Aantal spelers: 2
Speelduur: 5-10 minuten
Leeftijd: Vanaf 7 jaar
Auteur: Katie Burk, Ajša Zdravković
Uitgever: Steffen Spiele / Helvetiq
Jaar: 2023


Dit is een herpublicatie van een review die ik eerder schreef voor bordspelwereld.nl
Passo is een abstract spel voor 2 spelers. Hoe verhoudt Passo zich tot Linja en Nonaga, die ik eerder reviewde?
Is Passo heel anders? Of is het meer van hetzelfde?
Dan lees je in deze review.
Eerste indruk;
Passo zit een klein vierkant doosje. Zo’n formaat Regenwormen, prima formaat. In het doosje bevinden zich 25 witte tegeltjes, 5 rode en 5 zwarte schijven én 12 fiches, 6 van beide kleuren.
Het geheel ziet er weer ontzettend minimalistisch uit, hoewel de extra fiches daar wel weer iets vanaf halen.
Het regelboekje bevat weinig tekst en een paar geïllustreerde voorbeelden.
Hoe wordt Passo gespeeld?
Leg de tegels neer zodat een 5×5 vierkant ontstaat. Plaats op de bovenste rij alle schijven van de ene kleur en op de onderste rij de schijven van de andere kleur.
Spelers spelen ombeurten.
In zijn beurt moet de speler één van zijn schijven verplaatsen naar een aangrenzende tegel (in eender welke richting, ook diagonaal en/of achteruit)
De schijf mag ook verplaatst worden naar een tegel waar al 1 of 2 andere schijven op liggen*. De schijf komt er dan bovenop te liggen.
Vanaf een stapel mag alleen de bovenste schijf verplaatsen, de schijven eronder zijn geblokkeerd.
*Een stapel mag maximaal 3 schijven bevatten.
Na het verplaatsen van de schijf, wordt de tegel waarvan deze schijf vertrokken is, verwijderd. Tenzij er nog overgebleven schijven op deze tegel staan.
Wanneer een tegel geheel geïsoleerd is, wordt deze verwijderd uit het spel. Dit is óók het geval als er nog één of meerdere schijven op deze tegel staan, deze worden dan ook uit het spel verwijderd.
Eind van het spel & winnen
Er zijn 2 manieren waarop het spel gewonnen kan worden;
– De speler die het lukt om voorbij de achterste schijf van de tegenstander te komen wint.
Voorbij deze schijf gaan is ook mogelijk als er geen tegel meer achter de achterste schijf ligt, in dat geval stap je ‘uit het veld’.
– Een speler kan geen van zijn schijven meer verplaatsen, in dat geval wint degene die nog wel door kan spelen.
Variatie/ Uitbreiding met fiches;
Het basisspel kan worden uitgebreid worden met ‘kracht-fiches’. Hiervan zijn er 6 in elke kleur.
Voor het spel begint krijgen beide spelers blind 3 fiches gedeeld die ze tijdens het spel mogen inzetten.
De krachten van deze fiches zijn;
– Je mag een schijf plaatsen op een stapel van 3
– Je mag met één schijf 2 stappen zetten
– Als je een schijf verplaatst die boven op een stapel ligt, verplaatst de hele stapel mee
– Je schijf mag over een ‘gat’ van een ontbrekende tegel springen, om zo op de volgende schijf te landen.
– Na het verplaatsen van je schijf, verwijder je de ‘vertrek-tegel’ niet.
– Plaats een eerder verwijderde tegel terug in het veld en verplaats één van je schijven er naartoe.
Wat vinden wij van Passo?
Na het reviewen van Linja en Nonaga waren we een beetje sceptisch; weer een abstract spel voor twee spelers. Hoe anders kon het zijn?
Maar we werden positief verrast. Van de 3 spellen in deze ‘serie’ vonden wij Passo veruit het leukste.
Het spel heeft ontzettend weinig regels, je kunt het aan iedereen uitleggen.
Maar je bent vanaf het begin meteen gedwongen na te denken. Elke stap die je zet moet je overwegen. Je wordt gedwongen vooruit te denken.
Dat maakt Passo een ontzettend leuk spel. Je kunt eigenlijk onmogelijk ‘zomaar wat doen’.
De mini-uitbreiding met de fiches is ook een echt leuke toevoeging. Ook hier vroegen wij ons in eerste instantie af; is dat nou wel nodig? Iets extra’s toevoegen aan een spel waarvan de kracht juist de simpelheid is?
Maar, JA! De fiches hebben echt toegevoegde waarde. Door van tevoren te bekijken welke extra krachten je hebt dit spelletje, kun je proberen hierop te spelen. Dit maakt het spel nóg tactischer.
Als we dan één klein minpuntje hebben; de tegeltjes zijn van simpel wit karton. Als die van hout zouden zijn geweest, net als de schijven, had het geheel nog iets mooier en luxer geoogd.

Passo
Players: 2
Time: 5-10 minutes
Age: 7+
Author: Katie Burk, Ajša Zdravković
Publisher: Steffen Spiele / Helvetiq
Year: 2023


Passo is an abstract game for 2 players. How does Passo compare to Linja and Nonaga, which I reviewed earlier?
Is Passo very different? Or is it more of the same?
Then you will read in this review.
First impression;
Passo sits a small square box. Such a size Earthworms, good size. The box contains 25 white tiles, 5 red and 5 black discs and 12 chits, 6 of each color.
The whole set looks very minimalistic again, although the extra chits do take something away from that.
The rulebook contains little text and a few illustrated examples.
How is Passo played?
Lay out the tiles to create a 5×5 square. Place all the discs of one color on the top row and the discs of the other color on the bottom row.
Players take turns playing.
In their turn, players must move one of their discs to an adjacent tile (in any direction, including diagonally and/or backwards)
The disc may also be moved to a tile that already has 1 or 2 other discs on it*. The disc is then placed on top of it.
From a stack only the top disc may move, the discs below it are blocked.
*A stack may contain a maximum of 3 discs.
After moving the disc, the tile from which this disc left is removed. Unless there are any remaining discs on this tile.
When a tile is completely isolated, it is removed from the game. This is also the case if there are still one or more discs on this tile, these are also removed from the game.
End of the game & winning
There are two ways to win the game;
– The player who manages to get past the opponent’s back disc wins.
Getting past this disc is also possible if there is no more tile behind the rear disc, in which case you “step out of the field”.
– A player can no longer move any of his discs, in which case the one who can still continue playing wins.
Variation/ Expansion with chits;
The basic game can be expanded with “power chits”. There are 6 of these in each color.
Before the game starts, both players are dealt 3 power tokens which they may use during the game.
The powers of these chits are;
– You may place one disc on a stack of 3
– You may take 2 steps with one disc
– If you move a disc on top of a stack, the whole stack moves with it
– Your disc may jump over a “hole” of a missing tile, to land on the next disc.
– After moving your disc, do not remove the ‘departure’ tile.
– Place a previously removed tile back in the field and move one of your discs to it.
What do we think of Passo?
After reviewing Linja and Nonaga, we were a little skeptical; another abstract game for two players. How different could it be?
But we were positively surprised. Of the 3 games in this “series,” we found Passo to be by far the most enjoyable.
The game has incredibly few rules; you can explain it to anyone.
But you are forced to think right from the start. Every step you take you have to consider. You are forced to think ahead.
That makes Passo an incredibly fun game. You can’t really “just do anything.
The mini-expansion with the chits is also a really nice addition. Again, we initially wondered; is this really necessary? Adding something extra to a game whose strength is its simplicity?
But, YES! The chits really do add value. By considering in advance what extra powers you have in this game, you can try to play accordingly. This makes the game even more tactical.
If we have one small downside; the tiles are made of simple white cardboard. If they would have been made of wood, just like the discs, it would have looked even more beautiful and luxurious.