Aantal spelers: 2-5
Speelduur: 10-25 minuten
Leeftijd: Vanaf 10 jaar
Auteur: Grégory Grard, Mathieu Roussel
Uitgever: White Goblin Games
Jaar: 2024
We gaan terug naar de late middeleeuwen waar wel eens wat verhalen te rapen vallen. Deze keer vernemen we allerlei geruchten over samenwerkingen tussen de dorpsbewoner en de inwoners van het kasteel. Wat zou dit nu weer te betekenen hebben?
Laten we snel een kijkje gaan nemen naar de talloze combo’s die de bevolking ons te bieden heeft.
Spelverloop
De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk punten te scoren door krachtige combinaties te maken van al deze karakters. Je start het spel met 2 sleutels en 15 munten om allerlei acties mee te doen of kaarten te kopen. Het spel eindigt als iedereen zijn tableau van 3×3 heeft vervolledigt en dan gaan we kijken naar de punten. Elke rij van de markt bestaat uit 3 kaarten. De bovenste rij is de rij van het kasteel en de onderste rij is die van het dorp. Er is ook een boodschapper die aan een van beide rijen staat om aan te geven uit welke rij je een kaart kan kopen. Voor je een kaart koopt kan je kiezen om een sleutel in te zetten om de marktrij te vervangen of van niveau te verwisselen. De kaarten hebben niet alleen een eigenschap voor het einde van het spel, maar ook eigenschappen die je munten of sleutels geven als je ze in je tableau legt. Moest het gebeuren dat je niets kan of wil kopen, kan je steeds een kaart omgedraaid in je tableau leggen waardoor je 6 munten en 2 sleutels krijgt. Helaas zal deze kaart geen punten opleveren aan het einde van het spel.
Elke beurt neem je een karakter uit de kasteel- of dorpsrij waarna je deze kaart in je eigen tableau legt. Je betaalt deze kaarten met je muntjes. Elke kaart behoort tot een bepaalde klasse met een wapenschild zoals bijvoorbeeld boeren, militairen, edelen… Hierop staan allerlei scoringsmechanismes om op die manier zoveel mogelijk combo’s te maken. Sommige kaarten geven aan dat je een bepaald aantal punten per wapenschild in die rij/kolom krijgt. Andere kaarten hebben een geldbuidel waarop je doorheen het spel munten kan opleggen die dan bij de eindscore punten zullen opleveren.
Spelmechanisme
Uit bovenstaande uitleg vond je al enkele mechanismes uit het spel. Zo is er natuurlijk het mechanisme “end-game scoring” omdat je op basis van je kaarten aan het einde punten zal scoren. De kaarten hebben dus een voor- en achterkant die je kan gebruiken in je tableau waardoor je “multi-use cards” aan het spel kan koppelen als mechanisme. Je gaat deze kaarten draften uit een open markt dus vermelden we ook nog even het “open drafting” mechanisme. Tenslotte is het natuurlijk een “set collection” spel aangezien je verschillende soorten kaarten gaat verzamelen.
Deze mechanismes werken heel vlot in dit spel en het werkt allemaal heel erg goed.
Mijn bescheiden mening
Ik zag het spel in aanloop naar Spiel 2024 op de preview lijst van BoardgameGeek en vond het toevallig rond dezelfde periode ook op BoardGameArena waardoor ik het kon testen. Ik had op zeer korte tijd meer dan 100 gespeelde rondjes en was vastbesloten dit op Spiel mee te nemen. Toen ik aan de stand van CatchUp Games kwam, bleek deze al uitverkocht. Na Spiel kwam de aankondiging van White Goblin Games om dit spel in het Nederlands uit te brengen. Mijn geduld werd op de proef gesteld maar uiteindelijk kreeg ik de Nederlandse versie in september 2025 in mijn brievenbus.
Wat een rollercoaster was dit, maar het was het volledig waard.
Wat een prachtspel is dit! Kort maar krachtig, en toch met genoeg punch om er een fijne spelervaring van te maken.
Wat maakt Castle Combo zo sterk?
- Snel te leren: het is zeer snel uitgelegd aan nieuwe spelers.
- Korte spelduur: Het komt vaak voor dat ik dit spel meerdere rondjes achter elkaar speel omdat dit zo’n leuke korte filler is. Ik houd erg van langere spellen, maar deze is een perfect spel om tussendoor even gezellig op je positieven te komen.
- Leuke artwork: Dit is natuurlijk een heel erg subjectieve stelling, maar de cartoony artwork van dit spel spreekt me heel erg aan.
- Leuke twist aan open drafting: de sleutels en boodschapper zorgen ervoor dat je toch wel voldoende keuze hebt om een kaart te kopen die volledig in jouw tableau past.
Is het alleen maar positief?
Ik ben heel erg positief over Castle Combo, maar als ik toch een puntje van kritiek moet uiten is dit vooral op de kartonnen componenten. De sleutels en munten worden uitgedrukt en waren relatief makkelijk te beschadigen. Voorzichtigheid is hier noodzakelijk. Het spel zou zeker een componenten upgrade kunnen krijgen met bijvoorbeeld metalen munten en sleutels, maar dit is dan de prijs misschien niet waard.
Dit puntje van kritiek kan je wel helemaal in de marge zetten, want dit spel blijft fantastisch en ook de componenten zijn niet verschrikkelijk slecht hoor.
Conclusie
Castle Combo is een fantastisch spelletje dat je op een kwartiertje gespeeld hebt en waar je maar geen genoeg van krijgt. Er is geen enkel spel dat zelfs maar in de buurt komt van het gespeelde aantal potjes in afgelopen jaar. Dit fantastische spel heeft ondertussen een uitbreiding gekregen die ook zeer vermakelijk is en waar nog een paar leuke twists in zitten. Houd je mond en neem mijn geld gewoon aan!
Ik ben benieuwd naar welk spel dit spel van troon zal kunnen stoten als meest gespeelde spel in mijn collectie.
Je hoort het, niets dan positieve ervaringen hier. Dat is dan ook de reden dat ik dit spel een stevige 8/10 geef.
Castle Combo
Players: 2-5
Time: 10-25 minutes
Age: 10+
Author: Grégory Grard, Mathieu Roussel
Publisher: Catch Up Games
Year: 2024
We’re going back to the late Middle Ages, where stories are sometimes gleaned. This time, we hear all sorts of rumors about collaborations between the villagers and the castle’s inhabitants. What could this mean?
Let’s take a quick look at the countless combinations the villagers have to offer.
Gameplay
The goal of the game is to score as many points as possible by making powerful combinations of all these characters. You start the game with two keys and 15 coins to perform various actions or buy cards. The game ends when everyone has completed their 3×3 tableau, and then we look at the points. Each row of the market consists of three cards. The top row is the castle row, and the bottom row is the village row. There’s also a messenger standing at each row, indicating which row you can buy a card from. Before buying a card, you can choose to use a key to replace the market row or switch levels. The cards not only have end-of-game properties but also properties that grant you coins or keys when you place them in your tableau. If you can’t or don’t want to buy anything, you can always place a face-down card in your tableau, earning you six coins and two keys. Unfortunately, this card won’t yield any points at the end of the game.
Each turn, you take a character from the castle or village row and place that card in your own tableau. You pay for these cards with your coins. Each card represents a specific class with a coat of arms, such as peasants, soldiers, nobles, etc. These cards contain various scoring mechanisms to help you create as many combos as possible. Some cards indicate that you receive a certain number of points per coat of arms in that row/column. Other cards have a money bag on which you can place coins throughout the game, which will then yield points at the final score.
Game Mechanics
In the explanation above, you’ve already discovered some of the game’s mechanics. There’s the “end-game scoring” mechanism, of course, because you score points based on your cards at the end. The cards have front and back sides that you can use in your tableau, allowing you to integrate “multi-use cards” into the game as a mechanism. You draft these cards from an open market, so we’ll also mention the “open drafting” mechanism. Finally, it’s a “set collection” game, since you’ll be collecting different types of cards.
These mechanisms work very smoothly in this game, and everything works very well.
My Humble Opinion
I saw the game on BoardgameGeek’s preview list in the lead-up to Spiel 2024 and happened to find it on BoardGameArena around the same time, allowing me to test it. I had played over 100 rounds in a very short time and was determined to bring it to Spiel. When I arrived at the CatchUp Games booth, it was already sold out. After Spiel, White Goblin Games announced they would release this game in Dutch. My patience was tested, but I finally received the Dutch version in September 2025.
What a rollercoaster this was, but it was completely worth it.
What a wonderful game this is! Short but sweet, yet with enough punch to make it a great gaming experience.
What makes Castle Combo so strong?
- Quick to learn: It’s very easy to explain to new players.
- Short game time: I often play this game multiple rounds in a row because it’s such a fun, short filler. I love longer games, but this one is perfect for a quick respite.
- Nice artwork: This is, of course, a very subjective statement, but I really like the cartoonish artwork of this game.
- Nice twist on open drafting: the keys and messenger ensure that you have enough choices to buy a card that fits perfectly in your tableau.
Is it all just positive?
I’m very positive about Castle Combo, but if I had to offer a criticism, it would be the cardboard components. The keys and coins are dented and were relatively easy to damage. Caution is essential here. The game could certainly benefit from a component upgrade, perhaps with metal coins and keys, but that might not be worth the price.
This criticism is really marginal, though, as this game remains fantastic, and the components aren’t terrible either.
Conclusion
Castle Combo is a fantastic game that you can play in fifteen minutes and can’t get enough of. No other game even comes close to the number of games I played last year. This fantastic game has since received an expansion that’s also very entertaining and has a few fun twists. Just shut up and take my money!
I’m curious to see which game will dethrone this one as the most-played game in my collection.
As you can see, nothing but positive experiences here. That’s why I’m giving this game a solid 8/10.

