan rasters aangegeven, maar de achtergronden geven duidelijk aan voor welke dieren het bord bedoeld is.
Voor elk spel is ook een apart zakje en aparte fiches beschikbaar, waardoor alles makkelijk bij elkaar te zoeken is.
De spellen zijn allemaal abstracte twee-speler-spellen met 2 kleuren fiches die in een dierenthema zijn gegoten. Sommige spellen komen bekend voor of zijn een één-op-één kopie van een bestaand spel (Wana, Halma). Allemaal zijn ze in de basis makkelijk en simpel uit te leggen en snel te spelen.
Wanneer je Wana of Halma niet kent, denk dan aan Dammen of Go.
Wat vinden wij ervan? De vormgeving, de uitwerking, de liefde voor de natuur, dat allemaal is helemaal top in Wild Duo, het klopt helemaal.
Maar de spelletjes dan? Tsja. Het zijn één voor één echt prima spelletjes, maar niet per se origineel. Ik vraag me oprecht af of dit soort spellen het goed doen in een ‘gemiddelde’ spellenkast. Er zijn ongetwijfeld mensen die vrijwillig dammen. Ik bedoel er zijn damclubs, dus ik weet dat die er zijn, maar ik ken dammen alleen als wacht-spelletje bij de zwemles of met kinderen in een cafe omdat het het enige spel in de kast is. Ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die dit soort spellen gewoon in de kast zetten om ‘regulier’ te spelen. Dat het allemaal twee-speler-spellen zijn, maakt dat extra specifiek.
Toch zie ik wel potentie in dit spel, maar dus niet zozeer als spel voor bij mensen thuis in de kast. Ik zie dit spel goed werken in bijvoorbeeld het onderwijs. In een klas en dan rouleren tussen de spellen. Zeker gezien het thema en de extra informatie die het spel met zich meebrengt, kan dit zeker educatief ingezet worden. Ik zie het ook goed werken als onderdeel van een ‘spelletjes-carrousel’. Waar je bijvoorbeeld ook shut-the-box en dammen in kunt verwerken. (Suggestie voor het familieweekend, in plaats van sjoelen en spijkerpoepen ;)).

Wild Duo
Players: 2
Time: 5-30 minutes
Age: 6+
Author: Khanat Sadomwattana, Mitsuo Yamamoto
Publisher: Treecer (Treeceratops)
Year: 2024


Wild Duo is a collection of 5 games for 2 people.
The games are suitable for both children and adults, because the game experience depends strongly on the skills of the players.
That is why some games can be decided in just 5 minutes, while others can take 30 minutes.
Each of the games is about a different animal species or a specific behavior of this animal species.
What do we think of Wild Duo? You can read that in this review.
In the Netherlands, Wild Duo is available through the World Wildlife Fund.
There we read the following;
Wild Duo was developed by the Swiss company Treecer. The founders, Marc and Samuel, are not only fascinated by games, but also by nature. All Treecer products tell the story of nature and have been developed sustainably.
All products are financed through crowdfunding, which also ensures that consumers are involved in the development of the products at an early stage. This has resulted in high ratings for the products.
Treecer describes its values as follows:
Nature and all its inhabitants are very important to us. All our products are therefore made from FSC-certified/recycled raw materials and we avoid the use of plastic as much as possible. In addition, we offset all CO2 generated during the production and shipment of our products with myclimate. For CO2 compensation, we support a project in Myanmar that focuses on the reforestation of the mangrove forests in the Ayeyarwady delta, which serve as a habitat for many endangered species.
Treecer also collaborates with WWF Switzerland.
This is reflected in everything in the game. The love of nature really does radiate from the game. This is evident in the theme, but there are also no plastic elements in the game.
In the rule booklet you can read more about the different animal species, which earns you some extra educational ‘points’.
The five games are easily distinguishable from one another. All five boards have grids, but the backgrounds clearly indicate which animals the board is meant for.
A separate bag and separate chips are available for each game, making it easy to find everything together.
The games are all abstract two-player games with two-colored chips that have been cast in an animal theme. Some games are familiar or are a one-to-one copy of an existing game (Wana, Halma). All of them are easy and simple to explain and quick to play.
If you are not familiar with Wana or Halma, think of checkers or Go.
What do we think?
The design, the execution, the love of nature, it’s all absolutely top notch in Wild Duo, it’s all completely right.
But what about the games? Well, they are all really good games, but not necessarily original. I honestly wonder if these kinds of games would do well in an ‘average’ games cupboard. There are undoubtedly people who play checkers voluntarily. I mean there are draughts clubs, so I know they exist, but I only know draughts as a waiting game at swimming lessons or with children in a café because it is the only game in the cupboard. I don’t think there are many people who just put these kinds of games in the cupboard to play ‘regularly’. The fact that they are all two-player games makes them extra specific.
Nevertheless, I do see potential in this game, but not so much as a game to keep in people’s closets at home. I can see this game working well in education, for example, in a classroom, where you can rotate between the games. Certainly given the theme and the extra information that the game entails, it can certainly be used for educational purposes. I can also see it working well as part of a ‘game carousel’. Where you can also incorporate shut-the-box and draughts, for example. (Suggestion for the family weekend, instead of shuffleboard and nail shitting ).