Aantal spelers: 1 (-4)
Speelduur: 20-40 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: Kasper Lapp
Uitgever: Sit Down!
Jaar: 2024

Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl

De avonturen van de dwerg, de elf, de barbaar en de tovenaar in het winkelcentrum waren een mislukking en de dappere avonturiers zitten gevangen in een toren, of beter gezegd, in een streng beveiligde gevangenis. Ze zullen waarschijnlijk de hulp nodig hebben van een vijfde held om hen te helpen….
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk levels te voltooien om uit de gevangenis te ontsnappen.
Wat wij van Magic Maze Tower vinden? Dat lees je in deze review.

Magic Maze Tower

Magic Maze Tower is een opzichzelfstaand spel binnen de Magic Maze reeks. Zelf speelde ik nog nooit eerder een spel uit de Magic Maze reeks. Deze review zal dus ook een ‘opzichzelfstaande’ review zijn en geen vergelijking met één van de andere spellen uit de serie.
Ik speelde Magic Maze Tower zowel solo als met meerdere spelers, ik merkte dat mijn mening over beide modi verschilt, daarom schrijf ik 2 reviews. De review voor de soloversie lees je hier.

Hoe wordt het spel gespeeld?

Het idee en de bedoeling van het spel zijn simpel. Het spel bestaat uit heel veel verschillende levels/opdrachten. Elk level bestaat uit een soort ‘plattegrond’. Je plaatst de pionnen op deze plattegrond en probeert deze gezamenlijk allemaal naar de uitgang te brengen.
Je begint met een aantal groene plattegronden.
Met deze groene plattegronden leer je de verschillende krachten van de personages kennen. Elk personage heeft namelijk een ander soort kracht dat hij tijdens het spel in kan zetten.
Daarnaast mogen spelers tijdens deze groene levels nog met elkaar overleggen. Iets wat hierna niet meer de bedoeling is.
Extra ‘moeilijkheid’ in het spel is dat spelers aan het begin van het spel een kompas krijgen. Deze geven aan welke spelers welke kant op mogen bewegen.
Het is dus de bedoeling dat spelers gezamenlijk alle helden naar de uitgang brengen. Hierbij mogen ze niet communiceren en hierbij moeten ze rekening houden met het feit dat elke speler maar één of 2 richtingen op mag bewegen (afhankelijk van het aantal spelers).
Vervolgens kun je andere levels gaan spelen, oplopend in moeilijkheid.

Wat vinden we van Magic Maze Tower?

Magic Maze Tower in de solo modus doet me denken aan een smart game of een breinbreker. Ik vraag me dus wel een beetje af of het wel echt een spel is en niet ‘gewoon’ een puzzel. Er zijn daar duidelijke richtlijnen voor bij boardgamegeek. Maar de grens is dun. Denk bijvoorbeeld aan de SmartGames of de CatStax van 999Games, dat zijn dus puzzels die niet op boardgamegeek ‘mogen’. Maar bijvoorbeeld Escape Room spellen of Decktective’s mogen wel, terwijl dat eigenlijk ook puzzels zijn.
Maar goed, genoeg daarover. Wat vind ik er dan van? Als solo-puzzel?
Als solo-puzzel ben ik erg gecharmeerd van Magic Maze Tower. Ik ben zelf nogal snel en handig in dingen overzien, dus voor mij waren de eerste levels (te) gemakkelijk. Gelukkig zijn er ontzettend veel levels beschikbaar en kun je ook verderop in het spel ‘instappen’. Er zitten zelfs nog ‘extreme’ levels, die worden samengesteld uit 4 verschillende kaarten, waarbij de kaarten tijdens het spel ook nog eens een kwartslag gedraaid worden, waardoor de plattegrond steeds verandert. Dat maakt het echt flink uitdagend.
Leuk is het dat elk personage een aparte eigenschap heeft, die ook echt past bij het personage, de tovenaar, de barbaar, ze hebben allemaal een kracht die echt past bij hun personage. Deze staan ook afgebeeld op een ‘spiekkaartje’ zodat je daar naar toe terug kunt grijpen mocht je het even niet meer weten.
De iconografie is duidelijk en de regels zijn ontzettend simpel, terwijl de puzzels dat niet per se zijn.

Magic Maze Tower krijgt als solo-puzzel van mij een (hele) dikke voldoende.

Magic Maze Tower

Players: 1 (-4)
Time: 20-40 minutes
Age: 8+
Author: Kasper Lapp
Publisher: Sit Down!
Year: 2024

The adventures of the dwarf, the elf, the barbarian, and the wizard in the shopping mall were a failure, and the brave adventurers are trapped in a tower, or rather, in a heavily guarded prison. They will probably need the help of a fifth hero to help them….

Magic Maze Tower is a standalone game within the Magic Maze series. I had never played a game from the Magic Maze series before. This review will therefore be a ‘standalone’ review and not a comparison with any of the other games in the series. The goal of the game is to complete as many levels as possible to escape from the prison.

I played Magic Maze Tower both solo and with multiple players, and I found that my opinion differs between the two modes, which is why I am writing two reviews. You can read the review for the solo version here.

How is the game played?

The idea and aim of the game are simple. The game consists of many different levels/tasks. Each level consists of a kind of ‘map’. You place the pawns on this map and try to get them all to the exit together.

You start with a number of green maps. These green maps allow you to learn about the different powers of the characters. Each character has a different power that they can use during the game.
In addition, players are allowed to consult with each other during these green levels. This is not allowed in the later levels.
An extra ‘difficulty’ in the game is that players are given a compass at the start of the game. These indicate which players are allowed to move in which direction.

The aim is for players to work together to guide all the heroes to the exit. They are not allowed to communicate and must take into account the fact that each player can only move in one or two directions (depending on the number of players).

You can then play other levels, which increase in difficulty.

What do we think of Magic Maze Tower?

Magic Maze Tower in solo mode reminds me of a smart game or a brain teaser. So I do wonder a bit whether it’s really a game and not ‘just’ a puzzle. There are clear guidelines for this on BoardGameGeek. But the line is thin. Think, for example, of the CatStax & FlexPuzzlers, which are puzzles that are not ‘allowed’ on BoardGameGeek. But Escape Room games or Decktective’s are allowed, even though they are also puzzles.
But anyway, enough about that. What do I think of it? As a solo puzzle?
As a solo puzzle, I am very fond of Magic Maze Tower. I am quite quick and good at seeing the big picture, so the first levels were (too) easy for me. Fortunately, there are a lot of levels available and you can also ‘jump in’ later in the game. There are even ‘extreme’ levels, which are composed of four different maps, where the maps are rotated 90 degrees during the game, causing the map to change constantly. That makes it really challenging.
It’s nice that each character has a unique trait that really suits them: the wizard, the barbarian, they all have a power that really fits their character. These are also shown on a ‘cheat sheet’ so you can refer back to them if you forget.
The iconography is clear and the rules are incredibly simple, while the puzzles are not necessarily so.