Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 30-40 minuten
Leeftijd: Vanaf 8 jaar
Auteur: Coen Balkestein
Uitgever: Wulfhorn Games
Jaar: 2025


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
In het legendarische land van de Medievallons is de geliefde monarch omgekomen, waardoor er een machtsvacuüm voor de troon is ontstaan. De spelers strijden fel om als eerste drie gilden op te richten en hun krachten te gebruiken om de hoofdstad te domineren en de overwinning en de kroon te claimen!
Medievallons is een snel kaartspel voor 2 tot 5 spelers.
Wat wij ervan vinden? Dat lees je in deze pre(re)view.
Medievallons, een eerste indruk.
Medievallons is onderdeel van ‘seizoen 2’ van Amsterdam Board Game Design, die in Juni op kickstarter komt. Eerder dit jaar, op Ducosim sprak ik Ruud van Wulfhorn games en hij vertelde me over de spellen die eraan kwamen voor seizoen 2. Medievallons kwam die dag eigenlijk niet echt ter sprake. Dus toen ik de spellen van seizoen 2 van ABGD kreeg, had ik ook nog geen ‘voorkennis’ over Medievallons. Ik ging er geheel blanco in.
Medievallon bestaat enkel uit kaarten, die allemaal verschillend zijn. Er zijn 13 personages, met allemaal een andere kracht. Het artwork is bijzonder, de kleuren en iconen zijn overzichtelijk.
Het regelboekje is duidelijk en laat eigenlijk geen vragen achter. Het enige wat ik me aan het eind van het lezen van de regels afvraag is: “Ga ik ooit al die krachten van de verschillende personages onthouden?” (13 verschillende). Ik ben bang van niet, gelukkig is er een ‘spiekkaart’.
Hoe wordt het gespeeld?
Het doel van Medievallons is simpel; Speel als eerste speler 3 gilden uit. Wanneer het een speler lukt om 3 gilden op tafel te leggen, is het spel meteen afgelopen en heeft hij of zij gewonnen.
Zo simpel als het doel is, is ook de opzet; alle kaarten worden geschud. Elke speler krijgt 6 handkaarten en de rest van de stapel wordt in het midden van de tafel geplaatst als trekstapel.
Nu spelen spelers ombeurten, in hun beurt hebben ze de keuze uit één van de vier acties;
– Een kaart spelen
Een kaart wordt op de aflegstapel geplaatst en zijn kracht wordt geactiveerd.
(voorbeelden van krachten zijn; pak 2 kaarten van de aflegstapel, pak een kaart uit de hand van je buurman of vernietig een kaart uit het gilde van een tegenstander)
– Een gilde spelen
Een gilde bestaat uit minimaal 3 kaarten in dezelfde kleur (of in combinatie met de Jester (joker)). Na het spelen van de gilde, mag ook de kracht van het betreffende personage geactiveerd worden.
– Een gilde activeren
Men kan ervoor kiezen om geen kaart(en) te spelen, maar de kracht van een van zijn eerder geplaatste gilden te activeren.
– Een gilde vergroten
De speler mag een bestaand gilde aanvullen met kaarten van dezelfde kleur. Vervolgens mag hij de kracht van het personage activeren.
Aan het eind van de beurt wordt altijd een nieuwe kaart van de trekstapel gepakt, ongeacht de gekozen actie.
Belangrijk om te weten;
Een gilde moet altijd minimaal 3 kaarten bevatten. Wanneer een gilde door een speler wordt aangevallen en hierdoor minder dan 3 kaarten bevat, is het gilde ‘vernietigd’. De speler van wie het gilde was, neemt de overgebleven kaarten dan weer op handen.
Let op!: Wij kregen een prototype. Alles wat hierboven geschreven werd moet in dat licht gelezen worden. Het kan zijn dat de definitieve versie van het spel, in meer of mindere mate, verschilt van de versie waar ik over geschreven heb.
Wat vinden we van Medievallons?
De regels van Medievallons zijn duidelijk en simpel. Hierdoor heb je het binnen een mum van tijd op tafel en kan iedereen meespelen. Het speelt relatief snel weg, hoewel dat wel afhankelijk is van het aantal spelers en hoeveel je elkaar dwarszit / kunt zitten.
Dat dwarszitten is dan meteen de kracht van het spel. Je bent zelf natuurlijk bezig om setjes te verzamelen, maar tegelijkertijd moet je proberen ervoor te zorgen dat je tegenstander(s) geen setjes (gilden) kunnen maken. Dit zorgt voor interactie in het spel, met soms het nodige gegrom, geklaag, of gejammer.
De grote verscheidenheid aan personages met krachten heeft 2 kanten in het spel, aan de ene kant maakt het het spel heel afwisselend. Er zijn 13 verschillende krachten, die allemaal echt wat anders doen. Aan de andere kant maken zij het spel wel lastig, in die zin, dat spelers steeds op de spiekkaart aan het kijken zijn welke kracht een bepaalde kaart kan activeren. Na 4 gespeelde potjes weet ik inmiddels welke krachten er (ongeveer) zijn, maar niet bij welk personage ze horen. Dit zorgt er ook voor dat het spel lastiger te spelen is met jonge(re) kinderen, omdat dat lezen voor hen teveel is. Mogelijk zou dit opgelost kunnen worden met iconografie op de kaarten?
Het spel speelt zowel met 2 als met meer spelers prima. Met 2 spelers speelt het natuurlijk net wat anders, omdat je altijd dezelfde persoon in de ‘weg’ zit, maar desondanks is het prima met z’n tweeën te spelen.
Het artwork is niet mijn smaak, maar prima uitgevoerd. Leuk is dat elke kaart echt anders is. Er zijn 8 verschillende Jetser kaarten, maar elke Jetser is anders en dat geldt dus voor elk personage.
Eindconclusie: Medievallons is een prima kaartspel(letje) voor ’tussendoor’ met de nodige interactie. Het is snel uit te leggen en de regels zijn simpel. Voor een nog toegankelijker en waarschijnlijk ook iets sneller spel, zou iconografie op de kaarten mogelijk uitkomst bieden.
Benieuwd naar de andere spellen in seizoen 2?
We schreven ook over Goblin Laundromat & L’oaf

Medievallons
Players: 2-5
Time: 30-40 minutes
Age: 8+
Author: Coen Balkestein
Publisher: Wulfhorn Games
Year: 2025


In the legendary land of the Medievallons, the beloved monarch has died, creating a power vacuum for the throne. The players compete fiercely to be the first to establish three guilds and use their forces to dominate the capital and claim victory and the crown!
Medievallons is a fast card game for 2 to 5 players.
Medievallons, a first impression.
Medievallons is part of ‘season 2′ of Amsterdam Board Game Design, that will be launched on kickstarter this June. Earlier this year, at Ducosim, I spoke to Ruud van Wulfhorn games and he told me about the games coming out for season 2. Medievallons didn’t really come up that day. So when I received the ABGD season 2 games, I still had no ‘inside knowledge’ about Medievallons. I went in completely blind.
Medievallon consists only of cards, all of which are different. There are 13 characters, each with a different power. The artwork is special, the colors and icons are clear.
The rule booklet is clear and leaves no questions unanswered. The only thing I wonder after reading the rules is: “Will I ever remember all the powers of the different characters?” (13 different ones). I’m afraid not, luckily there is a ‘cheat sheet’.
How is it played?
The object of Medieval Lons is simple: be the first player to complete three guilds. When a player manages to place three guilds on the table, the game ends immediately and he or she wins.
The goal is as simple as the setup: all cards are shuffled. Each player receives 6 cards and the rest of the deck is placed in the center of the table as a draw pile.
Now players take turns, and on their turn they have the choice of one of four actions:
– Play a card
A card is placed on the discard pile and its power is activated.
(examples of powers are: draw 2 cards from the discard pile, draw a card from your neighbor’s hand or destroy a card from an opponent’s guild)
– Play a guild
A guild consists of at least 3 cards of the same color (or in combination with the Jester). After playing the guild, the power of the character in question may also be activated.
– Activating a guild
One may choose not to play any cards, but to activate the power of one of his previously placed guilds.
– Enlarging a guild
The player may add cards of the same color to an existing guild. He may then activate the power of the character.
Regardless of the chosen action, a new card is always drawn from the deck at the end of the turn.
Important to know:
A guild must always contain at least 3 cards. When a player attacks a guild and it contains fewer than 3 cards, the guild is ‘destroyed’. The player who owned the guild then takes the remaining cards back into their hand.
Note: We were given a prototype. Everything written above should be read in that light. It is possible that the final version of the game differs, to a greater or lesser extent, from the version I have written about.
What do we think of Medievallons?
The rules of Medievallons are clear and simple. This means you can have it out on the table in no time at all and everyone can play. It plays relatively quickly, although that does depend on the number of players and how much you can get under each other’s skin.
This ’thwarting’ is the game’s strength. Of course you are busy collecting sets yourself, but at the same time you have to try to prevent your opponent(s) from making sets (guilds). This creates interaction in the game, with the necessary grumbling, complaining or whining.
The wide variety of characters with powers has two sides to the game. On the one hand, it makes the game very varied. There are 13 different powers, all of which do something different. On the other hand, they do make the game difficult in the sense that players are constantly looking at the cheat sheet to see which power a particular card can activate. After playing four games, I now know which (approximately) powers there are, but not which character they belong to. This also makes the game more difficult to play with young(er) children, because the reading is too much for them. Could this possibly be solved with iconography on the cards?
The game is great with both two and more players. Of course, with two players it plays a little differently because you always have the same person in the ‘path’, but nevertheless it is great to play with two people.
The artwork is not to my taste, but it is well done. What is nice is that each card is really different. There are 8 different Jester cards, but each Jester is different and that goes for each character.
Final conclusion: Medievallons is a great card game for in between with the necessary interaction. It is quick to explain and the rules are simple. For an even more accessible and probably also slightly faster game, iconography on the cards might offer a solution.
Curious about the other games in season 2?
We also wrote about Goblin Laundromat & L’oaf